tlm1992 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg og min far har prøvd å skjønne hva som står i et gammelt skjøte/dåpsattest vi har en stund nå. Skjøtet/dåpsattesten er fra 1839, skriften er snirklete og språket er gammeldags, dermed har vi også problemer med å skjønne hva som står der. Om det er noen som klarer å tolke teksten, eller "oversette" utdrag av det, hadde vi blitt veldig fornøyd. Jeg legger ved en link til flickr-accounten min, hvor bildene av skjøtet/dåpsattesten ligger, ettersom jeg lagde account der for dette formålet. Noen av bildene er veldig uklare, men jeg orket ikke filtrere ut de. http://www.flickr.com/photos/59955581@N05/ Skjøtet/dåpsattesten er fra Ørland, Det jeg hovedsaklig vil ha er navn, og i hvilke sammenhenger. Jeg har fått noe hjelp fra et annet forum, så hvis noen kunne fylle inn hullene, eventuelt rette feil, så hadde det vært flott. Ørlandets prestegjeld?? ministerialbog udjuper?? at Aar 1824 - attenhundrede fire og tjue - Den 13 -trettende - Juni blei?? i Ørlands ....kirka?? døbt at? ægtefolkene Anders Iverson Tonesset?? og hans?? kone?? Daareth Thomasdatter?? Lieføm...?? Pigebarn' date=' Dagmar?? før den 7 - syvende - Januar ??? ??? og ??? kaldt?? Elen Margrethe ??? ??? binder?? Ørlands prestegjeld?? ??? den 27 september 1839 [/quote'] All hjelp hjelper! Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Så godt som alle disse dokumentene er jo helt uskarpe. Ser ut som om de er fotografert med et kamera uten makromuligheter. Og det eneste bildet som er noenlunde skarpt, er altfor lite. Kjenner du ingen som har en skanner å låne bort? Jeg prøvde å ta en titt i Digitalarkivets skannede kirkeboksider for Ørland i 1824. Ministerialboka var nærmest helt uleselig, mens klokkerboka var noe bedre. I klokkerboka for perioden 1818–1825, nederst på side 117 finner man et "Født Qvindekjøn" som kanskje heter Elen Margrethe, døpt 13. juni 1824, med en far som kanskje heter Anders Ivarsen og en mor som kanskje heter Daareth. De skrev ikke pent i gamle dager, så det er mange kanskjer her, men med litt velvilje ... Du finner boka her: Klokkerboka. Det var dessverre ikke mulig å lenke rett til siden. Finn side 110-111 og bla deg bortover til side 116-117. I et søk i den eldste norske folketellingen som ligger på nett, fra 1865, fant jeg en Elen Margrethe Iversdatter, født på Ørlandet i 1824. Det passer jo med fødselsår og -sted, men litt merkelig at hun heter Ivarsdatter hvis faren het Anders Ivarsen. Endret 1. mars 2011 av Beatnik Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Alltid like inspirerende å prøve å hjelpe noen som ikke gidder komme med en aldri så liten tilbakemelding engang. Utakk er verdens lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå