Gå til innhold

Canon EOS 500/550D til filming

Anbefalte innlegg

Hey ho! Jeg er fullt klar over at det har blitt lagd slik(e) tråder tidligere, men jeg følte dessverre ikke at jeg fikk konkrete svar på de spørsmålene jeg ønsker å få svar på. Så nå håper jeg det er noen tålmodige sjeler her inne som kan hjelpe meg dette. Jeg har dessverre ikke veldig god greie på kameraer, men jeg ønsker selvsagt å lære og håper at dere kan fylle meg inn med nyttig informasjon som ikke er helt "gresk" :)

Akkurat nå har jeg ikke et kamera, men jeg er veldig ivrig etter å få kjøpt et. Altså, enten Canon EOS 500D eller 550D (kommer an på pris). Hovedsakelig har jeg planer om å ta bilder med kameraet, men siden man kan filme med det, så tenkte jeg at jeg kunne benytte meg av dette også. Filmingen skal enkelt og greit foregå mot en tv-skjerm. Dette skyldes at jeg egentlig hadde lyst til å skaffe meg et capture card til å ta opp det som foregår på tv´en, men siden det koster litt, hvorfor ikke sjekke om det er brukbar kvalitet på Canon-kameraene?

Med andre ord lurer jeg på om jeg vil få god/relativt god kvalitet på klippene mine hvis jeg filmer en tv-skjerm (som det skjer noe på så klart).

Hva slags innstillinger vil være optimale for et slikt tilfelle? Innendørs, vindu rett ved siden av, taklys rett over (hvis denne informasjonen har noe som helst å si)

Bør jeg skaffe meg et annet objektiv enn det standardobjektivet som følger med?

Jeg setter stor pris på all hjelp!

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir interferensmønstre og drit av å filme tv-skjerm. Ville kikket på annen løsning.

Men blir det helt forferdelig da? Jeg kommer ikke til å være veldig kresen siden jeg tror det skal mye til for å oppnå verre kvalitet enn jeg allerede har vært borti :)

Og jeg har planer om å bruke alt jeg har til rådighet på et av Canon-kameraene, noe som gjør at jeg da ikke får kjøpt den capture carden (som ville vært optimalt).

Lenke til kommentar

Et bildesignal, eller flere bildesignaler blir blir målt i frekvenser "Hz" og på tv'en er frekvensen såpass hurtig at man oppfatter det som et bevegelig bilde, for og få dette til å stemme så må man "tune" kameraet opp mot tv'en så de får samme Hz, hvis ikke så blir det bare streker som ruller på skjermen.

Vil si at det er ganske nytteløst prosjekt, da ville det være bedre og spørre naboer/familie og noen har en gamme vhs videospiller liggende som du kan få.

Lenke til kommentar

Et bildesignal, eller flere bildesignaler blir blir målt i frekvenser "Hz" og på tv'en er frekvensen såpass hurtig at man oppfatter det som et bevegelig bilde, for og få dette til å stemme så må man "tune" kameraet opp mot tv'en så de får samme Hz, hvis ikke så blir det bare streker som ruller på skjermen.

Vil si at det er ganske nytteløst prosjekt, da ville det være bedre og spørre naboer/familie og noen har en gamme vhs videospiller liggende som du kan få.

Uff, det var noe dritt :( Men uansett, takk for forklaringen! Alltid kjekt å vite hvorfor det er som det er, og ikke bare godta at noe er slik det er uten å faktisk vite hva som ligger bak det hele ;)

Lenke til kommentar

Sånn i tillegg kommer mest sansynlig kameraet til å stoppe å filme før det du tar opp er ferdig. Ikke ubegrenset lengde på filmopptak med speilreflekskameraer.

Hehe, jeg skal ikke bruke det til å ta opp programmer. Det har seg slik at jeg spiller Call of Duty, og jeg er også veldig glad i å redigere. Derfor har jeg begynt med å lage montasjer, men motivasjonen detter ganske langt ned når kvaliteten er helt på trynet. For da må jeg først laste klippene opp fra spillet og opp til Youtube. Deretter må jeg laste det ned med et program slik at jeg får en flv. fil, også må jeg konvertere det i et konverteringsprogram som bare gir meg dimensjonen 640x420 (eller noe lignende).

Med andre ord er det bare snakk om opptak som vil vare alt fra 5-30 sekunder :)

Lenke til kommentar

Hmm... Ser ut som jeg bare må sette i gang og spare da, med andre ord. Hadde jeg hatt penger til overs, så hadde jeg så klart brukt det på det, og jeg er en person som gjerne vil ha alt så fort som mulig :) Men jaja, det var verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke et dyrt Capture card for å ta opp Games.

Nå vet ikke jeg fra hvilken type maskin du spiller Call of Duty.

Hvis du spiller på PC så kan du vel bruke gratisprogrammet FRAPS.

Hvis du spiller på PS3/XboX (?), kan du bruke USB capture "dongle" TerraTec Grabby til 290.- som du plugger rett i spillmaskinens kompositt/S-video utgang., den gjør akkurat det samme som ett av de overprisede capture cards montert i PC'n.

Det er mulig at det vil lønne seg å investere i en S-Video kabel for å øke kvaliteten.

Hvis TV'n din har kompositt monitor utgang og og PC'n har composit inn så kan du ta opp direkte med Windows Movie maker. Her er en rotete video som forteller hvordan;

Hvis du skal ta opp i HD kvalitet må du ha et dyrt capture card som f.eks.Intensity Pro — $199 + moms som fremdeles er ganske mye billigere enn et Canon kamera.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Du trenger ikke et dyrt Capture card for å ta opp Games.

Nå vet ikke jeg fra hvilken type maskin du spiller Call of Duty.

Hvis du spiller på PC så kan du vel bruke gratisprogrammet FRAPS.

Hvis du spiller på PS3/XboX (?), kan du bruke USB capture "dongle" TerraTec Grabby til 290.- som du plugger rett i spillmaskinens kompositt/S-video utgang., den gjør akkurat det samme som ett av de overprisede capture cards montert i PC'n.

Det er mulig at det vil lønne seg å investere i en S-Video kabel for å øke kvaliteten.

Hvis TV'n din har kompositt monitor utgang og og PC'n har composit inn så kan du ta opp direkte med Windows Movie maker. Her er en rotete video som forteller hvordan;

Hvis du skal ta opp i HD kvalitet må du ha et dyrt capture card som f.eks.Intensity Pro — $199 + moms som fremdeles er ganske mye billigere enn et Canon kamera.

Jeg spiller på Xbox 360 og jeg ble foreslått HD PVR Hauppauger som er et capure card som filmer i HD og koster 1995,-

Men denne TerraTec Grabby, gir den grei kvalitet da?

Angående Windows Movie Maker, så blir det litt vrient med tanke på at jeg bruker Mac ;)

Men tanken var stort sett å få filmet i HD, det er derfor jeg snakker om dyre capture card. Og det at det er billigere enn et Canon-kamera er jo en selvfølge, men saken er at jeg skal skaffe meg kameraet uansett. Det er "bankers" for å si det sånn, men da håpet jeg jo at jeg kunne prøve å benytte meg av videofunksjonen siden jeg trenger noe å filme med.

Lenke til kommentar

Jeg spiller på Xbox 360 og jeg ble foreslått HD PVR Hauppauger som er et capure card som filmer i HD og koster 1995,-

Men denne TerraTec Grabby, gir den grei kvalitet da?

Jeg bruker den til å overføre video fra analogt video kamera og til det er det grei kvalitet. Det blir ikke HD kvalitet selvfølgelig, men hvis du tar opp spill så blir det sikkert helt grei kvalitet for f.eks. YouTube eller en PC skjerm hvis du ikke spiller av i full skjermstørrelse.

Angående Windows Movie Maker, så blir det litt vrient med tanke på at jeg bruker Mac ;)

Uten å ha noe kjennskap til Mac, så vil jeg tro at iMovie har den samme Capture muligheten som Windows Movie Maker. Du får google litt og se om du finner noen instruksjon hvordan det gjøres. Men du må som nevt ha en Monitor Out mulighet på TV'n din.

Men tanken var stort sett å få filmet i HD, det er derfor jeg snakker om dyre capture card. Og det at det er billigere enn et Canon-kamera er jo en selvfølge, men saken er at jeg skal skaffe meg kameraet uansett. Det er "bankers" for å si det sånn, men da håpet jeg jo at jeg kunne prøve å benytte meg av videofunksjonen siden jeg trenger noe å filme med.

Kamera opptak av skjerm blir ihvertfall mye dårligere enn TerraTec Grabby, men er jo brukendes til det det er beregnet på. Ikke kjøp 500D hvis du ønsker å bruke Video funksjonen, det er den ubrukelig til (for lav framerate).

For HD så er det bare Capture Card som fungerer. For det som jeg fåreslå kommer deg på rundt 1500.- hvis du kjøper det fra USA/ Amazon Blackmagic Design Intensity Pro HDMI Editing Card with PCI Express

eller dette til $99; Avertv HD DVR High Definition / Analog Video Capture Card PCIe MTVHDDVRR

Lenke til kommentar

Jeg bruker den til å overføre video fra analogt video kamera og til det er det grei kvalitet. Det blir ikke HD kvalitet selvfølgelig, men hvis du tar opp spill så blir det sikkert helt grei kvalitet for f.eks. YouTube eller en PC skjerm hvis du ikke spiller av i full skjermstørrelse.

Uten å ha noe kjennskap til Mac, så vil jeg tro at iMovie har den samme Capture muligheten som Windows Movie Maker. Du får google litt og se om du finner noen instruksjon hvordan det gjøres. Men du må som nevt ha en Monitor Out mulighet på TV'n din.

Kamera opptak av skjerm blir ihvertfall mye dårligere enn TerraTec Grabby, men er jo brukendes til det det er beregnet på. Ikke kjøp 500D hvis du ønsker å bruke Video funksjonen, det er den ubrukelig til (for lav framerate).

For HD så er det bare Capture Card som fungerer. For det som jeg fåreslå kommer deg på rundt 1500.- hvis du kjøper det fra USA/ Amazon Blackmagic Design Intensity Pro HDMI Editing Card with PCI Express

eller dette til $99; Avertv HD DVR High Definition / Analog Video Capture Card PCIe MTVHDDVRR

Jeg er dessverre ikke helt kjent med hvordan jeg siterer enkelte deler av en tekst, så beklager det.

Men i så fall så kan jo denne Grabby-saken funke ganske greit til mitt bruk. Den var jo heller ikke dyr, så det er verdt et forsøk :)

Jeg har dessverre ikke kjennskap til hva monitor-out er, men jeg kan i hvertfall sjekke angående iMovie og denne funksjonen.

Angående de forslagene dine til HD capture cards, så blir jo prisen igjen på linje med en HD PVR Hauppauger. Den koster også bare 100$ i Usa, men 1995,- her i Norge. Og når man skal frakte en ting med verdi på 100$ hit til Norge, så kommer jo både frakt og toll som ganske store tillegg dessverre :(

Lenke til kommentar

Grabby burde vel gi tilnærmet dvd kvalitet. HD blir umulig over rca/s-video.

Ville vurdert noe med HDMI input. F.eks noe a'la dette

edit: jeg var for treig ja :roll:

Samme her også, altså at jeg da like godt kunne kjøpt Hauppaugeren. Men hvis Grabby gir omtrent dvd-kvalitet, så er jo det glimrende i mine øyne :) Jeg ber ikke om mye, bare at jeg får helt grei kvalitet slik at man fint kan se hva som foregår ;)

Lenke til kommentar

TerraTec Grabyy er nok beste, ihvertfall billigste løsning.

Tenkte bare også å nevne at med de HDMI PC kortene kan det muligens bli problemer med HDCP "handsake", noe jeg ikke har klart å finne en bekreftelse på.

Lenke til kommentar

Da er det kanskje like greit at jeg ikke spiller på PC da :)

Det har vel ikke noe med saken å gjøre? :nei:

Det du ønsket var å ta opp spilling i HD fra Xbox til PC, det er det HDMI kortene kan brukes til.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Da er det kanskje like greit at jeg ikke spiller på PC da :)

Det har vel ikke noe med saken å gjøre? :nei:

Det du ønsket var å ta opp spilling i HD fra Xbox til PC, det er det HDMI kortene kan brukes til.

Ahh, jeg som ikke helt forstod sammenhengen når du snakket om HDMI PC-kort da tydeligvis :)

Men da tenker jeg det blir en TerraTec Grabby. Synd at det er utsolgt på komplett.no , men det er vel flere som selger :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...