bobby77 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 hei, har ingen tidligere erfaringer med Mac. likevel vurderer jeg og gå til anskaffelse av en. Jeg vet at disse pc'ene er ganske dyre, derfor lurer jeg på; hvor mye det er verdt å legge i en macbook pro (hvilken modell)? Når jeg vil bruke mac'en til musikk, filmavspilling, nettsurfing,skolearbeid, Football Manager. jeg ønsker selfølgelig at mac'en skal være rask på disse områdene. hadde vært fint med svar fra de med macbook pro erfaringer Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Første jeg ville spurt meg selv om, er om det bare er Mac som er alternativet. Neste spørsmål er jo hvilken størrelse du ønsker. Tredje er hvor mye du er villig til å spytte inn av penger. Til den bruk du har listet opp, er det ikke så sterke tekniske spesifikasjoner du egentlig behøver. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Minstemann på 13" skal klare alt dette. Spørsmålet er bare hvor mye du vil spytte inn i tommer eller annet snacks. Og slik som Apple er, så må man betale godt for å få noen ekstra gigabyte med RAM på kjøpet. Så der ville jeg heller oppgradert selv. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Minstemann på 13" skal klare alt dette. Spørsmålet er bare hvor mye du vil spytte inn i tommer eller annet snacks. Og slik som Apple er, så må man betale godt for å få noen ekstra gigabyte med RAM på kjøpet. Så der ville jeg heller oppgradert selv. MAc pro, ikke macbook pro Ellers er dette et godt poeng, en mpb vil kunne gjøre alt du ønsker til en lavere pris enn de fleste mac proer, med en ekstern skjerm og mus/tastatur har du alt du trenger. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 MAc pro, ikke macbook pro I overskriften spør han etter Mac Pro. I innlegget spør han etter MacBOOK Pro. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Regner med at han mener Macbook Pro, da han trolig ikke driter penger. Lenke til kommentar
bobby77 Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 er det mulig å spille av bluray cd'er på den nye macbook pro? Lenke til kommentar
bobby77 Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Regner med at han mener Macbook Pro, da han trolig ikke driter penger. ja mente macbook pro Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 dyyyyyyyyyyyyrrrrrrrrrrrtttttttt den minste macen burde klare dette. men vist du vil ha mere ramm så oppgrader selv etterpå koster flesk og få mac alvene til og gjøre det. men jeg vil be deg om og vudere en pc til 5-8k mye penger og spare på det. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 er det mulig å spille av bluray cd'er på den nye macbook pro? Nei. Ikke uten videre. Skal du spille av Bluray-diskene dine, så må man tukle med eksterne Bluray-lesere eller rippe diskene over på en minnepenn. Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg vil anbefale deg 13" MacBook Air. 13" MacBook Air (heretter MBA) er i mine øyne et utrolig mye bedre kjøp enn 13" MacBook Pro (heretter MBP). Til å begynne med så har dagens MBA bedre skjermkort enn den nylig oppdaterte 13" MBP, dette er fordi dagens MBP kommer med den nye intel-grafikken. Den er ikke dårlig, men kan ikke måle seg med Nvidia 320M som sitter i MBA. Grunnen til at MBA har bedre skjermkort er fordi den har en eldre prosessor som Intel lar andre levere med ikke-intel integrerte grafikkløsninger, i dette tilfellet Nvidia. Selv om MBA kommer med en eldre CPU-serie, så vil jeg si at den mye bedre skjermkortløsningen veier godt opp. Man bør også ta i betraktning at på OSX så er det kun Nvidia-brikker som kan dra nytte av hardware-akselerasjon via VDecoder, som er Apples åpne API for hw-aks av H264. Noe som flash bl.a. drar godt nytte av. På en Mac uten Nvidia-grafikk vil derfor Flash-avspilling være mye mer krevende på prosessoren, og gjør at Macen blir relativt varm. Et bedre skjermkort gjør også Air bedre rettet til spilling. I tillegg har MBA 13" en fantastisk oppløsning på 1440 900, hvor MBP 13" har latterlige 1280 800. Bare det alene gjør MBA til et klart bedre kjøp. Når man tar med i betraktning at MBA kommer med SSD (i stedet for en treg tradisjonell harddisk), har samme gode batterilevetid (minst 7 timer, jeg har fått over 10 timer, ut av min uten problem), og veier halvparten (MBA 13" veier bare 1KG), burde det være et enkelt valg. Husk at RAMen på MBA loddes rett på HK, så har du behov for mer enn 2GB må du bestille det i apple store når du kjøper PCen. Jeg har personlig ikke sett behov for det, har aldri brukt mer enn 1.1-1.2 GB RAM totalt siden jeg fikk min Air. Da med både hyppig nettsurfing, itunes, spotify, flash, filmvisning etc. Gjerne flere samtidig. Jeg vet ikke hvor mye du har sett på MacBook Air, men denne kommer uten DVD-ROM. Den er for tynn til det. http://www.apple.com/no/macbookair/ Det selges en ekstern USB-DVD-ROM, men ærlig talt så har jeg aldri hatt behov for det. BluRay-disker kan ikke spilles av på OSX. Det er begrensninger i OSet som gjør BluRay inkompatibel. Den eneste løsningen da, er å installere Windows i DualBoot (slik at du kan velge OS under oppstart), også kjøpe en ekstern USB-BluRay-leser. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Tull og vas! Den nye GMA-chippen til MBP er like god eller bedre enn 320M, men er til gjengjeld mer strømgjerrig. Prosessoren til Macbook Air er så latterlig svak at det aldri ville egnet seg til å spille på. Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Det er vas, Intel HD3000 er hakket under 320M. http://www.techyalert.com/2011/02/25/macbook-pro-2010-vs-macbook-pro-2011/#dsq-form-area 320M vinner klart i de fleste spill. Når man tar med i betraktning at 320M også støttes av VDecoder burde det være et enkelt valg. Klart C2Den i MBA er dårligere enn en splitter ny i5, men latterlig svak er den ikke. Kjørte et par matlab-benchmarks og da havnet den rett under en 2.26GHz Intel Xeon DC kjørende under linux. I tillegg så sier trådstarter at han bare skal spille FM, et spill som krever nada av maskinen. Her ser du en MBA 13" som lett spiller SC2 på høyere oppløsning enn det en MBP 13" vil tillate grunnet MBPen latterlig lave oppløsning. Er knapt en netbook verdig. Endret 28. februar 2011 av p-trus Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Det er vas, Intel HD3000 er hakket under 320M. http://www.techyalert.com/2011/02/25/macbook-pro-2010-vs-macbook-pro-2011/#dsq-form-area 320M vinner klart i de fleste spill. Når man tar med i betraktning at 320M også støttes av VDecoder burde det være et enkelt valg. Klart C2Den i MBA er dårligere enn en splitter ny i5, men latterlig svak er den ikke. Kjørte et par matlab-benchmarks og da havnet den rett under en 2.26GHz Intel Xeon DC kjørende under linux. Da vil jeg ganske enkelt råde trådstarter til heller å gå for for eksempel en Asus U36. Mye lavere pris, bedre batteri, bedre ytelser. Kort sagt; mye, mye mer for pengene. Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Hvis trådstarter er interessert i en Windows-PC hadde han vel heller opprettet tråden i Laptop-forumet, ikke i Mac-delen. Lavere pris, plastik-kabinett, full av preinstallert søppel, dedikert grafikk, noe som plutselig gjør at batteriet ikke holder like lenge som Macen, hvis asusen i heletatt klarer 10 timer på intel-kortet, som forøvrig er dritt (ikke HD3000/Sandy Bridge engang), dårligere oppløsning og hvis laptopen er lik dens forgjenger (ul30x) så er touchpacen helt jævlig. Back on topic. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Enkleste 13" MBP gjør jobben fint, men mtp skolebruk ville jeg vurdert MBA; kjekt med mobilitet, men verdt begrensningen i lagringsplass og batteritid? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå