ilpostino Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 I vinduskarmen på kjøkkenet har jeg noen urteplanter og over disse henger en lampe med en mignong-pære. Er det noen andre lyspære som skaper bra vekstlys for urter? Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Spørs hvilke urter du har stående der, vanlig dagslys skal være nok for de fleste planter og urter. Ellers kan du jo ta en titt på diverse vekstlys om de krever ekstra lys Denne fks : http://www.designbelysning.no/viewdetail/Vekstlys/catparent-2178/Parer-Lyskilder/catid-2181/35W-CFL-6400K-E27/productid-9782 eller om du har behov for noe større : http://www.designbelysning.no/viewdetail/Vekstlys/catparent-2178/Parer-Lyskilder/catid-2181/250W-High-Power-CFL-25-000-Kelvin/productid-6158 Begge har E27 sokkel som er standard i de fleste husholdninger Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 kjøkkenet er nordvendt så det er begrenset hvor mye sol som kommer inn i rommet etter ~10 på formidagen. det er forøvrig kun snakk om vanlig krydderurter som sitronmelisse og estragon. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Da ville jeg gått for den første pæren jeg linket til Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Man kan også bruke lysstoffrør som vekstlys. Men vær oppmerksom på hvilket lys de gir. Du vil ha hvitt lys, ikke gult. Rundt 6400-6500 Kelvin er best for planter i vekst. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Skal så noen krydderplanter nå. Har direkte sol fra 13-17 i vinduskarmen nå på året. Er det nok til at det spirer, eller bør jeg ha en pære i tillegg? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Vil tro det er nok til spiringen. Men hvis de strekker seg veldig og blir lange og tynne så kan det være et tegn på at de får for lite sol. Da kan du spe på med ekstra lys. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Om urtevekstene har tynn stamme så tyder det også på at de ikke har noen krefter å kjempe mot for å bygge seg tykkere. I sitt naturlig habitat har de gjerne vinden som hjelper til. Blås og rist forsiktig på planten/ potten noen ganger om dagen over tid, så vil de gradvis vokse seg sterkere Bøyer urteveksten seg for mye mot lyskilden, så snur du bare den siden med bøy bort fra lyset, så vil den etter noen dager rette seg opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå