Gå til innhold

Passordbeskyttelse av PCer og harddisker på nettverk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny på forumet her og noe usikker på om jeg har postet dette i riktig tråd.

Jeg har nylig gått til innkjøp av ny router: http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/tradlost-nettverk/router/netgear-wndr3700-100pesrangemax/125370.4066

Fra før av har jeg en WD Ekstern 1GB ekstern harddisk som jeg ønsker å koble til routeren og gjøre tilgjenlig på nettverket. Spørsmålet mitt er om det er mulig å beskytte denne fra resten av nettverket slik at det kun er jeg som har tilgang til den? Og vil jeg være sikret at andre uvedkommende ikke får tilgang til denne? Har WPA2 beskyttet passord på nettverket.

På forhånd, takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Skal teste ut Truecrypt, virker genialt! Men hva mener du med keyfile og hvordan kan passordsniffere evt. få tilgang til disken? Er det kun de som har tilgang på nettverket mitt som gjøre dette eller kan hvem som helst få dette til? Nettverket mitt er beskyttet med WPA2.

Det er bare å kjøre Truecrypt lokalt på maskinen din.

Lag deg et TC volum på nettverksdisken med langt passord, og evt kombinasjon med keyfile. Da skal det ssvært godt gjøres at andre får tilgang. Dvs passordsniffere finnes det dog ingen universalløsning for.

Lenke til kommentar
Men hva mener du med keyfile og hvordan kan passordsniffere evt. få tilgang til disken? Er det kun de som har tilgang på nettverket mitt som gjøre dette eller kan hvem som helst få dette til? Nettverket mitt er beskyttet med WPA2.

En "keyfile" er en ekstra sikkerhetsbarriere i tillegg til passordet.

En "keyboared sniffer" er en type trojaner som er ute etter passordene du måtte skrive inn. Det er i såfall installert på maskinen din lokalt.

Du har selvfølgelig ingen garanti for at en passordsniffer vil kunne få tak i både passordet og keyfila, men med keyfile så er det litt mindre sannsynlig at pasordsnifferen får tak i passord+keyfile.

Men en litt mer iherdig hacker med nok erfaring tror jeg ikke vil ha noe større problem å lage en trojaner som henter BÅDE keyfile og passord.

Oppsummering: Dataene er trygge så lenge du bruker langt passort og keyfile med relativt random innhold (typisk komprimerte filer) OG maskinen din IKKE er infisert med malware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...