iver56 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Dette er vel noe annet enn 3. generasjon av X25-M (aka. Postville refresh)... Roadmap fra i fjor: edit: computerbase.de påstår at gen3 av x25-m er bekreftet å komme snart: Endret 1. mars 2011 av Iver_j Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Her er det jeg siktet til: Micron's ClearNAND: 25nm + ECC, Combats Increasing Error Rates iver_j: Hvilken garanti har vi for at det veikartet er reelt? Endret 1. mars 2011 av efikkan Lenke til kommentar
whitespace Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Høyere sekvensiell ytelse er f.eks. interessant ved lasting av spill, og med det tempoet som størrelsen på spill vokser for tiden blir dette trolig viktigere i årene fremover. Du sier noe der, jeg har spilt noen spill på relativt rask maskinvare, og det fantastisk å se skjermen bare blinke et øyeblikk i det loading skjermen dukker opp og forsvinner igjen. En liten ulempe er hvis utvikleren har lagt viktige gameplay tips eller noe relevant for historien der, og man blir nødt til å ta et screenshot og alt tabbe ut for å få det med seg... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Høyere sekvensiell ytelse er f.eks. interessant ved lasting av spill, og med det tempoet som størrelsen på spill vokser for tiden blir dette trolig viktigere i årene fremover. Du sier noe der, jeg har spilt noen spill på relativt rask maskinvare, og det fantastisk å se skjermen bare blinke et øyeblikk i det loading skjermen dukker opp og forsvinner igjen. En liten ulempe er hvis utvikleren har lagt viktige gameplay tips eller noe relevant for historien der, og man blir nødt til å ta et screenshot og alt tabbe ut for å få det med seg... Hvis det står noe viktig på det skjermbildet bør det uansett vente på et tastetrykk fra brukeren eller lignende. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Veikartet er nok reelt men planer har ofte en tendens til å foranderes. Intel er jo ikke lengre alene på markedet om å designe supre kontrollere, de holder nok et øye med SandForce spesielt. Hvis signalene fra andre aktører er sterke nok så kan det selvsagt påvirke planene de legger men jeg ser ikke bort fra at 25nm NAND har skap litt flere utfordringer enn de trodde. Men, Micron går i gang med C400/M4 og det er allerede 25nm NAND på markedet så ting går rette veien. Apropos levetid på NAND. Jeg har planer om å lage til en test hvor jeg prøver å slite ut en SSD, kan bli morro men det kan vise seg å ta sin tid. (har funnet en som har prøvd det samme med en X25-V og han har holdt på i snart 1 år ) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 C400 ble vel presentert i forbindelse med CES, men er det noen som vet om 25nm SSDer som har bekreftet lanseringsdato? For meg virker det som at disse vil dukke opp rundt sommeren. F.eks. OCZ hadde tidlige testeksemplarer på CES og har nå engineering samples, basert på det vil jeg tippe tilgjengelighet i løpet av 1-3 måneder. Planer endres hele tiden ja, men det kreves likevel måneder å utvikle nye produkter. Men poenget mitt er uansett at veikartene er tvilsomme siden 120GB-versjonen av X25-m aldri var nevnt, G3 var lovet og kom ikke, og enkelte av spesifikasjone var tvilsomme. 510-serien ser ut til å være en "midlertidig løsning", men den har vært planlagt i måneder likevel. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Det er jo noe som heter "Plan B" Det er klart at det tar lang tid å snekkre sammen en SSD så 510 har helt sikker lagt i kortene i lang tid. 25nm IMFT NAND er i bruk på bla Vertex 2. (har vært i salg siden årsskiftet med 25nm) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Det er klart, et slikt selskap bør ha reserveplaner siden både kontrolleren og flash-minnet potensielt kan skape problemer. Det skal forøvrig sies at det skal en del til for å slite ut dagens gode SSDer med wear leveling ved normalt bruk. Endret 1. mars 2011 av efikkan Lenke til kommentar
andylove Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Må man ha SATA3 native for å utnytte denne disken til sin fulle? Ser at Vertex 3 krever dette.Surt hvis man ikke har sandy brigde oppsett, men har marvel sin kontroller for SATA3.Blir det C300 som er det beste valget, eller er det samme kontroller i Intel sine disker? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Man må ha SATA 6 Gbps for å få utnyttet full båndbredde, men man trenger ikke nødvendigvis å ha SATA 6 Gbps-kontrolleren i brikkesettet. Det holder fint med f.eks Marvel-kontroller på hovedkortet eller i et PCIe-spor. 265 MB/s blir ikke surt. (SATA 3 Gbps) 500/315 MB/s blir ikke surt på f.eks SB850. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 SATA er bakoverkompatibelt, men skal disse SSDene utnyttes maksimalt kreves SATA 6Gbit/s. Har noen erfaring med PCIe-kort med Marvell-kontroller? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Mente alle kontrollere på hovedkortet gikk via PCI 2x express lane og at dette stopper opp ved ca 500mb. Skal vel godt gjøres å toppe SATA 6gb\s overføringshastigheter, men teoretisk mulig er det. Da koker det vel ned til at C300 er det beste valget for meg med et P55 hovedkort. Hvordan ser resten av forsamling på dette a? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Tja, jeg ville sannsynligvis kjøpt Vertex 3 om jeg skulle kjøpe de nærmeste ukene. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Tja, jeg ville sannsynligvis kjøpt Vertex 3 om jeg skulle kjøpe de nærmeste ukene. Uansett? Jeg vil tro at jeg ikke blir begrenset av å kjøpe en Intel disk. Hvorfor "alle" ikke liker at Intel har marvell kontroller må jeg undres litt over. Må jo få si at C300 ikke akkurat yter dårlig. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Det er vel mere det at man forventer at Intel leverer hele pakken. Jeg er ikke skuffet på noen måte, litt forundret ble jeg selvsagt. Jeg har ikke bestilt enda, drøyer det noen dager for å se hva shoppene legger seg på prismessig. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Har de helt glemt 60-80GB modeller? For meg blir det for dyrt å investere over 2000kr på en SDD systemdisk. Jeg vil mye heller ha en halvparten så stor disk (men like mye ytelse helst) til have prisen. Mer enn 60GB trenger jeg strengt tatt ikke hvis jeg har et minimum av kontroll med hva som installerer seg på systemdisken - og en tusing ekstra for privilegiet å kunne sløse med plassen på systemdisken er det ikke verdt for meg (og sikkert mange andre). Jeg håper dette ikke er en trend for de andre produsentene av denne SSD-bølgen. Jeg håper å finne meg en god 60-80GB modell som yter bra. -Stigma Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Det er dessverre en trend. Nye Vertex 3 kommer i minste utgave på 128 GB. Men nye RealSSD C400 kommer heldigvis i 64 GB-utgave. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Hvis det blir et passe prisfall snart så blir det nok ikke et så stort problem. Alltids greit å ha plass til dual-boot eller noen spill Lenke til kommentar
flinx Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Tja, jeg ville sannsynligvis kjøpt Vertex 3 om jeg skulle kjøpe de nærmeste ukene. Da må Vertex 3 først bli tilgjengelig. Siste pålitelige dato jeg hørte var mai. 510 er ikke dårlige disker og får brukbare resultater: http://www.storagereview.com/intel_ssd_510_review_250gb Vertex 3 er bedre, men utenfor ytelsestester spørs det om de fleste av oss vil merke forskjellen. Personlig vil jeg gjerne ha V3, men det har mer med at jeg har veldig sære behov i forhold til diskytelse, og jeg må også si at jeg liker å vite at jeg har kjøpt en disk som har bedre ytelse/krone. Det blir litt som å betale 150 kr mer for et skjermkort som gir 10% bedre ytelse - selv om det er vanskelig å merke forskjellen på 50 og 55 fps, føler man at det med 55 fps er et bedre kjøp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Den rimeligste 510-modellen blir langt dyrere enn den rimeligste Vertex 3-modellen. Det synes jeg spiller en viktig rolle. Men vi får se hvordan de to yter mot hverandre og på hvilke nivå prisene stabiliserer seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå