BlueEAGLE Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 I skapet bruker du 1,5mm2 fordi det er evig godt nok og det er denne dimensjonen du har i bilen til å trekke styrestrøm med. hvorfor 1,5 i bil montro?? fordi det er 24V. dvs mindre tap. lavere spenning, mer tap. øker man tversnittet så minsker du tapet. hadde du brukt 230v i bil så kunne du ha brukt 0,75mm2. Fordi når du drar til en kunde så har du utstyr med deg i bilen. Deriblandt 1,5mm2 kabel. takk gud for at jeg ikke er den som kjører rundt i en bil der det står "autorisert installasjonsbedrift". jeg er i en, men ikke i en bil. jeg er i et skip istendenfor. min bil er da lastet med alt annet er kabler. men jeg har 16mm2 rk g/g og en stubb med radox 1,5mm2. eller så er det over hundrevis av mil med kabler rundt meg. jeg tar det jeg vil ha. hvis jeg nå har med meg 3x95mm2 så bruker jeg ikke den da Ib er 13A. ved å bruker større tversnitt har ikke alltid sine fordeler da du har det i bilen. alt skal dokumenteres og Iz øker ved tversnitt osv. parkablene vi bruker er godkjent for 250V. disse er 0,75mm2. vi kan bruke disse til belysning hvis vi vil det. men nek sier faktisk nei til det. men vi bruker den til signaler over lange avstander selv om den er 0,75 bare, men og fordi den tåler 90grader. dette gjør at du kan belaste den mer da du ikke mister Iz i temp forandringer. jeg har brukt 1,5 til styrestrøm selv om jeg ikke trengte det. det koster mer og er tyngre å jobbe med. mindre fleksible. det stilles krav til styringer der det ikke er god nok beskyttelse med vern. da må man ofte bruke dobbelisolert (klasse 2) ledning. er dette noe du har i bilen og? det er ikke alltid teorien går hand i hand med praksisen. det er der vi med praksisen feiler. ingen kan alt om strømmen. det er FEl som gjelder og ikke nek. nek viser bare hvordan vi kan gjøre jobben. vi trenger ikke å følge den, men da skal man dokumentere veldig godt det du gjør. som meg og veldig mange andre så er det ikke noen som har hørt at de bruker andre normer enn nek. Det var ingen som nevnte hverken båt eller dobbelisolert kabel i første post. Da var det kun snakk om skap og de fleste skap står fortsatt på land, men flott at du tar opp dette med båter... eller forresten, hva var poenget ditt igjen? Ser forøvrig at jeg ikke har elektriker med i signaturen, men den er lang nok som den er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå