Gå til innhold

Kjøpe PC (igjen)


Anbefalte innlegg

Yes folkens! Det er tiden på året igjen, da jeg går til innkjøp av en ny PC.

 

Siden jeg kjøpte ny PC sist forventer jeg å gå litt opp i ytelse for å si det mildt.

 

Dagens situasjon: Core E6600 2.4Ghz cpu med socket 775 hovedkort og 3GB ram.

 

Pcen fryser med ujevne mellomrom og lar seg ikke vekke til live igjen, så da må jeg bruke mine surt ervervete sparepenger til en ny PC.

 

Dette er delene jeg har funnet fram til:

 

Intel Core i5 Quad Processor i5-2500K 1699,-

ASUS P8P67 1148,-

Corsair XMS3 - Minne - 6 GB 591,-

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK 699,-

NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3 499,-

 

Prisene er hentet fra Amentio og Dustinhome.

 

Er dette greit?

 

Har strømforsyning på 550w liggende fra før, i tillegg til et 8800GTS skjermkort på yppige 640MB?

 

Siden jeg ikke spiller noe spesielt mye, holder vel dette en stund?

 

I tillegg har jeg en C300 128GB SSD-disk som sannsynligvis vil kunne være brukende en stund til.

 

Er det noe annet jeg burde vurdere enn dette oppsettet der? Noen som har erfaringer med de ulike delene?

 

Hvis det er noen som har innvendinger, forslag til forbedringer eller bare vil spamme er det sikkert lov på dette forumet.

 

Takk for tilbakemeldinger (hvis noen)

 

Trik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvis det er noen som har gode råd til at pc-en fryser, så kom med det. Jobber som IT-konsulent til daglig, og har en enkel filosofi når det gjelder PC-er på jobb...

 

Hvis det ikke kan fikses på 22 minutter (ca), ghost pc-en på nytt.

 

Har forsøkt å finne ut, men det står ingenting i eventloggen om at noe går galt. Har fjernet alt støv, blåst ren vifter, koblet ut mye rambrikker, uten at det hjelper.

 

Så jeg må ha 2stk 4gb-brikker i maskinen i stedet for det jeg opprinnelig tenkte, 3X2gb?

 

Noe poeng med 16GB vs 8 GB i en PC når man driver med videoredigering / photoredigering, samt noe spilling (sjelden, og ingenting nytt).

Lenke til kommentar

 

Har forsøkt å finne ut, men det står ingenting i eventloggen om at noe går galt. Har fjernet alt støv, blåst ren vifter, koblet ut mye rambrikker, uten at det hjelper.

 

Så jeg må ha 2stk 4gb-brikker i maskinen i stedet for det jeg opprinnelig tenkte, 3X2gb?

 

Noe poeng med 16GB vs 8 GB i en PC når man driver med videoredigering / photoredigering, samt noe spilling (sjelden, og ingenting nytt).

 

 

1 : Sjekket at Psu er stabil? En ustabil psu kan føre til slike problemer du nevner, spesielt hvis det ikke kommer fram en tydelig feil i eventloggen (siden restarten skjer såpass fort at eventloggen ikke rekker å bli laget).

 

2 : Jepp, for full utnyttelse av minnet ja.

 

3 : Blir litt som du ser det, bruker pcen selv til Videoredigering og photoredigering til tider og merker forskjell i både hastigheten og respons , spesielt ved kraftig multitasking også (som å redigere noe , bruke netleseren, musikk og innimellom slappe av med litt spilling) uten å måtte vente på at programmet bruker tid på å laste seg inn i minnet igjen. Har 8Gb minne men vet at flere bedrifter som har kravstore brukere benytter seg av langt mer minne i feks videoredigering.

 

 

Lenke til kommentar

Kanskje jeg må vurdere å bytte ut strømforsyningen. Hmmm. Den begynner jo å dra på årene.

 

Har vel noen gamle strømforsyninger liggende som jeg kan ta i bruk. Problemet er hvis det er det som er galt, har jeg reservedel, og da forsvinner pengene jeg skulle bruke til PC over til noe annet, som er mindre gøy..

 

What to do, what to do...

Lenke til kommentar

Er det noen andre hovedkort som anbefales? Ser at det er utsolgt overalt. Selv om enkelte sier at det er på lager om 3 dager, stoler jeg ikke helt på nettbutikker når det gjelder levering.

 

Har f.eks bestilt masse fra Amentio, både som bedrift og privatperson, men det er det slutt med :-)

Lenke til kommentar

Men hvis PSU-en er OK, så har jeg kastet bort penger på en ny PSU.

 

Uansett, en kompis av meg har kjøpt ny PSU, og har en i reserve. Låner og tester med han.

 

Hva med hovedkort? Er det noen andre bra alternativer for de som vurderer å overklokke bittelittegranne?

Lenke til kommentar

Har heldigvis ikke kastet bort penger på strømforsyning. Testet en 750w fra en kamerat som var defekt, og fant fram en god gammel Hiper av X antall watt.

 

PC-en kjører fint i x antall minutt, og så fryser den bare til.

 

Testet i sikkermodus, og samme skjer.

 

Tilbake til hva innlegget mitt egentlig handler om... ny PC-

 

Er det noen forslag til alternativt hovedkort som faktisk finnes på lager?

Lenke til kommentar

DA VAR PC-EN BEGYNT. Jævla capslock.

 

5010465123 FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK 1 0 699,00 699,00

5010332532 NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3 1 0 499,00 499,00

5010543803 CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) 849,00 1 698,00

5010552344 ASUS P8P67 LE REV 3.0 P67 S-1155 ATX 11.03.2011 1153,00 0,00

5010544373 INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155 0 2 499,00 2 499,00

5010064527 Arctic Silver 5 High-Density Polysynthetic Silver Thermal Compound - termomasse Produktanmeldelse 1 0 79,00 79,0

Lenke til kommentar

Finnes det noen butikker med hovedkort socket 1155 på lager i Norge?

nei ikke ennå, skal komme i låpert av neste uke eller om 2 uker, noe slik, i allefall før 20 mars skal det komme

 

prøv mem-ok knappen, gjøre du det skal pc-en gjøre slik at pc-en din skal bli mer stabil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...