Gå til innhold

kulehode til Manfrotto stativ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selve kameraet veier rett under 800 gram med batteri. det tyngste objektivet som jeg ser for meg jeg kommer til å bruke på det er Sigma 150-500mm som veier oppunder 2 kilo. siden det er såpass tungte stativg regner jeg med det kun kommer til å bli brukt til landskapsfoto eller i et bymiljø for å ta bilder av bygg og lignende.

Lenke til kommentar

Om du kjøper Manfrotto, så kjøp i hvertfall ett med RC4-festeplate, evt. ett som har mulighet til å bytte festeplate. RC0 og RC2 vil være meget risky business med såpass tungt utstyr som du har.

(har nettopp konvertert mitt 488RC4 til Arca-Swiss-type festeplate og har forsåvidt en RC4-festeplate og kameraplate som kan skifte eier for en symbolsk sum :p )

Lenke til kommentar

BH-30 LR og BK20D-L: L-plate passer sammen, ikkesant?

Som fot i ruke! Begge bruker "Arca Swiss-størrelsen" på hurtigfestet, og funker som bare pokker. Ville vurdert å gå ett hakk opp i kulehodestørrelse til BH-40 LR hvis du skal ha på et beist som Sigma 150-500 - men den er litt dyrere, da.

Googlet litt, og MPR113 skulle visst passe foten til Sigma 150-500 - så har du hurtigfeste også til stativfestet på objektivet. :)

Edit: BH-30 har ikke "drag setting knob" - såvidt jeg forstår for å justere hvor tregt kulehodet skal være å justere når du har tung last - ville derfor gått for BH-40, selv om den er nesten like dyr som BH-55...

Litt BH-40-anmeldelser.

Du skal også finne ut av hva du trenger (hvis noe) for å montere et RRS-hode på Manfrotto-stativ.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

BH-30 LR og BK20D-L: L-plate passer sammen, ikkesant?

De passer, men om du skal ha festeplate med quickrelease (i motsetning til strammeskrue) bør du holde deg til ett merke av kameraplater - det er ørsmå variasjoner i bredden på kameraplatene, slik at når quickrelease-platen er justert til ett merke av kameraplater kan det hende at den er for trang eller løs til ett annet merke (har jeg fått erfare).

Lenke til kommentar

Jeg har denne festeplaten på både monopod og kulehode, den har en egen skyvebryter (se illustrasjon) som må skyves og holdes for at spaken skal kunne utløses, og det er da to trinn den må løses ut over før kameraet er helt frigjort. Satser på at den holder, har også en med strammeskrue og den blir litt for treg (syns jeg).

Lenke til kommentar

Har ikke L-plate, bruker helt generiske Arca-type-plater, nærmere bestemt disse. Festeplaten (den som sitter på stativhodet) er justerbar og skal derfor kunne sitte tight med alle typer Arca-kompatible plater og L-plater - men som nevnt er det en fordel å holde seg til ett merke av plater, så man slipper å justere for hver gang man skal bruke en annen plate :)

Lenke til kommentar

Har ikke L-plate, bruker helt generiske Arca-type-plater, nærmere bestemt disse. Festeplaten (den som sitter på stativhodet) er justerbar og skal derfor kunne sitte tight med alle typer Arca-kompatible plater og L-plater - men som nevnt er det en fordel å holde seg til ett merke av plater, så man slipper å justere for hver gang man skal bruke en annen plate :)

Oki, leste ikke ditt forrige innlegg godt nok ser jeg nå. Takk for info!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Googlet litt, og MPR113 skulle visst passe foten til Sigma 150-500 - så har du hurtigfeste også til stativfestet på objektivet. :)

så den skal kunne brukes til BH-40 uten bruk av annen plate?

stiller enda et spm om hva som passer sammen da jeg ikek har noen skikkelig erfaring med innkjøp av slikt enda. kulehodet Acratech GP Ballhead og platen Quick Release Plate 2138 passer bra sammen, ikkesant?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...