Stigma Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Det er dessverre en trend. Nye Vertex 3 kommer i minste utgave på 128 GB. Men nye RealSSD C400 kommer heldigvis i 64 GB-utgave. Ugh, ja det er det inntrykket jeg også har fått etter å ha lest forskjellige steder... Du kjenner ikke til andre som kommer ut med mindre modeller i tillegg til C400? C400 ser jo forsovidt veldig interessant ut akkurat som forgjengeren C300, men det er greit å ha noen alternativer å kikke på. Forøvirg, kjenner noen til om det finnes reviews av C400 enda? Og et spørsmål til Simen om du vet - jeg har ikek helt forstått dette med C400 vs. m4. Er det to forskjellige modeller det er snakk om, om hva er i så fall forskjellen? -Stigma Endret 1. mars 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg har ikke sett noen skikkelige tester av C400, men det er en smakebit av 256 GB-utgaven her. 64 GB-utgaven vil ha mye lavere skrivehastighet. Jeg har ikke helt oversikten men kan ikke huske å ha sett andre nye 2011-SSDer på rundt 60 GB. C400 og m4 er vist to ulike SSDer. C400 er rettet mot workstation, mens m4 blir en billigere variant med sikkert dårligere ytelse som rettes mot hjemme-PCer. Kilde Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Hva er greia med disse 510-modellene? De er for dyre, hadde heller håpt å se en 160 GB-variant til 120 GB-prisen, og når (om i det hele tatt), kommer G3 som skulle kommet i disse dager? AtW Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg har ikke sett noen skikkelige tester av C400, men det er en smakebit av 256 GB-utgaven her. 64 GB-utgaven vil ha mye lavere skrivehastighet. Jeg har ikke helt oversikten men kan ikke huske å ha sett andre nye 2011-SSDer på rundt 60 GB. C400 og m4 er vist to ulike SSDer. C400 er rettet mot workstation, mens m4 blir en billigere variant med sikkert dårligere ytelse som rettes mot hjemme-PCer. Kilde Ypperlig info som alltid Simen1 Takker og bukker. Vi får se hva som kommer av tester av de mindre modellene senere, men intill da er testen av den store modellen interessant. -Stigma Lenke til kommentar
Anv Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) C400 = Micron m4 = Crucial Det burde ha vært motsatt. (kan hende det er det men det er slik det blir fremstilt av Micron) C400v = 64GB, C400 er resten Sequential Read Performance 415 MB/s 415 MB/s Sequential Write Performance up to 95 MB/s for 64GB, up to 175 MB/s for 128GB, up to 260 MB/s for 256GB, up to 260 MB/s for 512GB Active Average Power Consumption** 150mW for 64GB, 128GB, 160mW for 256GB, 280mW for 512GB Idle Power Consumption Less than 80mW Tilbake til Intel Intel 510 vs 10K rpm HDD http://www.youtube.com/watch?v=v1lFXGpMDf4&feature=player_embedded Endret 1. mars 2011 av Anvil Lenke til kommentar
trondmm Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 IOPS (Inns and Outs Per Second) Inns and Outs? Jeg trodde det var IO Operations Per Second, jeg Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Hmmm, det virker som om 64GB versjonen av C400(v) bir litt i svakeste laget da i forhold til skriveytelse. Tolererbart kanskje men... Jeg får det inntrykket at Vertex3 er den store vinneren i forhold til rå ytelse(med stor margin) - og det virker ikke som den kommer til å ligge veldig mye over prisen på de alernative modellene, ihvertfall de andre 120GB versjonene. Lurer på om jeg bare må gå for en 120GB Vertex3. 64GB er mer enn nok, men om jeg må gå ned i både lesehastighet, og skrivehastighet (dramatisk sådann) samtidig som jeg sparer penger så blir det jo fort ikke like fristende. Når alle disse nye SSDene er ute håper jeg vi får en roundup av dem i sammenligning på Anandtech (noe jeg ikke ser som usansynlig forsovidt). -Stigma Endret 1. mars 2011 av Stigma Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 For de som ikke har sett det alt, Netshop har dato på OCZ Vertex 3 120 GB SSD 2,5" S-ATA II TRIM/GC, dog med ganske stiv pris. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 120-240GB utgavene er pent priset i forhold til 480GB utgaven Det lønner seg selvsagt å vente før man bestiller nyheter. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 For de som ikke har sett det alt, Netshop har dato på OCZ Vertex 3 120 GB SSD 2,5" S-ATA II TRIM/GC, dog med ganske stiv pris. Jeg håper virkelig ikke at DET blir den endelige prisen - det er jo nesten dobbelt av hva ren kursomregning hadde blitt. -Stigma Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Apropos levetid på NAND. Jeg har planer om å lage til en test hvor jeg prøver å slite ut en SSD, kan bli morro men det kan vise seg å ta sin tid. (har funnet en som har prøvd det samme med en X25-V og han har holdt på i snart 1 år ) Måten å finne et grovt overslag over tidligs mulig utslitning av en SSD er [total skrivekapasitet]/[maks sekvensiell skrivehastighet]. Selv om random writes lager mer write amplification kan kontroller overhead gjøre at [random writes]*[write amplification] er lavere enn sekvensiell skrivehastighet, og sansynligheten for at det kan bli høyere er liten. [skrivekapasitet]=[kapasitet]*[P/E sykler] Jeg mener et tidligere overslag ga x25-M gen1 minimum 5-6 månder levetid ved maks skrivebelastning. Med god wear leveling og spare area kan SSDen også leve lenger enn minimum rating, så om den er ratet for 1 år ved 100% skrivebelastning (ved høye temperaturer) kan den godt overleve 1,5-2 år på 100% skrivebelastning. Har de helt glemt 60-80GB modeller? For meg blir det for dyrt å investere over 2000kr på en SDD systemdisk. Jeg vil mye heller ha en halvparten så stor disk (men like mye ytelse helst) til have prisen. Mer enn 60GB trenger jeg strengt tatt ikke hvis jeg har et minimum av kontroll med hva som installerer seg på systemdisken - og en tusing ekstra for privilegiet å kunne sløse med plassen på systemdisken er det ikke verdt for meg (og sikkert mange andre). -Stigma Jeg vil anbefale deg å da gå for C300/C400v 64GB, x25-M gen2 80GB, eller SandForce 60/64GB. Pris rundt 1000kr, og veldig god ytelse som systemdisk. Hvem av de du velger må du se an på pris og hva du liker best. I en blind-test vil det være vanskelig (eller umulig) å skille mellom dem i daglig bruk. C400 = Micron m4 = Crucial Det burde ha vært motsatt. (kan hende det er det men det er slik det blir fremstilt av Micron) C400v = 64GB, C400 er resten Sequential Read Performance 415 MB/s 415 MB/s Sequential Write Performance up to 95 MB/s for 64GB, up to 175 MB/s for 128GB, up to 260 MB/s for 256GB, up to 260 MB/s for 512GB Active Average Power Consumption** 150mW for 64GB, 128GB, 160mW for 256GB, 280mW for 512GB Idle Power Consumption Less than 80mW Tilbake til Intel Intel 510 vs 10K rpm HDD *video* Fint å se at micron har fått opp skrivehastighet pr GB kapasitet. Intel videoen viser en "apples to oranges" sammenligning. Hadde de også tatt med x25-M på en tredje skjerm ville jeg ikke klaget, men kun en velociraptor som referanse blir for dårlig til å si noe spesielt om denne SSDen. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg har aldri likt disse sammenligningsvideoene, for alt vi vet er det ikke sikkert at systemene er likt oppsatt en gang. For de som ikke har sett det alt, Netshop har dato på OCZ Vertex 3 120 GB SSD 2,5" S-ATA II TRIM/GC, dog med ganske stiv pris. Jeg håper virkelig ikke at DET blir den endelige prisen - det er jo nesten dobbelt av hva ren kursomregning hadde blitt. -Stigma Det vil svi godt i lommeboken, spesielt siden jeg vil trenge en ekstra SATA-kontroller, men jeg vurderer det sterkt om økonomien tillater det. Uansett så er lanseringspriser som regel høye. Lenke til kommentar
auchaunn Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 - PC Mark Vantage Performance test ved Sata2 og Sata3, Raid0 onboard vs Raid0 Dedikert. VS OCZ REVO VED Raid0 Virker lovende SSD! Trur den blir min neste hdd! <3 Lenke til kommentar
flinx Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Test hos Anandtech: http://www.anandtech.com/show/4202/the-intel-ssd-510-review/1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå