Gå til innhold

Mohammed karikaturene


Mohmmed karikaturene?  

174 stemmer

  1. 1. Var det riktig å tegne Mohammed tegningen?

    • Ja, selvfølgelig. det er jo ytringsfrihet...
      155
    • Nei, et sted går grensen. Noe må kunne holdes "uberørt"...
      13
    • Vet ikke, egentlig kan folk gjøre hva de vil så lenge jeg ikke blir berørt.
      6


Anbefalte innlegg

Siden denne siden sikkert er grovt voldtatt av Islamske fanatikere skal eg ta det med en klype salt. Men det står her:

 

Islamic scholarship differs on the earthly punishment for apostasy, ranging from death to no punishment at all.

 

"Allah's Apostle said, "The blood of a Muslim who confesses that none has the right to be worshipped but Allah and that I am His Apostle, cannot be shed except in three cases: In Qisas for murder, a married person who commits illegal sexual intercourse and the one who reverts from Islam (apostate) and leaves the Muslims."Sahih al-Bukhari, 9:83:17
"Whoever changed his (Islamic) religion, then kill him" Sahih al-Bukhari, 9:84:57

 

In medieval Islamic law (sharia), the consensus view was that a male apostate must be put to death unless he suffers from a mental disorder or converted under duress, for example, due to an imminent danger of being killed. A female apostate must be either executed, according to Shafi'i, Maliki, and Hanbali schools of Sunni Islamic jurisprudence (fiqh), or imprisoned until she reverts to Islam as advocated by the Sunni Hanafi school and by Shi'a scholars.

 

Kilde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke jeg som skal synse her. jeg synser ingenting. Jeg ser for meg flere relegion & velge mellom. & jeg har valgt relegionen til Gud.

Dette var da svært upresist ... Hvilken gud?

http://ancienthistor..._gods_index.htm

 

Gud er en , men det er folk som lager flertall av Gud uten å ha greie på hva de egentlig gjør. Gud er en for alle. Allah. Sendebudene var mange gjennom tiden. den siste var Mohamed (pbuh).

Lenke til kommentar

Jeg er ikke jeg som skal synse her. jeg synser ingenting. Jeg ser for meg flere relegion & velge mellom. & jeg har valgt relegionen til Gud.

Jeg har også valgt religionen til gudene.

 

Gud kommer til å spørre de som valgte flerguderi om hvor den andre " Gudene " dere har sagt det fantes. evt om de kan redde dem fra dommedagen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke jeg som skal synse her. jeg synser ingenting. Jeg ser for meg flere relegion & velge mellom. & jeg har valgt relegionen til Gud.

Dette var da svært upresist ... Hvilken gud?

http://ancienthistor..._gods_index.htm

 

Gud er en , men det er folk som lager flertall av Gud uten å ha greie på hva de egentlig gjør. Gud er en for alle. Allah. Sendebudene var mange gjennom tiden. den siste var Mohamed (pbuh).

Jeg ser du påstår det, men kan du dokumentere at din gud er noe anderledes enn de andre titusner av guder, slike som deg har påstått(og fortsatt påstår) eksisterer? Hvis ikke så kommer vi liksom ingen vei, du sitter der å roper, Allah er den eneste gud, mens vi andre ser ikke at verken Allah eksisterer eller at noen av de andre titusen gudene eksisterer. Mens noen andre igjen sier at Yahweh er gud. Du skjønner hvor forvirrende og lite produktivt dette er, ikke sant?

Lenke til kommentar

Gud er en , men det er folk som lager flertall av Gud uten å ha greie på hva de egentlig gjør. Gud er en for alle. Allah. Sendebudene var mange gjennom tiden. den siste var Mohamed (pbuh).

Hvis du leser sannhetens skrifter, og ikke new-age religion som Islam, så skjønner du at gudene er mange.

 

De ekte gudene er mange, men noen falske avguder opptrer i entall. Den svakeste av alle guder heter Allah, han er den minste.

Gud kommer til å spørre de som valgte flerguderi om hvor den andre " Gudene " dere har sagt det fantes. evt om de kan redde dem fra dommedagen.

Når Ragnarok kommer, da gråter alle muslimene, for de er blandt de syke og svake i underverdenen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg er ikke jeg som skal synse her. jeg synser ingenting. Jeg ser for meg flere relegion & velge mellom. & jeg har valgt relegionen til Gud.

Dette var da svært upresist ... Hvilken gud?

http://ancienthistor..._gods_index.htm

 

Gud er en , men det er folk som lager flertall av Gud uten å ha greie på hva de egentlig gjør. Gud er en for alle. Allah. Sendebudene var mange gjennom tiden. den siste var Mohamed (pbuh).

Jeg ser du påstår det, men kan du dokumentere at din gud er noe anderledes enn de andre titusner av guder, slike som deg har påstått(og fortsatt påstår) eksisterer? Hvis ikke så kommer vi liksom ingen vei, du sitter der å roper, Allah er den eneste gud, mens vi andre ser ikke at verken Allah eksisterer eller at noen av de andre titusen gudene eksisterer. Mens noen andre igjen sier at Yahweh er gud. Du skjønner hvor forvirrende og lite produktivt dette er, ikke sant?

Du kan samle dine spørsmål , så kan du møte opp her. Du vil bli besvart av lærder i innen islam.

Lenke til kommentar

Det finnes langt mer spennende religioner å lære om. Du er ikke så interessert i å lære om andre religioner peace2? Du vil helst snakke om din religion, du vil ikke snakke om andres religioner eller lære om andres religioner? Alt handler om hva du tror på.

 

Dersom islam er en fredsreligion, hva skjer om du blir muslim, men senere ombestemmer deg? Det kan koste deg dyrt! Hva er straffen ifølge islam for å slutte å tro på Allah?

http://www.youtube.com/watch?v=pQzuFrMRA3M

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Du kan samle dine spørsmål , så kan du møte opp her. Du vil bli besvart av lærder i innen islam.

For å være ærlig så tør jeg ikke. Jeg har sett hvordan muslimer reagerer når noen kommer med kritiske spørsmål, jeg vet også hva Koranen sier om hva muslimer skal gjøre med de som stiller kritiske spørsmål. Å dra dit for å stille kritiske spørsmål er som å undertegne sin egen dødsdom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har studert en rekke Q & A seanser fra disse møtene, og det er alltid den samme prosedyren når noen stiller et kritisk spørsmål. Enten så forsvarer foredragsholderen islams standpunkt i saken, og henviser til barbariske følelser hos mennesket for å begrunne hvorfor det er slik. Se for eksempel Peace2 sin måte å forsvare dødsstraff. Han sier at islam er perfekt, og at straffen er så hard fordi "så alvorlig er det". Man får alltså ikke noe svar, annet enn at det er slik det bør være, og det er det uislamske (jahiliyya) samfunnet som har moralen sin på hodet.

Den andre måten de besvarer spørsmål på er etter den vanlige politiker modellen. Snakk masse om hvor fin og flott din ideologi er, og gå i sirkler rundt spørsmålet så lenge at alle tror at spørsmålet er besvart, samtidig som du fikk pumpet ut ennda en brukerdose med propaganda for din sak. Det eneste som overgår unnvikenheten og manipulasjons strategien til foredragsholderne, er den uhemmede jubelen fra den muslimske massen, når de inbiller seg at høvdingen deres seiret over en vantro som utfordret islam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan samle dine spørsmål , så kan du møte opp her. Du vil bli besvart av lærder i innen islam.

For å være ærlig så tør jeg ikke. Jeg har sett hvordan muslimer reagerer når noen kommer med kritiske spørsmål, jeg vet også hva Koranen sier om hva muslimer skal gjøre med de som stiller kritiske spørsmål. Å dra dit for å stille kritiske spørsmål er som å undertegne sin egen dødsdom.

 

Du er anonym når du skriver ditt spm

Lenke til kommentar

Jeg har studert en rekke Q & A seanser fra disse møtene, og det er alltid den samme prosedyren når noen stiller et kritisk spørsmål. Enten så forsvarer foredragsholderen islams standpunkt i saken, og henviser til barbariske følelser hos mennesket for å begrunne hvorfor det er slik. Se for eksempel Peace2 sin måte å forsvare dødsstraff. Han sier at islam er perfekt, og at straffen er så hard fordi "så alvorlig er det". Man får alltså ikke noe svar, annet enn at det er slik det bør være, og det er det uislamske (jahiliyya) samfunnet som har moralen sin på hodet.

Den andre måten de besvarer spørsmål på er etter den vanlige politiker modellen. Snakk masse om hvor fin og flott din ideologi er, og gå i sirkler rundt spørsmålet så lenge at alle tror at spørsmålet er besvart, samtidig som du fikk pumpet ut ennda en brukerdose med propaganda for din sak. Det eneste som overgår unnvikenheten og manipulasjons strategien til foredragsholderne, er den uhemmede jubelen fra den muslimske massen, når de inbiller seg at høvdingen deres seiret over en vantro som utfordret islam.

 

Se for eksempel Peace2 sin måte å forsvare dødsstraff. Han sier at islam er perfekt, og at straffen er så hard fordi "så alvorlig er det"

 

Jeg mener at det er alvorlig at en går rundt å dreper folk , jeg mener at han bør stoppes før han dreper fler, om det er alvorlig JA!

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er alvorlig at en går rundt å dreper folk , jeg mener at han bør stoppes før han dreper fler, om det er alvorlig JA!

Hva synes du om muslimer som dreper mennesker fordi de har sluttet å tro på guden din?

 

Kan jeg drepe de som slutter å tro på gudene mine?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Gud er en

Nei nå misforstår du.

 

Gudene er mange.

 

Eller hvis du vil, som O3K spesifiserer: Din gud er en, mine guder er mange.

 

Ikke glem at ordet "gud" stammer fra en av mine guder, ikke din gud.

 

Amon Amarth - The Last With Pagan Blood

 

We are few but strong in will

The last with Pagan blood

We fought the world with burning steel

Now we sit in Hall of Gods

 

Pride and glory in our hearts

Pride and glory in our hearts

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gud er en

Nei nå misforstår du.

 

Gudene er mange.

 

Eller hvis du vil, som O3K spesifiserer: Din gud er en, mine guder er mange.

 

Ikke glem at ordet "gud" stammer fra en av mine guder, ikke din gud.

 

Amon Amarth - The Last With Pagan Blood

 

We are few but strong in will

The last with Pagan blood

We fought the world with burning steel

Now we sit in Hall of Gods

 

Pride and glory in our hearts

Pride and glory in our hearts

vel...

Jeg får besvare deg med hva Gud selv sier om dette. (oversatt)

001 Guds ordning realiseres. Prøv ikke å påskynde det. Ære være Ham! Opphøyet er Han over alt de setter ved Hans side!

 

002 Han sender englene ned med Ånden av Sin ordning over hvem Han vil av Sine tjenere: «Advar, at det er ingen Gud utenom Meg! Så frykt Meg!»

 

003 Han skapte himlene og jorden på alvor. Opphøyet er Han over det de setter ved Hans side!

 

004 Mennesket har Han frembrakt av en sæddråpe, og straks er han klart kranglevoren.

 

005 Husdyrene har Han frembrakt for dere. I dem er varme klær, nyttige ting, og dere spiser dem.

 

006 De er et vakkert syn for dere når dere driver dem hjem om kvelden, og drar ut med dem om morgenen på beite.

 

007 De bærer deres oppakning til steder dere bare med stor møye kunne nå. Sannelig. Herren er velvillig, nåderik.

 

008 Og hesten, muldyret og eslet for at dere kan ri, og som pryd. Han skaper mer enn dere vet.

 

009 Gud påligger omsorg for veien, men noen går til siden. Om Han hadde villet, kunne Han vist dere alle til veien.

 

010 Han er det som sender vann fra oven, som drikke for dere. Ved dette vokser trær og kratt, hvor dere kan beite buskapen.

 

011 Og derved lar Han korn vokse, og oliven, palmetrær, druer og alskens frukt. Heri er sannelig jærtegn for folk som tenker.

 

012 Han har stilt i deres tjeneste natt og dag, sol og måne, og også stjernene, til tjeneste ved Hans ordning. Heri er sannelig jærtegn for folk som bruker forstanden.

 

013 I det som Han har latt vokse frem for dere på jorden av forskjellig sort, er det visselig jærtegn for folk som tenker etter.

 

014 Og Han har stilt havet i deres tjeneste, så dere kan spise fersk føde, og hente ut av det prydsaker, som dere kan bære. Og du ser skipene plaske seg frem for at dere kan søke lykken ved Hans gunst, så dere måtte vise takknemlighet.

 

015 Han har satt faste fjell på jorden, så den ikke skal svaie med dere. Og elver og fremkomstveier, så dere må finne frem,

 

016 og landemerker. Og ved stjernene finner man rett vei.

 

017 Er vel Han som skaper som den som intet skaper? Vil dere ikke tenke etter?

 

018 Om dere vil telle Guds velgjerninger, kan dere ikke regne dem opp! Gud er tilgivende, nåderik.

 

019 Gud vet om det dere skjuler, og det dere bærer åpent frem.

 

020 De guder som menneskene påkaller utenom Gud, har intet skapt.

 

021 De er selv laget, døde er de, ikke levende, intet aner de når alle gjenoppvekkes.

 

022 Deres Gud er én Gud! De som ikke tror på det hinsidige liv, deres hjerter avviser, og de viser hovmod.

 

023 Gud vet uten tvil om det de skjuler, og det de bærer åpent frem. Gud holder ikke av de hovmodige.

 

024 Om de blir spurt: «Hva har Herren åpenbart?» Så svarer de: «Fabler fra henfarne generasjoner!»

 

025 Måtte de på oppstandelsens dag få bære sin fulle byrde, og en del av deres som de har ført vill i sin uvitenhet! Ille er det de bærer!

 

026 De som levde før dem, smidde sine renker, men Gud angrep deres byggverk fra grunnen av. Taket falt ned over dem, og straffedommen kom over dem fra et hold de ikke tenkte seg.

 

027 Så vil Han på dommens dag gjøre dem til skamme, idet Han sier: «Hvor er mine medguder, som dere laget strid om?» De som har fått innsikt, sier: «I dag overgår skam og ulykke de vantro,

 

028 som englene henter, mens de gjør urett som slår tilbake på dem selv.» Og de foreslår fred: «Vi gjorde ikke noe galt!» «Jo, Gud vet godt om det dere bedrev!

 

029 Så gå inn gjennom helvetes porter, og der skal dere være og bli.» De hovmodiges herberge er et bedrøvelig sted!

 

030 Til de gudfryktige sies det: «Hva har Herren åpenbart?» – og så svarer de: «Det som godt er!» De som gjør det gode har godt i vente i denne verden. Men det hinsidiges bolig er bedre! De gudfryktiges bolig er visselig herlig.

fra kapitel 16, Koran.

 

Håper ikke du klager etter dette.

Lenke til kommentar

vel...

Jeg får besvare deg med hva Gud selv sier om dette. (oversatt)

 

001 Guds ordning realiseres. Prøv ikke å påskynde det. Ære være Ham! Opphøyet er Han over alt de setter ved Hans side!

 

002 Han sender englene ned med Ånden av Sin ordning over hvem Han vil av Sine tjenere: «Advar, at det er ingen Gud utenom Meg! Så frykt Meg!»

 

003 Han skapte himlene og jorden på alvor. Opphøyet er Han over det de setter ved Hans side!

 

004 Mennesket har Han frembrakt av en sæddråpe, og straks er han klart kranglevoren.

 

005 Husdyrene har Han frembrakt for dere. I dem er varme klær, nyttige ting, og dere spiser dem.

 

006 De er et vakkert syn for dere når dere driver dem hjem om kvelden, og drar ut med dem om morgenen på beite.

 

007 De bærer deres oppakning til steder dere bare med stor møye kunne nå. Sannelig. Herren er velvillig, nåderik.

 

008 Og hesten, muldyret og eslet for at dere kan ri, og som pryd. Han skaper mer enn dere vet.

 

009 Gud påligger omsorg for veien, men noen går til siden. Om Han hadde villet, kunne Han vist dere alle til veien.

 

010 Han er det som sender vann fra oven, som drikke for dere. Ved dette vokser trær og kratt, hvor dere kan beite buskapen.

 

011 Og derved lar Han korn vokse, og oliven, palmetrær, druer og alskens frukt. Heri er sannelig jærtegn for folk som tenker.

 

012 Han har stilt i deres tjeneste natt og dag, sol og måne, og også stjernene, til tjeneste ved Hans ordning. Heri er sannelig jærtegn for folk som bruker forstanden.

 

013 I det som Han har latt vokse frem for dere på jorden av forskjellig sort, er det visselig jærtegn for folk som tenker etter.

 

014 Og Han har stilt havet i deres tjeneste, så dere kan spise fersk føde, og hente ut av det prydsaker, som dere kan bære. Og du ser skipene plaske seg frem for at dere kan søke lykken ved Hans gunst, så dere måtte vise takknemlighet.

 

015 Han har satt faste fjell på jorden, så den ikke skal svaie med dere. Og elver og fremkomstveier, så dere må finne frem,

 

016 og landemerker. Og ved stjernene finner man rett vei.

 

017 Er vel Han som skaper som den som intet skaper? Vil dere ikke tenke etter?

 

018 Om dere vil telle Guds velgjerninger, kan dere ikke regne dem opp! Gud er tilgivende, nåderik.

 

019 Gud vet om det dere skjuler, og det dere bærer åpent frem.

 

020 De guder som menneskene påkaller utenom Gud, har intet skapt.

 

021 De er selv laget, døde er de, ikke levende, intet aner de når alle gjenoppvekkes.

 

022 Deres Gud er én Gud! De som ikke tror på det hinsidige liv, deres hjerter avviser, og de viser hovmod.

 

023 Gud vet uten tvil om det de skjuler, og det de bærer åpent frem. Gud holder ikke av de hovmodige.

 

024 Om de blir spurt: «Hva har Herren åpenbart?» Så svarer de: «Fabler fra henfarne generasjoner!»

 

025 Måtte de på oppstandelsens dag få bære sin fulle byrde, og en del av deres som de har ført vill i sin uvitenhet! Ille er det de bærer!

 

026 De som levde før dem, smidde sine renker, men Gud angrep deres byggverk fra grunnen av. Taket falt ned over dem, og straffedommen kom over dem fra et hold de ikke tenkte seg.

 

027 Så vil Han på dommens dag gjøre dem til skamme, idet Han sier: «Hvor er mine medguder, som dere laget strid om?» De som har fått innsikt, sier: «I dag overgår skam og ulykke de vantro,

 

028 som englene henter, mens de gjør urett som slår tilbake på dem selv.» Og de foreslår fred: «Vi gjorde ikke noe galt!» «Jo, Gud vet godt om det dere bedrev!

 

029 Så gå inn gjennom helvetes porter, og der skal dere være og bli.» De hovmodiges herberge er et bedrøvelig sted!

 

030 Til de gudfryktige sies det: «Hva har Herren åpenbart?» – og så svarer de: «Det som godt er!» De som gjør det gode har godt i vente i denne verden. Men det hinsidiges bolig er bedre! De gudfryktiges bolig er visselig herlig.

fra kapitel 16, Koran.

 

Håper ikke du klager etter dette.

 

 

Jeg kan forklare deg hva kongen over alle guder selv sier. Denne teksten er fra Håvamål, Odins tale.

146.

Galdrer kan jeg

som ikke kongens hustru

og ingen andre kan;

Hjelp heter én,

og den vil hjelpe deg

mot saker og sorger

og suter i mengde.

 

147.

Den annen kan jeg,

en som alle trenger,

som vil være leger i livet.

 

148.

Den tredje kan jeg

om jeg trenger sårt

å hemme dem som hater meg;

jeg døyver egger

for mine uvenner,

da biter hverken sverd eller svik.

 

149.

Den fjerde kan jeg

om fiender binder

lenker om lemmene mine;

jeg galer slik

at jeg går på ny;

fotlenken spretter av føttene,

bandet om hendene brister.

 

150. Den femte kan jeg

om jeg ser fiendtlig spyd

fare inn i flokken;

hvor sterkt det enn flyr,

kan jeg stanse det,

bare jeg når det med blikket.

 

151.

Den sjette kan jeg

om jeg såres med rot

av tryllekraftig tre;

den som ønsker

å egge mitt hat,

får mein av det mer enn jeg.

 

152.

Den sjuende kan jeg

om jeg ser salen flamme

rundt dem som er benket der;

hvor bredt den enn brenner,

kan jeg berge den;

slik kan jeg gale min galder.

 

153.

Den åttende kan jeg,

som alle har

glede og gagn av å lære;

om hatet vokser

blant høvdingsønner,

kan jeg bøte det brått.

 

154.

Den niende kan jeg

om i nød jeg er,

og må berge min synkende båt,

storm på sjøen

stiller jeg,

og demper hele havet.

 

155.

Den tiende kan jeg

om jeg ser trollkjerringer

leike seg i lufta;

jeg kan volde

at på villspor de kommer

fra heimen og hammene sine,

fra heimen og hugene sine.

 

156.

Den ellevte kan jeg

om jeg går ut i strid

med gamle, gode venner;

jeg galer under skjold,

og de går med styrke

uskadde ut i kamp,

uskadde inn fra kamp,

uskadde alle veger.

 

157.

Den tolvte kan jeg

om i et tre jeg ser

død mann dingle i reip,

jeg rister og maler

runer slik

at liket får liv

og taler til meg.

 

158.

Den trettende kan jeg

om jeg kommer sjøl

og vigsler en gutt med vatn;

han faller ikke

om han ferdes i kamp,

han segner ikke for sverd.

 

159.

Den fjortende kan jeg

om for folket jeg skal

nevne gudenes navn;

alle æser

og alver kjenner jeg;

ingen uklok kan slikt.

 

Den er oversatt fra norrønt til moderne norsk.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

vel...

Jeg får besvare deg med hva Gud selv sier om dette. (oversatt)

 

001 Guds ordning realiseres. Prøv ikke å påskynde det. Ære være Ham! Opphøyet er Han over alt de setter ved Hans side!

 

002 Han sender englene ned med Ånden av Sin ordning over hvem Han vil av Sine tjenere: «Advar, at det er ingen Gud utenom Meg! Så frykt Meg!»

 

003 Han skapte himlene og jorden på alvor. Opphøyet er Han over det de setter ved Hans side!

 

004 Mennesket har Han frembrakt av en sæddråpe, og straks er han klart kranglevoren.

 

005 Husdyrene har Han frembrakt for dere. I dem er varme klær, nyttige ting, og dere spiser dem.

 

006 De er et vakkert syn for dere når dere driver dem hjem om kvelden, og drar ut med dem om morgenen på beite.

 

007 De bærer deres oppakning til steder dere bare med stor møye kunne nå. Sannelig. Herren er velvillig, nåderik.

 

008 Og hesten, muldyret og eslet for at dere kan ri, og som pryd. Han skaper mer enn dere vet.

 

009 Gud påligger omsorg for veien, men noen går til siden. Om Han hadde villet, kunne Han vist dere alle til veien.

 

010 Han er det som sender vann fra oven, som drikke for dere. Ved dette vokser trær og kratt, hvor dere kan beite buskapen.

 

011 Og derved lar Han korn vokse, og oliven, palmetrær, druer og alskens frukt. Heri er sannelig jærtegn for folk som tenker.

 

012 Han har stilt i deres tjeneste natt og dag, sol og måne, og også stjernene, til tjeneste ved Hans ordning. Heri er sannelig jærtegn for folk som bruker forstanden.

 

013 I det som Han har latt vokse frem for dere på jorden av forskjellig sort, er det visselig jærtegn for folk som tenker etter.

 

014 Og Han har stilt havet i deres tjeneste, så dere kan spise fersk føde, og hente ut av det prydsaker, som dere kan bære. Og du ser skipene plaske seg frem for at dere kan søke lykken ved Hans gunst, så dere måtte vise takknemlighet.

 

015 Han har satt faste fjell på jorden, så den ikke skal svaie med dere. Og elver og fremkomstveier, så dere må finne frem,

 

016 og landemerker. Og ved stjernene finner man rett vei.

 

017 Er vel Han som skaper som den som intet skaper? Vil dere ikke tenke etter?

 

018 Om dere vil telle Guds velgjerninger, kan dere ikke regne dem opp! Gud er tilgivende, nåderik.

 

019 Gud vet om det dere skjuler, og det dere bærer åpent frem.

 

020 De guder som menneskene påkaller utenom Gud, har intet skapt.

 

021 De er selv laget, døde er de, ikke levende, intet aner de når alle gjenoppvekkes.

 

022 Deres Gud er én Gud! De som ikke tror på det hinsidige liv, deres hjerter avviser, og de viser hovmod.

 

023 Gud vet uten tvil om det de skjuler, og det de bærer åpent frem. Gud holder ikke av de hovmodige.

 

024 Om de blir spurt: «Hva har Herren åpenbart?» Så svarer de: «Fabler fra henfarne generasjoner!»

 

025 Måtte de på oppstandelsens dag få bære sin fulle byrde, og en del av deres som de har ført vill i sin uvitenhet! Ille er det de bærer!

 

026 De som levde før dem, smidde sine renker, men Gud angrep deres byggverk fra grunnen av. Taket falt ned over dem, og straffedommen kom over dem fra et hold de ikke tenkte seg.

 

027 Så vil Han på dommens dag gjøre dem til skamme, idet Han sier: «Hvor er mine medguder, som dere laget strid om?» De som har fått innsikt, sier: «I dag overgår skam og ulykke de vantro,

 

028 som englene henter, mens de gjør urett som slår tilbake på dem selv.» Og de foreslår fred: «Vi gjorde ikke noe galt!» «Jo, Gud vet godt om det dere bedrev!

 

029 Så gå inn gjennom helvetes porter, og der skal dere være og bli.» De hovmodiges herberge er et bedrøvelig sted!

 

030 Til de gudfryktige sies det: «Hva har Herren åpenbart?» – og så svarer de: «Det som godt er!» De som gjør det gode har godt i vente i denne verden. Men det hinsidiges bolig er bedre! De gudfryktiges bolig er visselig herlig.

fra kapitel 16, Koran.

 

Håper ikke du klager etter dette.

 

 

Jeg kan forklare deg hva kongen over alle guder selv sier. Denne teksten er fra Håvamål, Odins tale.

146.

Galdrer kan jeg

som ikke kongens hustru

og ingen andre kan;

Hjelp heter én,

og den vil hjelpe deg

mot saker og sorger

og suter i mengde.

 

147.

Den annen kan jeg,

en som alle trenger,

som vil være leger i livet.

 

148.

Den tredje kan jeg

om jeg trenger sårt

å hemme dem som hater meg;

jeg døyver egger

for mine uvenner,

da biter hverken sverd eller svik.

 

149.

Den fjerde kan jeg

om fiender binder

lenker om lemmene mine;

jeg galer slik

at jeg går på ny;

fotlenken spretter av føttene,

bandet om hendene brister.

 

150. Den femte kan jeg

om jeg ser fiendtlig spyd

fare inn i flokken;

hvor sterkt det enn flyr,

kan jeg stanse det,

bare jeg når det med blikket.

 

151.

Den sjette kan jeg

om jeg såres med rot

av tryllekraftig tre;

den som ønsker

å egge mitt hat,

får mein av det mer enn jeg.

 

152.

Den sjuende kan jeg

om jeg ser salen flamme

rundt dem som er benket der;

hvor bredt den enn brenner,

kan jeg berge den;

slik kan jeg gale min galder.

 

153.

Den åttende kan jeg,

som alle har

glede og gagn av å lære;

om hatet vokser

blant høvdingsønner,

kan jeg bøte det brått.

 

154.

Den niende kan jeg

om i nød jeg er,

og må berge min synkende båt,

storm på sjøen

stiller jeg,

og demper hele havet.

 

155.

Den tiende kan jeg

om jeg ser trollkjerringer

leike seg i lufta;

jeg kan volde

at på villspor de kommer

fra heimen og hammene sine,

fra heimen og hugene sine.

 

156.

Den ellevte kan jeg

om jeg går ut i strid

med gamle, gode venner;

jeg galer under skjold,

og de går med styrke

uskadde ut i kamp,

uskadde inn fra kamp,

uskadde alle veger.

 

157.

Den tolvte kan jeg

om i et tre jeg ser

død mann dingle i reip,

jeg rister og maler

runer slik

at liket får liv

og taler til meg.

 

158.

Den trettende kan jeg

om jeg kommer sjøl

og vigsler en gutt med vatn;

han faller ikke

om han ferdes i kamp,

han segner ikke for sverd.

 

159.

Den fjortende kan jeg

om for folket jeg skal

nevne gudenes navn;

alle æser

og alver kjenner jeg;

ingen uklok kan slikt.

 

Den er oversatt fra norrønt til moderne norsk.

teksten der er svært dårlig sammensatt btw. det er flaut du påstår at det er fra Gud. men du får tro hva du vil , jeg har sendt deg mitt. og du har sendt ditt , Jeg står for mitt & er selv vitne til at det er sant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...