Eplesaft Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Må bare forsøke å få dette rett. Lang - lengre - lengst Lenge - lenger - lengst Langt - lenger (lengre hvis det er substantiv) - lengst Har jeg forstått det rett? Lette etter noen eksempler som jeg tenkte var feil. 1) "I Stockholm kan vi se konsekvensene av "fritt" skolevalg. Der legger de nå ned skoler, lager lenger skoleveg for elevene..." Her skal det vel være lengre? En lang skolevei, en lengre skolevei. 2) "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." Her skal det være lenger? Reklamasjonen skal vare lenge, altså lenger. Mulig jeg kommer med flere eksempler senere. Takk. Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Ja, du har rett. Lengre skal brukes som adjektiv, lenger skal brukes som adverb. Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Interessant, ettersom setning nummer 2 er hentet fra en paragraf i norsk lov fra 2002. Mulig reglene har forandret seg siden da, men er det rart folk kan bli forvirret? Skriver noen eksempler jeg kommer på i farta og håper noen kan rette på dem om én eller flere inneholder feil: 1) Det var et langt tog, men jeg har sett lengre. 2) Vi har gått langt, men det er lenger igjen. 3) Det har gått lang tid, men vi må vente lengre. 4) Han snakket ikke lenger. 5) Det var en lang ferie, men jeg skulle ønske den varte lengre. 6) Ferien varte lenge, men jeg skulle ønske den varte lenger. 7) Hun bar et langt skjørt, men venninens var lengre. Endret 1. mars 2011 av Eplesaft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå