dalai Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 ok, det her er litt teit spørsmål men jeg har ikke programmert så mye i Visual Basic. Jeg var ute etter å finne et objekt som konverterte alle mulige datatyper til hva du nå måtte ønske å konvertere det til. Jeg søkte på msdn sidene, og fant ut at klassen System.Convert gjorde noe â la dette... men jeg får ikke brukt denne i prosjektet mitt. må jeg importere klassen til prosjektet? jeg har også prøvd dette men uten hell Prøver å legge til denne der hvor jeg deklarerer variabler for den første formen min. Imports System -får feilmeldingen 'invalid outside procedure'. hvorfor får jeg denne? ser i eksempelet på msdn at linjen jeg prøver å legge til står helt øverst i en klasse som de har laget. er det derfor jeg får feilmeldingen? at jeg prøver å gjøre dette i en .frm fil og ikke en klasse? hvordan får jeg lagt til denne? takk på forhånd Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 "Imports" brukes nesten bare i VB.net og har du VB 6.0 eller lavere går ikke dette. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod deg riktig, men når du mener datatyper, mener du Byte, Integer, Long, Currency, Double, String, Variant og Date? For hvis det er tillfellet kan du bare bruke kommandoene: CByte(Variabel) ' Konverterer til byte CInt(Variabel) ' Konverterer til interger CBool(Variant) ' Konverterer til Boolean CLng(Variabel) ' Konverterer til long CDbl(Variant) ' Konverterer til double CCur(Variant) ' Konverterer til currency Skal du konvertere fra tekst til nummer kan det være lurt å bruke Val(Variant) som automatisk fjerner alle bokstaver slik at det ikke kommer opp feilmeldinger. Lenke til kommentar
dalai Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 det var først og fremst datetime til string og vise-versa jeg tenkte på. men jeg fikk ikke til denne imports System setningen. kan jo stemme det, hvis du sier dette brukes i .net. jeg progger i vb6. hvordan får jeg tilgang til den 'system'-klassen her? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Private Sub Command1_Click() Dim myDate As Date Dim myString As String myString = "30.01.1990" myDate = CDate(myString) myString = CStr(myDate) MsgBox "Dato variablen : " & CStr(myDate) & vbCrLf & "Streng variablen : " & myString End Sub Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Visual Basic finner ut av hvilke konverteringer som må foretas selv, så hvis du skriver Dim ndate As Date Dim s As String s = "21.08.2004" ndate = s Så vil den konvertere det selv, hvis det er mulig. Et tips angående dato: Ulempen med dato er at den varierer fra land til land, program til program, derfor pleier jeg å lagre dato som Long Standard ISO: 20030828 = 28.08.2003 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Imports er til å importere events fra klasser i VB6 I vb.net er det til å gjøre et namespace til det gjeldende, slik at du slipper å skrive System.Drawing (du kan skrive Imports System.Drawing istedet) Men uansett, VB6 og .NET konverter automatisk. men du kan tvinge dem ved å bruke CBool, CByte, CSTring, CDate o.s.v. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå