Stresset_Faen Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Hei Sitter med en meget frustrert situasjon her og ser for meg at den ikke blir løst med det første. For å gjøre den kort; Sente min defekte maskin til komplett (den er 3 år gammel) fredag den 18, og ifølge sporingen på posten ble den signert ut til komplett mandag 21. Snakket med komplett og de gjorde det meget klart at den var ikke å finne, han jeg snakket med sjekket hos de to teknikkerteamene som var der, og med sjefen sin, men ingen av dem hadde maskinen min. Han lovet meg å ringe meg opp igjen i dag innen 16.00, men det gjorde han ikke. Jeg ringte dem tilbake klokken 16.45 og fikk vite at det var startet en sak og at de ville lete etter maskinen min. Jeg spurte om når jeg kunne få noen mer status i tilfelle de ikke fant maskinen min. Svaret var enkelt; Ring igjen om en uke, vanlig servicetid er ca 8 dager så du må gi oss disse dagene. Men jeg svarte at de hadde allerede hatt maskinen min i 7 dager, så i morgen er den 8`ende (ok, det er ikke virkedager, men han nevnte ikke det heller) så da er jo den tiden gått ut? Da fikk plutselig hele sangen en ny tone. Jeg spurte om hva som var vanlig tid å vente for meg til saken ble løst av dem, i tilfelle de ikke fant maskinen min. Noe jeg såklart går utifra de vil gjøre. "En måned er rimelig tid ifølge loven" var svaret jeg fikk.. Men hvordan kan det stemme? Om 8 dager er vanlig servicetid hvordan er da en måned "rimelig tid?" Slik jeg tolker forbrukerkjøpsloven så er rimelig tid = en måned i tilfeller hvor det er delevent, transporttid eller lignende elementer. En måned på å lete etter en maskin er jo hårreisende... :S Og om de har rotet vekk hele maskinen min, har jeg ikke noen ytterligere krav å komme med? Han jeg snakket med presterte å si noe slikt som "Når det har gått en måned er det på tide å bli sur".... Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Om det var servicen som tok en mnd hadde det vært en ting, men når de faktisk har rotet bort maskinen, så kan du bli sur allerede i dag. De forventer vel at den skal dukke opp, men det er selvsagt litt kritikkverdig at de ikke har kontroll på den akkurat nå. Ideelt hadde vært om de la seg flate, og beklaget det hele. Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Er akkurat det jeg og tenker. Hadde det vært at den var igang med arbeid, med planlagte gjøremål og tiltak som ville resultere i en måned servicetid så np. få en god utlånsmaskin og jeg er happy. Men å ikke vite noe, å ikke få noen statuser, og kun gå rundt og vente på at de skal "gidd" å finne maskinen min? FUCK DET! Jeg vil vite at min kjære data blir tatt hånd om og fikset.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Hvis du tar utgangspunkt i "rimelig tid" (4-5 uker i følge Forbrukerrådet), så kan de faktisk lete etter maskinen i denne tiden. Men har de ikke funnet den innen "rimelig tid", så har du krav på å få hevet kjøpe eller erstattet maskinen. Hvis de finner den om for eksempel fire uker, så har de kun en uke på å reparere den før du kan kreve å heve kjøpet. Slik jeg ser det, så kan det være at de undrer på om den er sendt til et eksternt verksted, og vil gi det litt tid for å se om den kommer ferdigreparert i retur derfra. Gjør den det innen fem uker, så er de faktisk innenfor loven. Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Hvis du tar utgangspunkt i "rimelig tid" (4-5 uker i følge Forbrukerrådet), så kan de faktisk lete etter maskinen i denne tiden. Men har de ikke funnet den innen "rimelig tid", så har du krav på å få hevet kjøpe eller erstattet maskinen. Hvis de finner den om for eksempel fire uker, så har de kun en uke på å reparere den før du kan kreve å heve kjøpet. Slik jeg ser det, så kan det være at de undrer på om den er sendt til et eksternt verksted, og vil gi det litt tid for å se om den kommer ferdigreparert i retur derfra. Gjør den det innen fem uker, så er de faktisk innenfor loven. Marekatt, niks. De finner ikke noen service i sitt system, ei heller noen "arkivering" rundt at den noensinne er mottatt, utenom signert og avhentet fraktseddel ifra meg. Men det jeg lurer på ang. rimelig tid er hva som definerer det? Er rimelig tid bare hvor lang tid verkstedet bruker på saken ifra de mottar den til den forlater de, og er det da hjemmel for at de i praksis kan sitte på ræven i 4 uker også siste tre dagene fikse maskinen? Eller er rimelig tid basert på elementer som forventet servicetid, forventet leveringstid av deler etc.. Syntes det er direkte idiotisk at jeg må bare sitte og vente når verkstedet har rotet bort maskinen min.. :S Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Er Forbrukerrådet som har "definert" 4-5 uker som rimelig tid på service. Hva de legger til grunn for det, aner jeg ikke. Men jeg er enig med deg. Om de har klart å rote vekk en hel PC, så bør de gjøre noe mer aktivt enn å håpe at den dukker opp innen det er gått 5 uker. Uansett... en PC som er inne til service i 4 uker for eksempel, så står den nok mest sannsynlig i kø et par-tre uker, også bruker de en time eller noe sånt på å feilsøke og reparere den. 5 uker vil jeg tro menes fra nettbutikken mottar PC'en fra deg, til de har sendt den tilbake til deg igjen. Postgang mellom nettbutikken og deg kommer i tillegg til dette. Du kan gjerne mase mer på dem, men tar det mer enn 5 uker, kan du heve kjøpet, få nær hele kjøpesummen tilbake og kjøpe nyeste modell. Mindre sjanse for at de faktisk finner den innen fem uker, om du ikke maser, og du kan oppgradere uten ekstra kostnad Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 ... Ja vet da det, men jeg håper ikke det går til flere uker venting. Redd kunden, ikke casen Forresten, har lyst å krangle på utlånsprodukt og, eftersom jeg har en meget kraftig gamermaskin, som de selv har definert som "gamer maskin" på sin hjemmeside, så burde jeg vel kunne kreve en gamermaskin i utlån? Eftersom det er klart at hensikten bak mitt kjøp, og basisbruken til denne maskinen er gaming? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Har du levert inn en kraftig gamer-maskin til reklamasjon, så har du rett på en kraftig gamer-maskin som utlånsmaskin. Du kan ikke kreve akkurat samme maskin/komponenter, men en med relativt like spesifikasjoner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Har du levert inn en kraftig gamer-maskin til reklamasjon, så har du rett på en kraftig gamer-maskin som utlånsmaskin. Du kan ikke kreve akkurat samme maskin/komponenter, men en med relativt like spesifikasjoner. Tja, det er vel ikke noe automatikk i at man skal ha et like bra produkt til utlåns som det man leverer inn. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Har du levert inn en kraftig gamer-maskin til reklamasjon, så har du rett på en kraftig gamer-maskin som utlånsmaskin. Du kan ikke kreve akkurat samme maskin/komponenter, men en med relativt like spesifikasjoner. Tja, det er vel ikke noe automatikk i at man skal ha et like bra produkt til utlåns som det man leverer inn. Ingen automatikk nei, for selger har ikke så veldig lyst til å øke sine kostnader med dyre utlånsprodukter. Men krav har kunden likevel. Det sier i allefall FTU. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Om det ikke medfører en urimelig kostnad, for butikken (slik jeg har forstått det). ~ Mortis Endret 3. mars 2011 av Mortis Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Oppdatering i saken er; Ingenting xD De har enda ikke funnet maskinen min, de har ikke gitt meg noen info via mail selv om jeg har sent tre mail til dem. I dag skal jeg ringe til dem og kreve en utlånmaskin som reflekterer den bruken som jeg har kjøpt maskinen til eller en løsning på saken.. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Et lite hint... Om du og butikken ikke blir enige, så finnes Forbrukerrådet. Jeg har selv erfaring med at Komplett kan være litt vanskelige. Men de pleier til slutt å få ordnet opp. Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Utviklingen så langt er at de (trommevirvel) har funnet maskinen min Nå har jeg bedt om en maskin som kan utføre det arbeidet jeg trenger utført iht min gamle maskin (nettbank og mw2). får se hva de sier nå. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Utviklingen så langt er at de (trommevirvel) har funnet maskinen min Nå har jeg bedt om en maskin som kan utføre det arbeidet jeg trenger utført iht min gamle maskin (nettbank og mw2). får se hva de sier nå. Sa de hvor maskinen ble funnet? Hadde den havnet blant noen kulepenner på skrivebordet til en eller annen, eller lå den bak noen kopper i kjøkkenskapet? Godt gjort å rote bort en hel datamaskin Endret 4. mars 2011 av Marekatten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå