Gå til innhold

Smart batteri, eepron, resetting, Li-ion, feilrapportering og win7

Lidskjalv

Anbefalte innlegg

Ettersom pc batterier muligens er nok et offer for Planned_obsolescence , styrt av chippen inne i batteriet skjønner jeg og at det kan være mulig å resette "telleverket" som reduserer kapasiteten med egnet programvare.

Noen som har erfaring med dette?

NRK dokumentar: http://www.nrk.no/ne...v/klipp/715809/

Edit.. I og med at tråden har tatt en litt annen vending en f.p legger opp til, kan f.p bli gjenstand for noe redigering.

tags:

Smart batteri, smartbatteri, eepron, resetting, Li-ion, feilrapportering, rekalibrering, batterikapasitet, bærbar.

Endret av Lidskjalv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke fall helt for denne forbrukerløgnen. Det er ingen chip inne i batteriet.

Tildels sant det med lyspærer, men de tar ikke med hele sannheten.

Hvis du vil ha en lyspære som varer i 100 år så blir det en som avgir like mye lys pr. W som den du ser i filmen. Det er visse tekniske utfordringer man må overkomme.

At PCn din har en tidsinnstilt dato for hvor lenge den skal virke er helt fjærn.

Mange av disse tingene som taes opp i filmen er lagt frem på en ensidig måte.

Hvor mye ville det koste å lage en tømbar mekanisme for printeren, og hvor bra ville den virket?

Finnes printere med sånne, men et evig søl. Kansje bedre å kjøpe ny ?

Ting kan ikke vare evig, hvordan skulle en PC som ikke gikk i stykker se ut ?

Hvem vil ha en TV eller PC som er 25-30 år gammel ?

Enkelte ting må lages av materealer som blir utslitt for at de skal være brukervennlige.

Et tastatur av kun metall og stærk plast vil vare lenge , men koste mye og være ubehagelig å bruke.

Lenke til kommentar

EEPROM (Electrically-Erasable Programmable Read-Only Memory

Å resette EEPROM uten samtidig å skifte ut batteri-cellene vil neppe gi deg store gevinsten. Dette er ikke en jobb for hvermannsen. Li-Ion celler er ikke helt ufarlige å jobbe med. Sats heller på å kjøpe deg et nytt batteri.

Har du problemer med batteriet ditt kan du heller prøve følgende:

Lad PC'en helt opp.

Slå av alle strømsparefunksjoner.

Bruk PC'en på batteri til den slår seg av.

Lad PC'en helt opp uten å slå den på.

Du kan gjerne gjenta prosessen 2-3 ganger.

Installer et program som f. eks. Battery Bar Pro for å få mer korrekt gjengivelse av gjenstående kapasitet. Det kan godt hende at PC'en din fint klarer 30 min til selv om windows bare rapporterer 10% kapasitet. Dette kan et smart batterimonitor program løse for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Glavalavala, er det meg du spør ?

Først kan jeg besvare din første påstand: "Det er ingen chip inne i batteriet."

Det er en "chip" i de aller fleste batterier til bærbare PC'er. Denne "chip'en" er en EEPROM.

"Battery EEPROM Works is designed to simplify the process of laptop battery repair. This process can be divided in two parts: cells replacement and fixing the content of EEPROM or integrated Flash of laptop battery controller. While cells replacement is easy and can be made by any technician who can work with welding machine, EEPROM fixing is very complicated and important task and can be made only by the personal with special skills and equipment.

Battery EEPROM Works makes this process as easy as 1-2-3. The technician needs just to connect EEPROM chip to adapter and press the button. All the necessary work will be made by the software. The laptop battery data will look like a brand new: Full Charge Capacity will be the same as you entered and will reflect real cells capacity, Cycles Count will be set to zero, and Manufacturer Date will be changed to current system date, Permanent Failure Flag will be removed and all the additional necessary changes will be made too. Battery EEPROM Works supports a lot of laptop batteries of different manufactures."

Så til ditt neste spørsmål:"Tror du det er en databrikke som bestemmer levetiden på batteriet ditt?"

Den enkelte battericelle har den levetiden den har, men et laptop-batteri består av flere celler og en EEPROM. Maskinen leser dataene fra EEPROM, og har denne feil data i forhold til virkeligheten i cellene er det ikke sikkert du får ladet batteriet skikkelig. Dersom du skifter ut battericellene uten og resette EEPROM, vil dette helt klart kunne redusere kapasiteten du får ut av de nye cellene. Dette vil igjen redusere levetiden på batteriet.

Lenke til kommentar

Jeg vet at det ikke er en databrikke type EEPROM i batteripakken til min bærbare datamaskin. En del av jobben min å vite slikt.

Du har heller ikke en slik chip i dine batteripakker som styrer levetiden på batteriene dine.

Det som reduserer levetiden på batterier er oksidering og forvitring av katode og anode.

Denne forvrengte ideen om en eeprom og databrikker som styrer lading og levetid er spilt videre på softwareutviklere som lager malware og vil at du skla laste ned og installere programmer.

Man sier at batterier har minne , men dette er bare et uttrykk.

Gamle batterier oksiderte lett når man revreserte strømmen og begynte å lade de ut. Det dannet seg da et oksidlag på katoden som forringet ladekapasiteten på batteriet neste gang du ladet. Derfor kunne man merke når man ladet ca 50% og så brukte batteriet så ville man neste gang ha problemer med å lade mer en 50%, dette kalte man minne.

Moderne lithium-ion (li-ion) batterier er svært bra og har lite "minne".

IKKE la deg lure. Batteri eepron resetting er en "vandrehistorie"

Bare se på siden du fant så er det sikkert et program du kan laste ned.

Det eneste som kan feile er selve laderen og enkelte PCer har forskjellige måter å beregne hor mange % som er igjen og hvor lang tid det tar før du er 100% ladet. Dette vil nok variere fra merke til merke.

Det finnes PCer med software som estimerer bateriene, men da med data som kan endres. Mulig at enkelte kan bruke et flash minne til dette også men det er ikke bevist gjort for å få deg til å kjøpe et nytt batteri.

Her kan du lese om lading av li-ion batterier

Lenke til kommentar

Jeg vet at det ikke er en databrikke type EEPROM i batteripakken til min bærbare datamaskin. En del av jobben min å vite slikt.

Du har heller ikke en slik chip i dine batteripakker som styrer levetiden på batteriene dine.

Jeg har definitivt en chip i de aller fleste PC'ene mine. Jeg har to maskiner med unntak herfra, og det er Asus EEE 701SD og Asus EEE 900. De har ikke såkalte "smarte" batterier. Jeg gidder ikke bruke mer tid på å diskutere med deg, men for de som vil se at du tar feil kan de gå hit: http://forums11.itrc.hp.com/service/forums/questionanswer.do?admit=109447626+1299075568990+28353475&threadId=883345

I siste innlegg i nevnte tråd kan du laste ned zip-fil for fremgangsmåte på to forskjellige Compaq Armada batterier. Zip-filene inneholder en detaljert beskrivelse med bilder og skjemaer, et gratis program for å resette "chip" og tilhørende .bin fil for skriving til "chip".

Videre kan det være interessant lesning på http://smbus.org/specs/

System Management Bus BIOS Interface Specification

Definitions

• APM: Advanced Power Management. A BIOS interface defined to coordinate system-wide

power management control via software.

Smart Battery: A battery equipped with specialized hardware that can provide present state,

calculated, and predicted information about the battery to an SMBus Host under software

control. The access methodology to this data is described by this specification. The data

content and protocol are defined in the Smart Battery Data Specification and the System

Management Bus Specification.

Smart Battery Charger: A battery charger that is designed to periodically communicate with and charge a Smart Battery. It is capable of dynamically adjusting its charging characteristics in response to the information provided by the Smart Battery.

• Smart Battery Selector: A SMBus device that selects which battery is connected to the

charger, which battery is powering the system, and which battery is communicating with the

SMBus host.

• SMBus Device: An electronic device or module that communicates via the SMBus with an

SMBus Host and/or other SMBus Devices. For example, an LCD Backlight Controller in a

notebook computer can be implemented as a SMBus Device.

• SMBus: The System Management Bus is a specific implementation of an I²C bus. The

SMBus specification (see references) describes the data protocols, device addresses, and

electrical requirements that are superimposed on the I²C bus specification. The SMBus is

used to physically transport commands and information between the Smart Battery, SMBus

Host, Smart Battery Charger, and other SMBus Devices.

• SMBus Host: A system that communicates with SMBus devices. It usually will embody

some or all of a system's power management control. To accomplish this, it communicates

with the Smart Battery and uses that information in executing its power management policy.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke annet enn å kommentere litt omkring artikkelen Glavalavala viser til. Den er skrevet av:

About the Author

Isidor Buchmann is the founder and CEO of Cadex Electronics Inc., in Vancouver BC.

Mr. Buchmann has a background in radio communications and has studied the behavior of rechargeable batteries in practical, everyday applications for two decades. Award winning author of many articles and books on batteries, Mr. Buchmann has delivered technical papers around the world.

Cadex Electronics is a manufacturer of advanced battery chargers, battery analyzers and PC software. For product information please visit www.cadex.com.

Glavalavala hevder: "Denne forvrengte ideen om en eeprom og databrikker som styrer lading og levetid er spilt videre på softwareutviklere som lager malware og vil at du skla laste ned og installere programmer."

Og refererer: Cadex Electronics is a manufacturer of advanced battery chargers, battery analyzers and PC software. For product information please visit www.cadex.com.

Den samme Isidor Buchmann har også skrevet denne artikkelem http://www.buchmann.ca/article21-page1.asp

Noen utdrag, med min kommentar:

"An SMBus battery contains permanent and temporary data. The permanent data is programmed into the battery at time of manufacturing and includes battery ID number, battery type, serial number, manufacturer's name, and date of manufacture. The temporary data is acquired during use and consists of cycle count, user pattern and maintenance requirements. Some of this information is renewed during the life of the battery."

Hvordan kan data programmeres inn i batteriet hvis det ikke har en eller annen form for "chip" ?

"During cell replacement, the circuit of many 'smart' batteries must be kept alive with a supply voltage. Disconnecting the circuit, if only for a fraction of a second, can erase vital data and render the circuit unusable. To assure continued operation when changing the cells, connect a secondary voltage through a 100 Ohm resistor before disconnecting the cells. Remove the secondary supply only after the circuit is fed with the needed operating voltage from the new cells."

"Once the connection to the battery terminals is established, charging should be possible. If the charge current stops after 30 seconds, a digital code may be required. Some battery manufacturers go as far as to add a defined end-of-life switch. If a preset age, cycle count or capacity is surpassed, the battery stops functioning. When asking why such codes are added, the manufacturers explain that enduring safety can only be guaranteed if the battery is tamper-free and well performing. This makes common sense but the leading motive may be pricing. In the absence of competition, replacement batteries can be sold at a premium price. Newer batteries are generally more service friendly than older ones."

Her refererer den samme artikkelforfatteren det Glavalavala avfeier med "Ikke fall helt for denne forbrukerløgnen. Det er ingen chip inne i batteriet."

Enten bør du finne deg en ny kilde, eller så bør du innrømme at det finnes "chip" i smarte batterier. Hvorhvidt din PC har et smart batteri skal jeg ikke påsta, men at smarte batterier er det absolutt mest vanlige helt sikkert.

Det er på ingen måte meningen å henge noen ut, men jeg gir gjerne svar på tiltale. Men nå håper jeg vi kan slutte. Hvis trådstarter har flere spørsmål, så kom gjerne med dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter har ingen flere spørsmål. Fordi metoden du skisserte for å friske opp telleren fungerte over all forventning. Max lading før var nå nede i 4-6%. Eller estimert 8 minutter. I win7 skrudde jeg ned automatisk dvale/stanby til minimum, og lot netbooken, en Packard Bell Dot s2 stå til den var så utladet at den gikk i dvale. Så satte jeg den på lading igjen. I dag tidlig. Nå når jeg startet den opp igjen, var ladenivået oppe i hele 48 prosent. Nå skal jeg gjenta hele prosessen, og se om det er ytterligere forbedringer å hente. Mange takk for god hjelp.

Lenke til kommentar

Skal metoden fungere optimalt, må du slå av automatisk dvale/stanby fullstendig. Hele poenget er å la maskinen kutte helt når det ikke er mer strøm igjen. Hvis ikke vil windows slå av maskinen ved en fastsatt prosent, men den er ikke nødvendigvis riktig. Batteriet blir derfor bedre kalibrert når du går fra fullt oppladet til helt utladet (ikke nesten utladet) og opp igjen.

Prøv gjerne ut et av disse programmene for mer korrekt batteriangivelse:

http://www.teknonytt.com/2009/02/batterybar-ein-skikkeleg-batteriindikator-for-windows/

http://users.rcn.com/tmtalpey/BattStat/

Jeg har brukt begge med godt hell. De er små, og bruker lite ressurser. Du kan også kombinere bruken av dem.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

For den det måtte interessere, her er en ganske god forklaring på hva som skjer i et "smart" batteri:

About Smart Batteries

Notebook and tablet PC batteries are usually the Smart Lithium-ion type. They usually include a small micro-controller unit which can predict how long the battery is going to last. This prediction feature is necessary as without it, it would be very difficult to know when the battery is about to run out of charge.

If you consistently use the system for only an hour or so on the battery, and then connect it to the AC adaptor to recharge it, over the period of a few months the battery will lose track of how much charge it really holds.

In this case, it may report to Windows that it is about to run out of power, when in fact the battery has plenty of charge left. Windows will try to shut down if the battery reports low power and so your system may shut down prematurely, even though there is still charge remaining in the battery.

Battery calibration works by allowing the Smart battery micro-controller to re-calculate the length of time that a battery will last for. All you need to do is to ensure that the system goes from a fully charged state to a fully discharged state. This is done by simply ensuring the system stays on for as long as the battery will last.

Battery calibration does not extend the battery discharge time. This feature calibrates the battery so that it shows the remaining charge accurately.

Hentet fra http://www.rm.com/support/technicalArticle.asp?cref=TEC49012

Lenke til kommentar

Til de som gidder å lese dette og ta ting i betraktning.

Den chipen enkelte referer til er ikke der for å begrense levetiden på batteriet slik T.S. sin videosnutt om "Planned obsolescence".

"chipen" (elektronikken) som det refereres til analyserer batteriet og bruker denne dataen til å estimere hvor mye strøm som er igjen, og bruker dette til visning på skjermen IKKE til å stenge av ladning, men det kan bli feil når enkelte bærbare tar hensyn til dette og går i dvalemodus/skrur seg av og gir feil melding.

Problemet er når du bytter til nytt så ligger info fra det gamle igjen siden PCn lager en trend av ladehistorikken. De fleste vil etter et par opp / utladninger vise riktig data om batteriet.

Det er også elektronikk i laderen, men ingen ting av dette er der for å lure den som har kjøpt PCn.

Lenke til kommentar

Til de som gidder å lese dette og ta ting i betraktning.

Den chipen enkelte referer til er ikke der for å begrense levetiden på batteriet slik T.S. sin videosnutt om "Planned obsolescence".

Så nå er det altså en chip i batteriet likevel ? I din første post i denne tråden er du ganske bastant: "Ikke fall helt for denne forbrukerløgnen. Det er ingen chip inne i batteriet."

Den samme artikkelforfatteren du henviser til sier:

"Once the connection to the battery terminals is established, charging should be possible. If the charge current stops after 30 seconds, a digital code may be required. Some battery manufacturers go as far as to add a defined end-of-life switch. If a preset age, cycle count or capacity is surpassed, the battery stops functioning. When asking why such codes are added, the manufacturers explain that enduring safety can only be guaranteed if the battery is tamper-free and well performing. This makes common sense but the leading motive may be pricing. In the absence of competition, replacement batteries can be sold at a premium price. Newer batteries are generally more service friendly than older ones."

Ganske entydig, spør du meg. Noen batteri-fabrikanter går så langt som å legge inn en forhåndsdefinert levetid.

"chipen" (elektronikken) som det refereres til analyserer batteriet og bruker denne dataen til å estimere hvor mye strøm som er igjen, og bruker dette til visning på skjermen IKKE til å stenge av ladning, men det kan bli feil når enkelte bærbare tar hensyn til dette og går i dvalemodus/skrur seg av og gir feil melding.

I henhold til den standarden som de fleste PC-produsenter (om ikke alle) forholder seg til i dag er justering av lading en del av elektronikken:

• Smart Battery Charger: A battery charger that is designed to periodically communicate with and charge a Smart Battery. It is capable of dynamically adjusting its charging characteristics in response to the information provided by the Smart Battery.

Problemet er når du bytter til nytt så ligger info fra det gamle igjen siden PCn lager en trend av ladehistorikken. De fleste vil etter et par opp / utladninger vise riktig data om batteriet.

Når du bytter til nytt "smart" batteri glemmer PC'en den gamle ladehistorikken. Dette fordi det nye batteriet har permanente data lagret som forteller PC'en at det faktisk er snakk om et annet batteri.

"An SMBus battery contains permanent and temporary data. The permanent data is programmed into the battery at time of manufacturing and includes battery ID number, battery type, serial number, manufacturer's name, and date of manufacture. The temporary data is acquired during use and consists of cycle count, user pattern and maintenance requirements. Some of this information is renewed during the life of the battery."

Det er også elektronikk i laderen, men ingen ting av dette er der for å lure den som har kjøpt PCn.

Ikke direkte, men det er vel liten tvil om at det for oss forbrukere hadde vært en stor fordel med litt mer standardisering når det gjelder f. eks. ladere.

Jeg hadde satt pris på om du heretter kan referere til hvor dine opplysninger kommer fra, annet enn: "En del av jobben min å vite slikt."

I dette innlegget har jeg utelatt kilder/referanser, fordi de allerede er nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Hei og takk for en svært interesant tråd!

Har drevet med pc`r siden jeg kjøpte min første Commodore VIC 20 i 1981. :dribble: Min første laptop var en IBM 9545 ThinkPad 755C 486 DX2 50. Så har drevet med pc`r i ca 30 år nå. Men er heldigvis ikke utlært enda.

Å resette EEPROM er noe jeg har vert lite borti, men gjerne vil hør mere om. Har lenge vist om det å måtte lade batterier helt ut. Og opp igjen. Og gjør det jevnlig på alle mine batterier. (Ikke syrebatterier.) ;) Og det har fungert godt for meg. Men fikk nå endelig ett godt svar på hvorfor. Takk til Omnithunder! :thumbs:

Komentarer som: Jeg vet at det ikke er... En del av jobben min å vite slikt. Er det desverre ganske vanlig å høre fra gutter mellom 18 & 23 år. Som jobber i Elkjøp og tror de vet alt om data. Lest ett par artikler og tror de er utlært. En av årsakene til at jeg ikke handler der lengre... Skulle mange ganger ønsket at de hadde bygget noen pc`r fra scratch. Gjerne med noe "urgammelt" som ikke er plug and play. Og sett om de fremdeles hadde følt seg utlærte. :innocent:

Hadde en morsom opplavelse på Elkjøp for ett par år siden. Hvor jeg hadde med meg en venn (Frank) som har jobbet med data i ca 40 år. (Han var en av de tidligere i Norge utdannet til data ingeniør.) Og jobber nå på CCAFS (Cape Canaveral Air Force Station.) i USA. For å gjøre en lang historie kort... Det kom en ung gutt løpende og ville "hjelpe" Frank med å kjøpe pc. Unggutten viste jo selvsagt aaaaalt om data. Så Frank spurte ham om noen "rutine" spørsmål om data sikkerhet. Som gutten svarte meget bestemt og allvitende på. Hvor så Frank plukket alt gutten hadde sagt i småbiter. Gutten gikk ganske slukøret derifra... :whistle: man får ikke 40 års erfaring av å lese noen artikler...

Men samtidig så må jeg også si at det finnes inniblant noen få "unggutter" som virkelig vet hva de snakker om. Men du finner dem neppe på den lokale data sjappa. Om de tilfeldigvis ikke er innom for å kjøpe det de ikke har "tid" til å vente på fra nett.

Lenke til kommentar

Mange gode innlegg her. Takk for det :). Men det som står igjen som det store spørsmålet er jo følgende.

I pc, os og hardwareproduksjon og utvikling er det enorme krav til at ting fungerer sammen og er optimalisert for oppgaven. Da er det meg uforståelig at samspillet mellom OS, i dette tilfellet win7, og batteriets rapportering av kapasitet/ladningsgrad fungerer så dårig.

Hvor mange er det ikke som aldri buker oppfriskningsrutinene beskrevet her, som uten å egentlig behøve det, går og kjøper nytt batteri før det gamle er helt utrangert?

Hvorfor ligger ikke oppfriskning implementert som rutine i win7?

http://www.sevenforu...html#post548647

Endret av Lidskjalv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...