HeKB Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Lurer på 2 ting, jeg har fått en motor oppgave, der jeg skal dimmensjonere kabel og vern, Samt tegne hoved og styrestrøm skjema. Må jeg dimmensjonere lederne til styrestrømmen? ( styrestrømmen er kun inernt i et skap, ikke noen utenforliggende komponenter) Eller kan jeg ta det på litt skjøn? Egentlig samme på hovedstrømmen, må jeg dimmensjonere lederene som går fra sikring til kontaktor inni skappet eller kan jeg ta samme mm² som jeg har beregnet kablen til?. Eller er jeg helt på bærtur å burde finne på noe annet? Endret 28. februar 2011 av HeKB Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 I skapet bruker du 1,5mm2 fordi det er evig godt nok og det er denne dimensjonen du har i bilen til å trekke styrestrøm med. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Dimensjoneringen av hovedstrømkretsen kommer jo ann på hva den slal levere strøm til. I de fleste praktiske tilfeller (i skolesammenheng) så vil vel 1,5 kvaderat kobber være tilstrekkelig. (Og det er også minstegrensen for hovedstrøm iht NEK'en) Sikringen for hovedstrømmen blir jo da bestemt av hva skapet skal levere strøm eller elektrisk energi til, og dette må ikke være mer enn stømføringsevnen til 1.5 kvaderat. For styrestrømmen så kan det vel holde med en automat på 4 eller 6 Ampere (B4/B6) og kabeldimmensjon 0.75 Monn ikke det skulle passe sammen, det tror jeg. Man kan også bruke 1,5 på styrestrøm, men det er litt vanskeligere å legge, pga tykkere kabler. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 I skapet bruker du 1,5mm2 fordi det er evig godt nok og det er denne dimensjonen du har i bilen til å trekke styrestrøm med. hvorfor 1,5 i bil montro?? fordi det er 24V. dvs mindre tap. lavere spenning, mer tap. øker man tversnittet så minsker du tapet. hadde du brukt 230v i bil så kunne du ha brukt 0,75mm2. styrestrøm har bare noen få små forbrukere som bestemmer forbruket. lamper, spolene i kontaktoren osv. på koblingsblokka til lampa står det som regel hvor store pæra er. Lenke til kommentar
HeKB Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 Motoren står 5 meter unna skappet, å den trekker 6,9A. Så har funnet ut at jeg kan bruke en 1,5mm² pfsp Cu som ligger på perforertbro. og en 10C automat holder lenge. Også i forholdt til brytereevne. Men det er ikke noen normer på hvordan styrestrømmen skal dimmensjoneres. eller skal jeg bare kline til med en 2A sikkring å legge 1,5mm² PN? Lenke til kommentar
Toben Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Det kommer egentlig ann på hva IB blir, altså lasten (motoren) og lengden på kabelen,forlegningsmåte og temperatur. Vist det er en liten motor som er vanlig på skoler, så trenger du berre 1,5MM2 Cu på hovedstrømmen ved 400V. Styrestrøm: 0,75mm2 Cu ved 230V Vern: Hovedstrøm 10-16 A C-automat der I2= 1,45*IN Styrestrøm 10-16A C-automat Husk: Ib < In < Iz Der alle kan være like eller, In skal være større enn IB, og Iz større en In. Dette må du sjekke på motoren, der det vil stå et skilt med motorens merkestrøm. Dermed finner du ut hva vern du vil bruke. Men helst bruk en C-automat, siden den kan ha stor startstrøm. NB! Husk også å sjekke om motoren er koblet i Stjerne eller Trekant før du setter spenning på. Ville også vist utregninger til læreren Håper dette hjelpte deg litt på vei. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 har aldri dimmensjonert styrestrømmen, men jeg har lurt på det samme. som sakt så er det små belastninger som lamper osv. det er snakk om. Lenke til kommentar
Toben Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 har aldri dimmensjonert styrestrømmen, men jeg har lurt på det samme. som sakt så er det små belastninger som lamper osv. det er snakk om. Jeg ville brukt 0,75mm2 Cu, ved Styrestrøm 230V. Når jeg kobler bruker jeg som regel berre 0,75mm2 Cu Vist dere lurer på noe mer, så skal jeg prøve å svare på spørsmålene så godt som jeg kan Lenke til kommentar
HeKB Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 har aldri dimmensjonert styrestrømmen, men jeg har lurt på det samme. som sakt så er det små belastninger som lamper osv. det er snakk om. Egentlig det jeg lurer på, for jeg har ikke noe problem med å dimmensjonere kablen og vern til motoren. Jeg har bare aldri hørt noen nevne i noen sammenheng hvordan / om man skal dimmensjonere styrestrømmen. I så fall lurer jeg på hva Ib blir og eventult forlegningsmåte når hele styre strømmen er PN i et skap. Lenke til kommentar
Toben Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 har aldri dimmensjonert styrestrømmen, men jeg har lurt på det samme. som sakt så er det små belastninger som lamper osv. det er snakk om. Egentlig det jeg lurer på, for jeg har ikke noe problem med å dimmensjonere kablen og vern til motoren. Jeg har bare aldri hørt noen nevne i noen sammenheng hvordan / om man skal dimmensjonere styrestrømmen. I så fall lurer jeg på hva Ib blir og eventult forlegningsmåte når hele styre strømmen er PN i et skap. Da må du rekne ut tapet på hver enkelt komponent som styrestrømmen omgåes med. Tror egentlig ikke du trenger å kunne dette i den vidergående skolen, så ville lagt det litt på is. Jeg ville brukte forlegningsmåte: B1 eller C, siden det er som regel veldig god luft gjennomgang i kabelgangene. Berre bruk 0,75 mm2 Cu, fungere nok bra i denne sammenhengen Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Det er vel NEK'en som bestemmer styrestrømmen, som alt annet. Har ikke NEK'en foran meg, men tror det står at minimumsgrensen for 240 V styrestrøm er 0,5 kvaerat mm. (Håper jeg ikke husker feil). Det er ganske vanlig å bruke 0,75 kvaderat mm. Minimumsgrensen for all kabling innenfor hovedstrøm er iht NEK'en 1,5 kvaderat mm, atter igjen med forbehold for å huske feil. For skolebruk så vil det vel ofte være slik at effektene er såpas lave i oppkoplingene at 0,75 til styrestrøm og 1,5 til hovedstrøm holder bra. Lenke til kommentar
Toben Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Det er vel NEK'en som bestemmer styrestrømmen, som alt annet. Har ikke NEK'en foran meg, men tror det står at minimumsgrensen for 240 V styrestrøm er 0,5 kvaerat mm. (Håper jeg ikke husker feil). Det er ganske vanlig å bruke 0,75 kvaderat mm. Minimumsgrensen for all kabling innenfor hovedstrøm er iht NEK'en 1,5 kvaderat mm, atter igjen med forbehold for å huske feil. For skolebruk så vil det vel ofte være slik at effektene er såpas lave i oppkoplingene at 0,75 til styrestrøm og 1,5 til hovedstrøm holder bra. Dette stemmer , men er veldig sjelden en bruker 0,5mm2 på styrestrømmen. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 I skapet bruker du 1,5mm2 fordi det er evig godt nok og det er denne dimensjonen du har i bilen til å trekke styrestrøm med. hvorfor 1,5 i bil montro?? fordi det er 24V. dvs mindre tap. lavere spenning, mer tap. øker man tversnittet så minsker du tapet. hadde du brukt 230v i bil så kunne du ha brukt 0,75mm2. Fordi når du drar til en kunde så har du utstyr med deg i bilen. Deriblandt 1,5mm2 kabel. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Jeg har prøvd å dimensjonere styrestrøm til 32 stk. 24VDC relé, og like mange magnetventiler. Det bruker ikke strøm er min konklusjon. En 5A 24VDC strømforsyning holdte i massevis (relé brukte ~30mA pr. stykk, og ventilspolen brukte 180mA pr. stykk). Når man tenker på at systemet kun kunne bruke maksimalt 14 ventiler samtidig blir det nesten meningsløst å regne mere på det. Dog kom jeg aldri fram til hva som er korrekt forlegningsmetode i et skap. For 230V er tallene representerbare hvis man regner om til W, og bruker 230V og regner ut strømmen igjen. I de fleste tilfeller holder det i massevis med en 10A sikring. Dog vet jeg en god grunn til å ikke bruke små tverrsnitt (typ. 0,5 - 0,75) på styrestrøm i 24V styringer. Har man noe som er koblet på en relativt lang kabel (15m+) og bruker en strømbegrenset strømforsyning (som er ganske vanlig) kan man ende opp med en kortsluttning som lager brann. Konklusjonen her er altså at man bør bruke små sikringer på slike ting, og ikke stole på en "kortsluttningsikker" strømforsyning. Endret 3. mars 2011 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 i nek 400:2010 srår det nå veldig detaljert over forlegningsmetoder. tenk luft rundt kablene. man kan og bruke glass eller porselen sikring for hver fase, men disse gir da bare beskyttelse mot overbelastning. da må man ha en kortsluttningsbeskyttele foran. dette kan vere klasse 2 isolasjon eller et vern. kanskje du kan bruke en motorvernbryter som overbelastning og kortslutning beskyttelse. det er noen som bruker det og faktisk. 524.1 nek 400 2010 lederstversnitt. tab 52B STYRESIGNAL cu 0,5mm2. merknad: i styre-og signalkurser beregnet for elektronisk utstyr er minstetversnittet 0,1mm2 tillatt. men dette er veldig lite å jobbe med. større leder-mulighet for mer belastning-fysisk mer å holde i. 15m er ikke langt. kabler på 250 meter er langt. ja, det er mulig selv på 3x185. som en lite cat5 og 0,5mm2 kabel. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det finnes automatsikringer som er 0,5A ( http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductGroup.aspx?groupid=31513&navid=26147&navoption=6 ). Så sånn sett er det ikke noe problem. Det som er problemet er at det er en del folk som faktisk tror at en strømforsyning ikke kortslutter når den er "kortsluttningsikker". Problemet med kabelen er kortsluttningstrømmen på enden. 15m med 0,5mm er forøvrig ganske langt når man ser hvor lav kortsluttningstrøm det genererer. En 0,5mm tåler IKKE 22A, eller 11A som er ganske typisk kortsluttningstrøm for en 10A "kortsluttningsikker" strømforsyning. Lenke til kommentar
Toben Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det finnes automatsikringer som er 0,5A ( http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductGroup.aspx?groupid=31513&navid=26147&navoption=6 ). Så sånn sett er det ikke noe problem. Det som er problemet er at det er en del folk som faktisk tror at en strømforsyning ikke kortslutter når den er "kortsluttningsikker". Problemet med kabelen er kortsluttningstrømmen på enden. 15m med 0,5mm er forøvrig ganske langt når man ser hvor lav kortsluttningstrøm det genererer. En 0,5mm tåler IKKE 22A, eller 11A som er ganske typisk kortsluttningstrøm for en 10A "kortsluttningsikker" strømforsyning. Jeg ville plassert jalfall sirkingen foran strømforsyningen Men bruk 0,75mm2 på 230v styrestrøm, tror ikke læreren seier noe på det, vist det ikke er en stor styringsprosses. Så går du ut i fra at forlegningsmåte: C, er veldig sjelden en bruker noe annet i sånnet anlegg Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Jeg ville plassert jalfall sirkingen foran strømforsyningen Men bruk 0,75mm2 på 230v styrestrøm, tror ikke læreren seier noe på det, vist det ikke er en stor styringsprosses. Så går du ut i fra at forlegningsmåte: C, er veldig sjelden en bruker noe annet i sånnet anlegg Forøvrig skal det sikres framfor en strømforsyning. Det skal også sikres etter en strømforsyning hvis den kan levere mer strøm en det kabelen tåler. Endret 4. mars 2011 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 I skapet bruker du 1,5mm2 fordi det er evig godt nok og det er denne dimensjonen du har i bilen til å trekke styrestrøm med. hvorfor 1,5 i bil montro?? fordi det er 24V. dvs mindre tap. lavere spenning, mer tap. øker man tversnittet så minsker du tapet. hadde du brukt 230v i bil så kunne du ha brukt 0,75mm2. Fordi når du drar til en kunde så har du utstyr med deg i bilen. Deriblandt 1,5mm2 kabel. takk gud for at jeg ikke er den som kjører rundt i en bil der det står "autorisert installasjonsbedrift". jeg er i en, men ikke i en bil. jeg er i et skip istendenfor. min bil er da lastet med alt annet er kabler. men jeg har 16mm2 rk g/g og en stubb med radox 1,5mm2. eller så er det over hundrevis av mil med kabler rundt meg. jeg tar det jeg vil ha. hvis jeg nå har med meg 3x95mm2 så bruker jeg ikke den da Ib er 13A. ved å bruker større tversnitt har ikke alltid sine fordeler da du har det i bilen. alt skal dokumenteres og Iz øker ved tversnitt osv. parkablene vi bruker er godkjent for 250V. disse er 0,75mm2. vi kan bruke disse til belysning hvis vi vil det. men nek sier faktisk nei til det. men vi bruker den til signaler over lange avstander selv om den er 0,75 bare, men og fordi den tåler 90grader. dette gjør at du kan belaste den mer da du ikke mister Iz i temp forandringer. jeg har brukt 1,5 til styrestrøm selv om jeg ikke trengte det. det koster mer og er tyngre å jobbe med. mindre fleksible. det stilles krav til styringer der det ikke er god nok beskyttelse med vern. da må man ofte bruke dobbelisolert (klasse 2) ledning. er dette noe du har i bilen og? det er ikke alltid teorien går hand i hand med praksisen. det er der vi med praksisen feiler. ingen kan alt om strømmen. det er FEl som gjelder og ikke nek. nek viser bare hvordan vi kan gjøre jobben. vi trenger ikke å følge den, men da skal man dokumentere veldig godt det du gjør. som meg og veldig mange andre så er det ikke noen som har hørt at de bruker andre normer enn nek. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg ville plassert jalfall sirkingen foran strømforsyningen Men bruk 0,75mm2 på 230v styrestrøm, tror ikke læreren seier noe på det, vist det ikke er en stor styringsprosses. Så går du ut i fra at forlegningsmåte: C, er veldig sjelden en bruker noe annet i sånnet anlegg Forøvrig skal det sikres framfor en strømforsyning. Det skal også sikres etter en strømforsyning hvis den kan levere mer strøm en det kabelen tåler. et eksempel på dette kan vere å beskytte lederen med en glass eller porselen sikring på sekundærsiden på utgangspenningen til en trafo. man tranformerer ofte ned spenningen fra 450V (skip) eller 400V (land) og 230V til 230V og 24V. pga bruke mindre tversnitt og tilgjengelig utstyr krever 24/230V. man trenger faktisk ikke å bruke sikring på alt heller. så lenge du beskytter kabelen mot alt som kan skje. bare let i nek. jordfeilbryter trenger man faktisk ikke. bare bruk klasse 2 på hele anlegget så trenger du ikke sikringskap engang. samme blir det da man skal bruke klasse 2 på lederne før jordfeilbryteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå