Gå til innhold

Statisk elektrisitet! Farlig eller overdrevet??

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal bygge meg en pc.

Trenger man noen antistatisk beskyttelse? For eksempel ESD armbånd.

Hvor mange er det som tar dette på alvor, og bruker antistatisk beskyttelse?

Jeg har sett mange som har bygd PC`er både privat og mennesker som jobber i firmaer men jeg har adri sett noen har brukt slik beskyttelse.

Er det noen som har noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Skal bygge meg en pc.

Trenger man noen antistatisk beskyttelse? For eksempel ESD armbånd.

Hvor mange er det som tar dette på alvor, og bruker antistatisk beskyttelse?

Jeg har sett mange som har bygd PC`er både privat og mennesker som jobber i firmaer men jeg har adri sett noen har brukt slik beskyttelse.

Er det noen som har noen erfaringer med dette?

Jeg har bygget en hel haug av maskiner, aldri brukt noen form for beskyttelse, og heller aldri ødelagt noe. Så lenge du "jorder" deg i kabinettet og ikke går på teppe med ullsokker / gnir ballonger i håret først, skal det gå greit.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har nå bygd ca. 25 pcer uten ESD armbånd og jeg har enda ikke fått ødelagt en eneste del. Det det handler om er å være litt forsiktig og ikke bare ta på alt du kan... Jeg tar alltid tak i DDR soklene sammen med kantene på hovedkort, tar kant i kant på RAM brikker og passer alltid på å ikke ta på alle komponenter som er på de forskjellige delene... OG hvis du har brukt pc'en og sakl skifte ut noe, så er det greit å kunne legge kassa flat foran deg og legge armen på kassekanten når du skal ta ut noe av pc'en sånn at du lader ut evt. statisk elektrisitet før du tar på noe...

Lenke til kommentar

Integrerte kretser er bygd opp av en mengde MOSFET'er.

Disse transistorene har et tynt hinne av metall-oksid som ikke leder strøm. ved aktiv tilstand samler det seg elektroner på denne overflaten og danner en ledene kanal og det går strøm.

Dersom feil spenning legges over dette laget, punkteres det og transistoren blir ødelagt -> ingen ledende kanal.

Om du jorder deg på kabinettet får du samme spenningspotensial som Gate-inngangene og ingen spenninger finnes over Gate-Source på MOSFET'ene. Derfor ingen feil spenning.

Ja, problemet er sterkt overdrevet. Men ikke kom i kontakt med ull, da er du trygg... :wink:

Lenke til kommentar

Det som er skummelt med statisk elektrisitet er at det kan gjøre at feil kan komme og gå. (Dvs. at det er ikke sikkert at du merker det med en gang, men problemene kan komme etter en stund)

Det sa i hvertfall elektronikk-læreren min når jeg spurte han om det samme :D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har også bygget et uttall maskiner de siste åra stort sett uten å ha ødelagt annet enn en pc150cl2 brikke som jeg uheldigvis dro en ullgenser over mens den lå på pulten....

Som mange andre, så tar jeg alltid i kabinettet før jeg tar i en rambrikke. Rambrikker, skjermkortet, hovedkortet og prosessoren er jeg svært forsiktig med når jeg holder på. Jeg har kjøpt rambrikker over disk i databutikker en deeeeeel ganger, og blir ofte svært bekymret over hvordan han bak kassen håndterer rambrikken. HAN tenker garantert ikke på statiske utladninger som noe større problem...

Gir de av dere som skulle forville dere til svalbard et godt tips: IKKE BYGG PC DER! Hehe, lufta er så tørr der oppe at det smeller konstant når du går å tar i forskjellige ladede ting. Det smeller i kjøleskapdøra, det smeller i pc-kabinettet, og det smeller ****** ta meg i håndtaket til vinduet. Jeg ble lettere paranoid når jeg var der oppe, grunnet alle utladningene som, pardon my english, "stings like a bie".

Lenke til kommentar

Hvis dere lurer på noe om statisk elektrisitet burde dere lese dette

Tror egentlig ingen av dere vet helt hva dere snakker om her, problemet med statisk elektrisitet er jo at det kan ta så mye som et år før den delen som var utsatt for statisk elektrisitet tar kvelden.

Og det med at det bare var i gamle dager at komponenter var særlig utsatt for statisk elektrisitet er en sanhet med modifikasjoner. Produsenter gjør jo så godt de kan så vi ikke ødelegger ting med statisk elektrisitet (de må jo erstatte det), men se f.eks. på OCZ EL-ddr brikkene, de har mye tynnere TSOP som gjør at brikken blir bedre avkjølt, men også at de tåler mye mindre. Moralen er:

Bedre føre var

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jag jobbar dagligen med ESD-känslig utrustning i mitt yrke.

Vintertid har vi en luftfuktighet på ca 10% vilket betyder att statisk elektricitet har lätt att bildas.

På arbetet har jag antistatiska skor, halvledande arbetsbänk och jordat armband. Tyvärr är inte golven jordade, men skorna gör i alla fall att jag inte laddas upp (så mycket).

Hemma när jag mekar med min dator gör jag oftast som er andra och håller med ena handen i kabinettet och undviker att vidröra komponenter på kretskort. Särskilt allt i svarta kapslar är känsligt.

Vid större jobb använder jag ett armband som jag kopplar till kabinettet.

Angående ESD-känslighet förr och nu så finns två motverkande tendenser;

* Den ökade miniatyriseringen av integrerade kretsar gör att de enskilda konponenterna är mer känsliga i dag.

* Den ökade kunskapen om problemet gör att kretskort och apparater konstrueras på ett sådant sätt att man minimerar känsligheten så långt rimligt med avseende på tillverkningskostnader och tid.

Alltså; komponenterna (kapslarna) är mer känsliga men produkterna mindre känsliga än förut.

En anekdot från 80-talet:

En försäljare i en radiobutik förevisade en stereoanläggning (fabrikat Kenwood) för en presumptiv kund. När försäljaren skulle ändra ljudnivån gick han över nålfiltsmattan och räckte fram handen mot ljudratten.

BLAM!

En statisk blixt slog ut och ödelade förstärkarens slutsteg.

Numera är den butiken nedlagd och ett café huserar i lokalen...

/Olle

Lenke til kommentar

Har også bygget mange maskiner, har parkett og mye treverk her så det er ganske antistatiske rom. sålenge du ikke legger hovedkortet med loddepunktene ned mot vegg til vegg teppet eller mot innsiden av kabinett panel så skal det ikke være noen fare. Jeg legger alltid kretskort med loddepunktene opp for å unngå all statisk elektisitet

slå av PSU eller dra ut strøm kabelen om du skal gjøre noe som helst inni maskinen, det er regel nr. 1 ihvertfall.

Du skal også håndtere kretskort som en CD du ikke vil ha fingermerker på, holde i kantene og ikke trøkke hele håndflaten din på undersiden av kortet. Er en del kondensatorer som sikkert kommer til å gi deg en "advarsel" om du skulle komme borti noe du ikke burde rørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...