Gå til innhold

Mohammed karikaturene


Mohmmed karikaturene?  

174 stemmer

  1. 1. Var det riktig å tegne Mohammed tegningen?

    • Ja, selvfølgelig. det er jo ytringsfrihet...
      155
    • Nei, et sted går grensen. Noe må kunne holdes "uberørt"...
      13
    • Vet ikke, egentlig kan folk gjøre hva de vil så lenge jeg ikke blir berørt.
      6


Anbefalte innlegg

Du får vel heller frem det motsatte, fordi slik det står nå så avstår jeg fra og stemme. Og hadde jeg vært nødt til å stemme, så hadde jeg valgt alternativ to. (Og hvis det er skoleoppgave, så er det enda viktigere å være nøyaktig. Det er ikke bra å styre alternativene for å få de svarene du ønsker).

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får vel heller frem det motsatte, fordi slik det står nå så avstår jeg fra og stemme. Og hadde jeg vært nødt til å stemme, så hadde jeg valgt alternativ to. (Og hvis det er skoleoppgave, så er det enda viktigere å være nøyaktig. Det er ikke bra å styre alternativene for å få de svarene du ønsker).

 

 

jaja :p bare for å få det sagt...det er en skoleoppgave, men vi skal ha med et personlig preg på teksten og jeg tror de fleste som har lest innleggene mine her skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar

Upassende tegninger av et av de helligste profetene i Islam er provoserende for muslimer, og jeg tror nok karikaturtegneren var full klar over det! Er forskjell mellom en passende tegning av Muhammed og andre som er såpass provoserende og stygge at en hver mann ville skjønt at de sterkt troende ville reagere. Det med at muslimene reagerte såpass intenst og fiendlig har mye med hvordan de har blitt sett på i den vestlige verden i de siste 10 årene. De ble frustrerte og følte seg mobbet av media gang på gang, og det eskalerte veldig da disse stygge bildene ble publisert.

Lenke til kommentar

Upassende tegninger av et av de helligste profetene i Islam er provoserende for muslimer, og jeg tror nok karikaturtegneren var full klar over det! Er forskjell mellom en passende tegning av Muhammed og andre som er såpass provoserende og stygge at en hver mann ville skjønt at de sterkt troende ville reagere. Det med at muslimene reagerte såpass intenst og fiendlig har mye med hvordan de har blitt sett på i den vestlige verden i de siste 10 årene. De ble frustrerte og følte seg mobbet av media gang på gang, og det eskalerte veldig da disse stygge bildene ble publisert.

 

Som sagt før, andre religioner har måttet tåle uendelig mye mer enn ett par bilder i aviser. Og når de er såpass dumme at de reagerer kraftig på det, ja da kommer selvfølgelig media til å fortsette å lage mange nye saker om det, og internettet florerer med karikatur tegninger.

Lenke til kommentar
Upassende tegninger av et av de helligste profetene i Islam er provoserende for muslimer, og jeg tror nok karikaturtegneren var full klar over det! Er forskjell mellom en passende tegning av Muhammed og andre som er såpass provoserende og stygge at en hver mann ville skjønt at de sterkt troende ville reagere. Det med at muslimene reagerte såpass intenst og fiendlig har mye med hvordan de har blitt sett på i den vestlige verden i de siste 10 årene. De ble frustrerte og følte seg mobbet av media gang på gang, og det eskalerte veldig da disse stygge bildene ble publisert.

 

 

Tull, muslimene sier det er ulovlig å avbilde mohamed, uansett hvordan han blir avbildet, laget du en strek teging og kaller han profeten mohammed, finnes de tusenvis eller millioner av muslimer som vil prøve å drepe deg.

 

Grunnen til denne loven er at man ikke skal lage bilder av mohammed så man begynner å tilbe han, da man bare skal tilbe allah, problemet er at blir du så fucking pissed av at noen tegner mohammed, har du allerde begynt å tilbe han og loven er derfor uburklig, det er for sent. De tilber han. de er derfor dårlige muslimer og må steine seg selv.

Endret av Gunfreak
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes karikaturen er riktig, og ikke minst, viktig. Det virker kanskje trivielt og unødvendig å avbilde Mohammed bare for å gjøre muslimer sure, men det er et viktig slag for ytringsfriheten. Det vil også bane vei for annen og viktigere kritikk av religionen, slik at de forhåpentligvis i fremtiden skiller stat og religion nede i ørkenland, og verden blir et triveligere sted.

Endret av bögfisk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det stygge bilder som vil få stygge reaksjoner. Koranen er kilden å gå til.. Avbildinger av Muhammed blir ikke nevnt i Koranen i noen sura eller vers. Forbyr hadith en hver avbilding av Muhammed så må det møtes kritisk, det gjelder andre ting også. Det er Guds ord som gjelder, og den alene. En hver muslim som er kjent med sin tro vil kunne vite det. Dine kilder er kanskje disse, Gunfreak. Siden du nevner steining?

Lenke til kommentar

Upassende tegninger av et av de helligste profetene i Islam er provoserende for muslimer, og jeg tror nok karikaturtegneren var full klar over det! Er forskjell mellom en passende tegning av Muhammed og andre som er såpass provoserende og stygge at en hver mann ville skjønt at de sterkt troende ville reagere. Det med at muslimene reagerte såpass intenst og fiendlig har mye med hvordan de har blitt sett på i den vestlige verden i de siste 10 årene. De ble frustrerte og følte seg mobbet av media gang på gang, og det eskalerte veldig da disse stygge bildene ble publisert.

Nei, grunnen til at muslimene reagerte slik de gjorde var på grunn av at noen imamer bevisst oppildnet den muslimske verden, bl.a ved å ta med seg disse tegningene samt ANDRE tegninger som denne tegneren ikke hadde tegnet og sa at han hadde tegnet dem alle. Og løy om premissene for tegningene. Det var altså muslimske ledere med en egen agenda som førte til opptøyene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men faktum er da allikevel at det utartet på grunn av noen tegninger? Selvsagt skal man kunne trykke muhammedkarikaturer. Selvsagt skal man kunne kritisere enhver religion i den grad man selv ønsker. Om opptøyer er resultatet, får så være. Det understreker bare viktigheten av at de fra tid til annen blir publisert.

 

Muhammed var en krigersk person, og da er det naturlig at dette trekket ved ham blir trukket frem i eventuelle karikaturer. At man blir provosert, er en gjenspeilelse av at noen har truffet et ømt punkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, grunnen til at muslimene reagerte slik de gjorde var på grunn av at noen imamer bevisst oppildnet den muslimske verden, bl.a ved å ta med seg disse tegningene samt ANDRE tegninger som denne tegneren ikke hadde tegnet og sa at han hadde tegnet dem alle. Og løy om premissene for tegningene. Det var altså muslimske ledere med en egen agenda som førte til opptøyene.

Uansett hvem som har vært med på å tirre opp muslimene høyere, så vil ikke muslimene tollerere å bli sammenlignet med den figuren på de bildene. De vil ikke at verden skal få et inntrykk over at de følger en slik profet. Det er et av mange grunner for at muslimene reagerer slik de gjør..

Lenke til kommentar
De vil ikke at verden skal få et inntrykk over at de følger en slik profet. Det er et av mange grunner for at muslimene reagerer slik de gjør..

 

De ønsker å ta avstand fra en krigersk sammenligning. Dette forsøker de å gjøre ved bruk av vold og forsøk på innskrenkinger av ytringsfriheten?

Endret av Rotteh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

De vil ikke at verden skal få et inntrykk over at de følger en slik profet. Det er et av mange grunner for at muslimene reagerer slik de gjør..

Det ironiske er at med sine reaksjoner så bekrefter de akkurat det bildet store deler av vesten har av Islam og muslimer.

I norge ble det begått trusler og plyndringer av unge mennesker som neppe kjenner til sin egen tro. Mange av dem gjorde det, og vil igjen gjøre det for pul faen. Samme gjelder såkalte muslimer fra andre land i verden som reagerte med å brenne flagg, fatwa over karikaturtegnerne. Reaksjonen på karikaturtegningene er en komplisert sak, men ønske om uro og faenskap spilte også inn.

Lenke til kommentar

Det er viktig å forstå hvordan muslimer tenker i denne sammenheng.

Muslimer har så intense og hyppige ritualer i religionen sin, at det knyttes helt spesielle bånd til Muhammed og Allah.

 

Sammtidig innprentes muslimer med historier om at de vantro er de verste krek, og at muslimene en dag skal overvinne alle andre religioner. Når disse krekene våger å kritisere al-insan al-kamil (Den perfekte mann), som Muhammed kalles, så føler muslimer seg så krenket at vi vantro egentlig ikke har en ekvivalent. Jeg har hørt muslimer beskrive karrikaturene som så støtende at "det er som om noen kler moren din naken og pisser henne i fjeset og ler."

 

Jeg mener at dette er en god grunn til å tegne Muhammed.

Ikke fordi muslimer skal ha det ubehagelig, men for at det skal gå over.

 

hate-crime-koran-art-bible-blasphemy-sad-hill-news.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...