knutaj Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg har så smått begynt å se meg om etter flybilletter til en ferietur på sensommeren. Men jeg må innrømme at jeg sliter litt. Litt pga utradisjonell reiserute, men også fordi jeg er kresen. Først og fremst når det kommer til pris og samlet reisetid. Hva ser jeg etter? Noe så banalt som flybilletter til Gran Canaria. Utreise ca 20. august og retur ca 5. september. Det burde ikke være så vanskelig i seg selv, men jeg trenger billetter fra San Francisco og i tillegg med retur dit. Det betyr fort en pris på ca 10,000 kr og i tillegg en reisetid på over 20 timer hver vei. Siden jeg hverken får sovet eller slappet skikkelig av ombord på fly, er jeg litt bekymret for reisebelastningen. Legger man til tidsforskjellen, frykter jeg at det kan ta flere dager av ferien før jeg er i gjenge igjen. Derfor har jeg begynt å leke litt med tanken på å tenke alternativt når det gjelder reiserute. Jeg kunne kjøpt billetter til og fra Oslo samt en returbillett til Gran Canaria hver for seg, for å legge inn en hotellovernatting hver vei. Det vil ikke koste meg veldig mye mer og tid har jeg nok av. Men hvorfor Oslo? Det burde finnes mer spennende byer å ta en overnatting, selv om jeg neppe blir å se mer enn innsiden av et hotellrom. Ifølge denne siden er det jo flust av flyselskap som flyr til Gran Canaria. Noe rutefly, mye charter, men også en del billigselskap (selv om ting tyder på at billettene deres til akkurat Gran Canaria ikke er så billige). Såvidt jeg ser, kan man fly direkte fra SFO til følgende europeiske byer: Düsseldorf, Frankfurt, Munchen, Amsterdam, Paris og London. Likevel får jeg ikke opp noen billetter med kun en mellomlanding. Jeg kjenner fordelene med gjennomgående billetter, men velger for en gangs skyld å se meg om etter alternativer. Fra Norge går det jo haugevis med charterfly til Gran Canaria hvor man kan kjøpe "kun fly". Er det noen som kjenner til tilgjengeligheten for slike turer i andre europeiske land? Finnes det internasjonale søkemotorer eller oversikter for slikt? Hadde jeg f.eks. funnet en chartertur fra Island, kunne det vært midt i blinken for meg, men jeg har ikke funnet noe. Det ender vel opp med at jeg går for gjennomgånde billetter, men jeg har ikke helt gitt opp tanken på å plutsellig finne den perfekte reiserute. Jeg fant nettopp et alternativ med AA/Iberia som tar 17-18 timer hver vei. Overkommelig, men ikke ideelt. BA/Iberia er "kjapt og enkelt" med en mellomlanding om man reiser fra LAX. Kanskje også noe å vurdere. Ikke nødvendigvis billigst, men flyr jeg BA tjener jeg nesten nok poeng til å en vei SFO-LAX. Tåpelig reisemål, men planen er å møte noen på Gran Canaria, så det er nok gitt. Men jeg kjenner jeg gruer til reisen. Ble masse rot dette, men jeg er fortvilet. Forresten, er det noen som har en ide om hvorfor latterlige SAS ikke tillater søk fra SFO til LPA på nettsiden sin? Når jeg kan søke SFO-OSL og OSL-LPA? Det klaffer sikkert ikke perfekt med transfer, men en gjennomgående billett med overnight layover kan være akkurat hva jeg er på utkikk etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå