Gå til innhold

[Løst] Nye 120mm vifter. stille men bra


Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Da var det tid for en liten vifte oppgradering.

 

Trenger 3 120mm vifter og skal selvfølgelig ha mest mulig ut av de men samtidig ha de stille.

 

Har vært inne på fler muligheter, og vil helst ha de røde da det går bra inn i kabinettet.

Vil helst at viftene drar over 100m³/h og holder seg under 20 dB/A (trenger ikke å ha det på max)

 

Har sett på

SilenX iXtrema Pro 14dBa

Enermax UCAPV12A-R Apollish Vegas Red

Noiseblocker NB-Multiframe M12-P - PWM

Noctua NF-S12B FLX

 

Noen som har noen bedre forslag eventuelt en løsning/erfaringer?

 

har foresten disse nå: Phobya Nano-G 12 Silent Waterproof 1500rpm Multioption

Endret av luckybattler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noctua NF-S12B FLX har jeg selv og den er stillegående, flytter bra med luft og ser ikke pen ut :D

 

Hvis du vil ha en enda mer effektiv vifte, så kan jeg anbefale Noctua NF-P14 FLX 140mm, for den passer faktisk i 120mm-hull dersom du ikke bruker de medfølgende adapterene. Jeg har den også og den funker utmerket, og den skyver rundt 10 m3/h mer luft enn den andre viften.

 

Disse to viftene støyer ca. like lite (140mm'ern støyer kanskje en ørliten anelse mer), men 140mm'ern gir fra seg en litt mørkere lyd enn 120mm'ern.

Lenke til kommentar

Det er vel nesten bare turtallet som avgjør støynivået om viftene er bra konstruert og ikke har nevneverdig støy fra motor/lager. Design/antall på blader kan ha litt å si men generelt jo raskere luften og viftebladene beveger seg jo mere støy. Støynivået de oppgir på viftene sier så godt som ingenting så lenge de ikke sier hvordan og på hvilken avstand de har målt ;)

 

SilenX/Enermax viftene er de som ser ut til å ha best mottrykksegenskaper av de du har valgt, så de vil nok være mest effektive til å skubbe luft igjennom radiatoren din. Men Phobya viftene du har ser egentlig brukbare ut de også.

 

Kanskje du heller burde kjøpe viftestyring, eller sette opp dynamisk viftestyring via hovedkortet ved hjelp av speedfan el. l?

Endret av Philophobe
Lenke til kommentar

Har allerede en viftestyring, så problemet er at når viftene kjører på min, så avgir de fortsatt 25 dB/A (eller noe sånt) og det er alt for høyt. Jeg kommer ikke til å konstant kjøre viftene på maks, men jeg vil jo at de skal dytte så mye luft som mulig, selv på lave turtall

Lenke til kommentar

Hmm ok, Noiseblocker Blacksilent Pro kanskje? De har ganske stort turtallsspenn, så de burde være stille på min, men fremdeles skubbe mye luft på maks.

 

 

 

 

Philophobe: Standard avstand for måling av viftestøy er som regel en meter, men f. eks. hw.no bruker 60cm i stedet.

 

 

Jo da, men så lenge de ikke oppgir avstanden kan de bruke nesten hvilket nummer som helst uten at du kan si at de lurer deg, så produsentens støymåling er ofte helt ubrukelig for å få et godt inntrykk av hvor støynivået ligger. Kabinettviftene mine er f.eks 0db (10m)

Endret av Philophobe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...