Gå til innhold

Statisk elektrisitet! Farlig eller overdrevet??

Anbefalte innlegg

nå har jeg kun bygget to maskiner, men har alldri hatt problemer med esd("electro static development"). det eneste jeg gjorde var å ta en tynn kobberledning, strippe den for isolasjon, surre den rundt armen, og feste den ene enden i kabinettet. :D

det funker faktisk jæ***g bra. :woot: anbefales, om man ikke har 50 spenn til esd armbånd...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før brukte jeg omtrent samme metode. Tok en ledning med tre tynne solidcore kobberledere, smalt på nettstikk og koblet alle lederne til jord, avisolerer andre enden og surrer lederne rundt armleddet og plugger i kontakten. Av det har jeg fått med noen skrekkopplevelser. Hvis jeg tok på meg armlenken før jeg dro ut nettstikket fra PSU'en fikk jeg STØT! Var hånden i nærheten av den kabelen fikk jeg smake! Det satt sine spor, jeg ble sånn overnervøs for å få elsjokk en stund etter det :-?

Nå bruker jeg samme jordkabelen bare med armlenke/bånd.

Lenke til kommentar

Generellt gäller att de anordningar som finns för att förebygga ESD-skador är halvledande (flera megaohm) i stället för ledande.

På det viset undviker man strömspikar om det skulle uppstå en potentialskillnad, utan denna leds bort sakta.

Ska man göra ett eget armband (enligt receptet ovan) är det bara att komplettera med ett motstånd (ca 100 Mohm +-50%) mellan kontakt och kabel.

/Olle

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Det var smart. Jeg jobber også innen mikroelektronikk og vet at antistat-mattene vi har på bordene der leder ganske lite. 400Mohm (eller var det giga?) :) Siden matten skal ha såpass høy motstand kan det skje at det blir brudd i dem etterhvert. Og tips når man måler div. ting er å ikke legge bananpluggene på matten ;) Ble stor feilmåling når jeg skulle måle noen få picoampere.

Lenke til kommentar
En "billig utgave" av antistatiske sko, er vel og gå barføtter? Det er i allefall det jeg har hørt, og jeg bruker å gjøre det når jeg jobber på teppelagt gulv. (i tillegg til armlenken)

Ja, er vel det, alle disse antistatiske lenkene er jo bare strømledere...

Lenke til kommentar

Jeg fikk vannkjøling i dag, og demonterte derfor hele pc'en (cpu gpu chipset cooler). Viften til skjermkortet satt noe så inn i hesteræven fast, at jeg måtte ta litt i. Og siden det er vanskelig og ta i samtidig som man skal holde i kantene, har det kanskje gått litt over stokk og stein.

Vel. Monterte vannkjøling, ingen lekkasjer eller noe, skrudde på pc'en, fikk bilde, men bildet var forvrengt. Fyllt av merkelige symboler og mineraler og whatnot. Masse rare farger der som det egentlig skal være hvit DOS-skrift. Og det var ikke lekkasje eller kortslutning.

Kan det være at skjermkortet har strøket med når jeg måtte ta av den helsikes viften?

Det var et GF4 TI4600 fra Asus. Nå sliter jeg med et GF2 MX400 :(

Noen som kan prøve og tenke seg til hva som har skjedd?

Lenke til kommentar
Før brukte jeg omtrent samme metode. Tok en ledning med tre tynne solidcore kobberledere, smalt på nettstikk og koblet alle lederne til jord, avisolerer andre enden og surrer lederne rundt armleddet og plugger i kontakten. Av det har jeg fått med noen skrekkopplevelser. Hvis jeg tok på meg armlenken før jeg dro ut nettstikket fra PSU'en fikk jeg STØT! Var hånden i nærheten av den kabelen fikk jeg smake! Det satt sine spor, jeg ble sånn overnervøs for å få elsjokk en stund etter det :-?

Det kan vel faktisk være litt farlig for komponentene det der. Ettersom du kobler fra maskina har dere ikke nødvendigvis felles jordpotensiale lenger. Farlig på den måten, at hvis du tror du er avladet med den anordninga der kan du nok ta feil. Jeg fremlegger påstand om at den innretningen er minimalt sikrere enn å ikke bruke noe armbånd i det hele tatt. Evt. mindre sikker i enkelte situasjoner.

Lenke til kommentar

Har kjøpt data utstyr for over 10 000 :D , så jeg spanderte på meg en armlenke ifra clas ohlson også.. kostet ingenting.

Når jeg arbeider med maskinen så setter jeg andre enden av armbåndet på jord pluggen i en padde jeg har i nærheten.. er dette bra? Holder det å bare feste den til kabinettet, eller noe annet metall?

Lenke til kommentar
Har kjøpt data utstyr for over 10 000 :D , så jeg spanderte på meg en armlenke ifra clas ohlson også.. kostet ingenting.

Når jeg arbeider med maskinen så setter jeg andre enden av armbåndet på jord pluggen i en padde jeg har i nærheten.. er dette bra? Holder det å bare feste den til kabinettet, eller noe annet metall?

Hvis PC'en din er plugga til en jorda kontakt kan du godt gjøre det slik som du gjør nå. Hvis PC'n derimot ikke er jorda kunne du likesågodt brukt den armlenka til et seksuelt leketøy. :)

Å feste den til kabinettet er uansett det sikreste.

Lenke til kommentar

Det kan vel faktisk være litt farlig for komponentene det der. Ettersom du kobler fra maskina har dere ikke nødvendigvis felles jordpotensiale lenger. Farlig på den måten, at hvis du tror du er avladet med den anordninga der kan du nok ta feil. Jeg fremlegger påstand om at den innretningen er minimalt sikrere enn å ikke bruke noe armbånd i det hele tatt. Evt. mindre sikker i enkelte situasjoner.

Et par-tre år siden jeg fikk de sjokkene. Husker ikke helt hvor pc'en var koblet og jeg var jordet (samme kurs hvert fall) :D Når jeg jobber jorder jeg meg ofte ikke på samme padde, men på en kontakt litt ved siden av. Så jeg skjønner det kan være bittelitt forskjellig jordpotensiale. Jeg unngår i det minste å drepe komponenter med noen kilovolt (?). Sånn ca. i DET øyeblikk jeg jorder med forsvinner evt. opparbeidet statisk elektrisitet i kroppen min (benevning kV). Potensialet er på noen skarve volt, om ikke mindre.. det som kan ta noe er vel rask utladning. Men når jeg kobler 100Mohm motstand i serie med jordingen min tar jeg vel hånd om det? Jobber forresten aldri på teppe....

Håper på svar! ;)

Fint det har gått opp for meg at løsningen min ikke er sikker!

"Ingen sikkerhet er bedre enn falsk sikkerhet" :|

Lenke til kommentar

det er egentlig ikke nødvendig å koble seg til jordingspunktet på en stikkontakt. så lenge du er koblet til maskinen(nærmere bestemt kabinettet) går det greit. det er seff en fordel å koble seg til jordet punkt, men det er langt fra nødvendig. om du bare er linket til kabinettet, vil du ha lik ladning som kabinettet har, og dermed gjør det ingenting. kan like så gjerne jobbe på teppe da, men da bør du være koblet til jord også. er i hvertfall sånn jeg har gjort det, og jeg har aldri hatt noen problemer med esd.

PS: hvis du vil bruke esd bånd, så gjør helst det. men for all del IKKE kjøp på clas ohlson. stor fare for at de ikke virker!!!! det gjorde ikke min. kjøp hos en dataforhandler. da er du trygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...