Gå til innhold

Starte netbutikk


Anbefalte innlegg

Har planer om å starte en fotballbutikk på nett, der jeg vil selge fotballsko, draktsett og annet utstyr både til lag og enkeltpersoner. Satser på å få avtaler med lokale fotballag om å levere utstyr til dem.

 

Men, det jeg lurer litt på er om hvor mye jeg må ha av penger til ett slikt prosjekt. Jeg blir 16 år i november og håper å få med broren min som er endel eldre med på dette prosjektet. Vi er begge intressert i fotball og han har gode kontakter i lokalfotball-miljøet. Hva selskapsform er best? Har helst ikke lyst til å starte enkeltmannsforetak med den risikoen det medfører. Har hørt om at NUF er ganske bra, vet noen om det?

 

Vil prøve å bygge opp en netbutikk uten noe særlig varelager. Håper at jeg kan komme i kontakt med noen leverandører som Adidas, Nike, Select m.fl. Vet ikke helt om når jeg bestiller en vare fra dem, om jeg da må bestille flere eller om jeg bare kan bestille en og en.

 

Har kikket litt på 24netbutikk, og de virker bra. Har dere noen gode tips til andre bedrifter som gjør en netbutikk klart for deg til en ok pris? Også lurer jeg på om dere vet om noen bedrifter som lager logoer? Eller er det best å prøve seg fram selv? Siste spørmsål, hvordan kan jeg komme fram til ett bra bedrift/butikk navn? Noen tips til å øke kreativiteten?

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt ærlig, du burde spørre dem om akkurat det, men jeg mistenker at du ikke må det. det jeg derimot også mistenker er at du må bestille mer enn en av gangen. Noe som kan gjøre det mer risikofyllt for deg som liten forhandler.

 

Du kunne evnetuelt vente med å starte opp til etter at de endrer på AS hvis de gjør det. Slik at man bare trenger 30 k i akjekapital. Disse kan jo benyttes til å kjøpe varelager såvidt jeg har forstått reglene (såfremt man fyller opp med mer egenkapital gjennom salg).

Lenke til kommentar

Ok, skal kontakte dem :) Det er jeg klar over så ett lite varelager må jeg nok tåle, selv om fotballsko, tror jeg kommer en og en men andre ting som keeperhansker, ankelteip osv. kommer nok i flerpakninger, men det er jo ikke det mest kostbare heller da så..

Vet at forstjenesten hos sport/fotballbutikker er høy, opptil 50% fortjeneste sitter butikken ofte igjen med, så innkjøpspris er nok forholdsvis lav på mange produkt.

Nei, har ikke tid eller penger til å verken vente eller betale 30 000 tusen uansett. Satser på enkeltmannsforetak, men jeg skal være sikker på at jeg har gode avtaler med lokale fotballklubber i lokalområdet slik at jeg får faste inntekter med drakter, lagutstyr og kanskje dersom de får noen prosent avslag litt fotballkso innimellom.

 

Tenkte også på å få til en blogg med poster om hva utstyr som er bra, og hva som passer til hvem. Bloggen ser jeg for meg som en enkel blogg der jeg prøver å holde tonen løs, sånn at det ikke blir for stivt og selgeraktig.

 

Hvor viktig er bruk av sosiale medier nå? Er det viktig for meg å utnytte facebook o.l? Har vært innom og tittet på flere sider som tilbyr merkevarebygging og sosiale medier-hjelp for bedrifter, men jeg tror jeg skal klare det selv.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de har høy fortjeneste er at de bestiller i store volum. Store volum = lavere priser, rabatter etc. Tror det skal ganske mye til før du kan utkonkurrere leverandørene fotballklubbene allerede har. Om du bestiller en håndfull produkter av gangen får du neppe bestille rett fra produsentene til den lave prisen. Mener ikke å demotivere deg, men det er også en meget stor sjangse for at de volumene og prisene du kan tillby trolig ikke utkonkurrerer leverandørene klubbene alt har desverre. Pris er nok alt som teller for dem vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de har høy fortjeneste er at de bestiller i store volum. Store volum = lavere priser, rabatter etc. Tror det skal ganske mye til før du kan utkonkurrere leverandørene fotballklubbene allerede har. Om du bestiller en håndfull produkter av gangen får du neppe bestille rett fra produsentene til den lave prisen. Mener ikke å demotivere deg, men det er også en meget stor sjangse for at de volumene og prisene du kan tillby trolig ikke utkonkurrerer leverandørene klubbene alt har desverre. Pris er nok alt som teller for dem vil jeg tro.

 

Skjønner det ;) Men jeg kommer til å satse på lokale fotballklubber, der klubbavtaler er ikkeeksisterende. Og etterpå å ha opparbeidet nettbutikken vil jeg nok måtte holde ett varelager.

 

Men ingen som vet hvor jeg kan kontakte NIKE???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...