Makri Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg har flere ganger handlet på en MediaMarkt butikk i Hamburg når jeg har vært der, og er vel en av de bedre elektronikkbutikkene jeg har vært i. Den er litt mindre enn elkjøp Megastore på Lørenskog men har et mye bedre utvalg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 "...ingen kjenner den norske kunden bedre [enn Elkjøp]" Problemet er at Elkjøp går for langt i lureri. De opererer med egen merking på standardprodukter for å unngå prissammenligning. "Vi er billigst" er poplært når ingen andre har denne merkingen, bare samme produktet, men det gjelder ikke. Lefdal (eies av Elkjøp) har slagordet "Alltid billig," men opererer med priser på mange produkter som ligger skyhøyt over andre. Eksempelvis Canon EOS 7D rundt juletider for kr 13995,- mens kameraet var å få kjøpt til kr 9995,- hos flere andre. Elkjøp hadde så stor omsetning i desember at de måtte øke prisene dramatisk i desember fordi det koster penger å leie inn skoleungdom som ekstrahjelp. Det er synd på en butikkjede som fylles med kjøpegriske kunder, så prisøkningen var sikkert på sin plass. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Hu, hei her var det mye rart! Kan vel starte med å si at jeg er ansatt i en nevnt kjede, slik at ingen tror jeg driver med snikreklame eller motsatt. Hvilken er lite relevant, men man trenger ikke gjøre mye undersøkelser om man virkelig vil finne ut. La meg si at jeg jobber på gulvet, jeg er en selger og mine meninger og ytringer er mine egne. Ta ikke alt jeg sier som god fisk da dette er mine subjektive meninger og opplevelser. Først og fremst, jeg GLEDER meg til Saturn kommer til Norge. Media-Saturn bygger noen fantastiske butikker og som tech-nerd så blir det gøy å vandre for og se, ta på og la seg inspirere. Stort sett så er det en kollegial tone på tvers av elektrokjedene så det blir interessant å høre hvordan et i utgangspunktet litt annerledes konsept kommer til å bli her i Norge. Man kan si mye om nordmenn, men det er enorme forskjeller både i selger og kjøpskultur i landet, i forhold til våre nære naboer. For å hoppe i det, de som måtte tro at Saturns etablering i landet kommer til å presse prisene nedover i nevneverdig grad, tar blodig feil. Alle innenfor bransjen vet hva marginene ligger på, og det er ikke mye å skryte av. De som måtte tvile kan ta en titt på fjorårets resultat som publisert både i VG og andre kanaler. Forskjellen vil ligge i utvalg og service, og her har jeg en følelse av at noen vil få seg en a-ha opplevelse. Ren gjetning, men jeg klarer virkelig ikke se hva Saturn skal gjøre annerledes i nevneverdig grad som skal skille de ut. Prissetteren vil fortsatt være nettbutikkene som har mindre utgifter og dermed en helt annen økonomisk situasjon. Saturn vil ha store moderne butikker, men de vil være få og langt i mellom, i alle fall de første årene. Og de som tror eksisterende kjeder vil ligge på latsiden kan jo se hvor mange nye megastores, varehus og oppusninger det har blitt gjort det siste året. Når det har blitt sagt så kjenner jeg meg virkelig ikke igjen i den nedsettende tonen som verserer på de fora hvor de mest oppdaterte og interesserte forbrukerene holder til. Den gjenge tanken ser ut til å være at du har en eller flere kjeder som bare er ute etter å tyne mest mulig penger ut av folk og aller helst lure de! Er det noen som helst som har tenkt på at en slik misjon ikke ville vært bærekraftig i lengden? Et gjennomgangstema for mange er vist mangelen på kunnskap hos selgerene. Jeg skal ærlig innrømme at kunnskapsnivået varierer, alt fra nok til å klare seg til de som puster og lever for sitt felt på fritiden. Litt frustrerende er både yngre og eldre som skal briljere eller prøve og sette oss fast med som oftest, i alle fall for den generelle kunden, er technobabbel. Vel, jeg husker faktisk selv når jeg var i tenårene og godt oppdatert p.g.a dette og andre fora og tilhørende nettsteder. Jeg så vel ned på selgerene på min lokale Elkjøp butikk ved den tiden, de viste jo ikke halvparten av det jeg kunne om CPU, HK, RAM, overklokking, vannkjøling osv. Det morsomme er jo, 10 år senere, nå som jeg er på den andre siden av gjerdet. For å si det sånn, i dag så har jeg snakket med en om ventetiden på ny range laptops p.g.a problemet med SATA portene i Sandy Bridge, jeg har diskutert forskjellen mellom Canon EOS1100, 500 og 600 og hva kunden burde gå for evt vente på. (Kunden gikk forresten for 500D som vedkommende fikk for 4495 med kitobjektiv, som med unntak av Pixmania, er 400-500kr lavere enn selv de norske nettbutikkene.) og gitt ut et pristilbud på full pakke med datautstyr til et nyoppstartet firma. Spennvidden er stor! Forbrukerene i dag er langt mer oppdaterte enn for bare få år siden, men også ekstremt krevende. Dette forumet alene burde være en grei indikasjon på det! Noe av grunnen, tror jeg, er at det verserer mye feilinformasjon om både salgsmetoder, prisnivå og ikke minst kunnskapsnivå. Det sies at en misfornøyd kunde fører til 10 tapte salg i løpet av et år, og det stemmer godt. Problemet som jeg ser det er at en kombinasjon av gamle dårlige erfaringer, "myter" gått ut på dato og en dose motstand mot goliat, som holder liv i tanker og oppfatninger som i alle fall jeg ikke kjenner igjen i min hverdag! Det er ingen tvil om at det finnes sorte får, de finner du også i matbutikken din, vekterfirmaet ditt og Adecco! De blir det heldigvis færre og færre av, men noen henger åpenbart igjen. For å ta noe nevnt i denne tråden, hva slags selger med yrkesstoltheten sin i behold vil IKKE ha mer kursing om produkter? Vi jobber i en bransje som oppdaterer seg ukentlig og til tider daglig! Hadde jeg gitt f i jobben min hadde jeg ikke fått med meg iPad 2 lanseringen i går, og heller ikke kunne besvart spørsmål i dag om spesifikasjoner, forskjellig bruksområde(om noe) og lansering. Jeg hadde vel heller ikke dratt avgårde med fly kl 0610 om morgenen for å møte Apple for opplæring i deres produkter. Seriøst, hvem vil virkelig bli stilt til veggs av oppdaterte kunder som forventer svar på vanskelige spørsmål? Ikke jeg i alle fall, og til dags dato ikke en eneste kollega jeg har møtt på kurs eller jobbet sammen med! Tonen har heller vært motsatt, hvordan tilfredstille kunden, levere riktig produkt(er) og sørge for at kunden er fornøyd. Vi kurses godt i dette, og jeg føler meg absolutt ikke brydd av VGs sensasjonavsløring angående opplæring av selgere! Ting tatt ut av kontekst kan alltid vris og vendes på, det er jo morsomt hvordan slidene tidligere i den presentasjonen angående analyse av kundens behov og treffe disse tilfeldigvis var utelatt. De som virkelig tror at det lønner seg og lure noen tar nemlig smertelig feil. Ikke er bare varer som leveres tilbake et tap, men du har også tapt 10 andre potensielle salg! At ting ikke er perfekt er det ingen tvil om, noe slikt vil man heller aldri oppnå. Forbedringspotensiale er det overalt. Det som hadde vært hyggelig hadde vært om folk som ikke har trådd en fot innenfor en butikk på noen år hadde sett forbi tidligere erfaringer og stereotypiske utsagn som blant annet funnet i denne tråden, og tatt en titt selv. Ingen butikk er lik, en plass kan fotokunnskapene skralte, mens på en annen har du noen som er profesjonell fotograf på deltid. Et utsagn jeg hører ofte er at du kjøper ikke f.eks foto samme plassen som du kjøper kjøleskap! Vel, jeg sier heller at du i utgangspunktet, med mindre ikke kunnskapene er der, så kjøper du ikke det av samme person. Fagbutikker vil nok alltid ha de mest oppdaterte på generell basis, men du lurer deg selv om du tror du ikke finner mennesker som lever for sin avdeling, snakker om Miele i søvne eller bytter objektiv med andre i fotoklubben. For å utgjevne kurses vi ofte, men folk og interesser er forskjellig! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Kursing vet jeg at Elkjøp og Lefdal sørger for jevnlig for sine ansatte og det er dyktige folk i alle Lefdal og Elkjøp butikker, jeg kjenner flere. Noen av mine beste råd innen HiFi har jeg fått av gamle travere med tilnærmet uendelig kunnskap hos Lefdal hvorpå jeg opplevde å få meget dårlig kundebehandling av arogante selgere hos HiFi klubben, samt mange gode råd om TV på Elkjøp. Man husker dog oftest best de som gir deg en dårlig erfaring. Det jeg har hatt generelle negative erfaringer med er at man ofte vises produktene med best inntjeningsmargin fremfor nødvendigvis produktet man er ute etter, trenger eller spesifiserer egenskapene til. Jeg ser ikke på dette som direkte lureri men at det kan være litt frustrerende å ikke vite om du får anbefalt det mest riktige produktet. Samt at det er selgere i de fleste butikker som ikke har greie på det de snakker om, som er litt frustrerende når man må trekke kølapper og vente lenge etc., men jeg er dog glad i kølapp systemet siden også kunder blir irritert på folk med dårlig køkultur. Det kan dog være vanskelig å få snakke med selgeren man vet har god greie på det man skal ha og har erfaring med, men slik er det jo. Det jeg har gode erfaringer med er at man innimellom treffer folk som virkelig har greie på hva de snakker om og disse er det en fryd å snakke med for å finne riktig produkt. Vi kunder er også klar over at tid er penger og de normale kundene kaster ikke bort en selgers tid og ei kaster bort tid ved å forsøke å imponere eller sette fast en selger, man vil enkelt og greit ha så presis og kvalitative råd som mulig og hvis noe skurrer eller er uklart spør man. Selv kunder får dårlig samvittighet når man ikke klarer å bestemme seg for et produkt når man har fått god hjelp og jeg går aldri i butikk for å bevist utnytte en selger og så kjøpe på nett. Men samtidig kan man ha behov for å titte og kanskje stille noe få spørsmål fordi man researcher over tid hva man vil ha. Den andre gode erfaringen spesielt med Elkjøp er at jeg kjøpte min 50" Plasma der litt før jul, som kom flott levert på døren akkurat som den skulle og transportøren var meget forsiktig, raskt og godt levert. Dette var en viktig trygghet ift. denne varen og jeg tok på ingen måte sjangse på å få det levert fra en nettbutikk. Det siste ift. gode erfaringer er 30 dager åpent kjøp som er mye av årsaken til at jeg kjøpte Plasmaen hos Elkjøp fordi dette er en trygghet jeg har hatt god erfaring med 2 ganger før. Riktignok kjøpte jeg en dyr Miele støsuger nå nylig på komplett, men da sammenlignet jeg med Elkjøp som hadde et like godt tilbud på en tilsvarende modell men mangler "cat and dog" munnstykket jeg ville ha, ellers hadde jeg kjøpt den på Elkjøp. I tillegg fikk jeg byttet en nesten 5 år gammel TV fordi bildet fikk en "grønn stav" på ene siden av skjermen etter en stund og jeg ikke hadde fått brukt den på et par år pga. uventet plassmangel og ikke oppdaget det før. Her var det heller ingen spørsmål, ingen krangel, ingen FTU konflikt. Dere har også mange gode tilbud på hyperaktuelle produkter og det er ikke korrekt at dere stort sett har utdaterte dårlige varer. Dette er årsakent til at jeg følger med på nettsidene deres innimellom. Det dere helt klart må rydde opp i er nettbutikken, og dette er ikke myter. Veldig mange opplever dårlig leveringstid på forhåndsbestilte spill og den slags, her er det noe galt ift. andre leverandører som klarer å levere i tide til lansering med store kundemasser. Får dere orden på dette vil dere få et bedre rykte der som ikke er bra for øyeblikket. Endret 4. mars 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Gode tilbakemeldinger! Tar med meg det jeg selv kan påvirke i alle fall. Når det kommer til spill og leveringstid så håper jeg det vil bli en stor forskjell framover, da bortimot all import, slik jeg har forstått det, har gått fra Bonver til selve hovedgrossisten vår. Etter litt innkjøring har jeg stor tro på forbedringer, spesielt med nye nettsider på plass. Det største problemet jeg selv har opplevd er ikke nettbutikkens levering, men folk som forhåndsbestiller i butikk, hvor vi dessverre får spillet/filmen for sent av ulike årsaker. Du har et godt poeng om noe som skjer ofte, bevist visning av bruttoprodukter. Dette er vel strengt tatt noe som alle bransjer gjør, ikke at det gjør saken noe bedre. Om jeg har to identiske produkter, i alle fall for kunden, og det ene gir bedre inntjening, så vil jeg selvfølgelig vise og anbefale dette produktet. Vi driver ikke veldedighet, vi må tjene penger, men ærlighet ligger høyt på kulturplakaten vår. Å anbefale noe en kunde ikke trenger har jeg enda ikke gjort og kommer heller aldri til å gjøre det. Klart, min oppfatning av hva en kunde trenger og hva kunden mener selv er ikke nødvendigvis alltid den samme! Dessverre eksisterer det fortsatt butikker hvor kulturen ikke helt samsvarer med resten av kjedens ideologi. Alle som har jobbet som selger vet at man blir umiddelbart påvirket av miljøet hvor man jobber, på godt og vondt. Noen selgere drar dette litt vel langt, på grensen til lureri, og viser fram hva de tjener best på, uavhengig av kundens ønsker. Det er her jeg som forbruker gjør et bevist valg i å ikke dra en kjede over en hel kam. De største byene i Norge har opptil flere butikker av samme kjede, og har man en dårlig erfaring med en, så drar man til en annen. Jeg boikotter ikke Rema1000 fordi en butikk har dårlig grøntutvalg, når jeg vet at det finnes en butikk lengre bort i gata! Du dro fram noe vi opplever ofte, kunder som ikke vet hva de skal ha. Disse har en tendens til å vite hva sluttsresultatet deres skal bli, men ikke har peiling av hva som må til for å oppnå det. Et eksempel er de som har familie eller venner med et videokamera som tar opptak i HD-kvalitet, og de ønsker det samme. Når man da viser fram et produkt som ikke er det rimeligste kameraet til 995,- , så samsvarer ikke sluttresultatet med kundens innbilte prislapp. Disse, spesielt om man har en tidligere dårlig erfaring, kan føles seg "prakket på" noe de ikke ville ha. Jobben min blir da selvfølgelig å forsikre om at dette er riktig produkt, evt finne ut om det rimeligste vil være et akseptabelt valg. Det vi ikke ønsker er kunder som føler seg lurt, da vi ,som nevnt i forrige innlegg, får returnerte varer som må selges til tap og ikke minst den negative opplevelsen som spres som ild i tørt gress. Dette var vel strengt tatt en tråd beregnet på økt konkurranse, så jeg skal slutte her. Jeg ønsker som sagt Saturn velkommen, da flere konkurrenter egentlig er positivt. Jeg forventer ikke at prisnivået skal forandre seg stort, men det kan kanskje rydde opp i ting som selv jeg kunne tenkt meg annerledes. Mest av alt så blir butikkene bortimot bygget i fanget på hverandre, noe som fører til økt kundemasse og muligheter til å skille seg ut i positiv forstand! Endret 4. mars 2011 av bamsefar Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Dette er vel strengt tatt noe som alle bransjer gjør, ikke at det gjør saken noe bedre. Om jeg har to identiske produkter, i alle fall for kunden, og det ene gir bedre inntjening, så vil jeg selvfølgelig vise og anbefale dette produktet. Vi driver ikke veldedighet, vi må tjene penger, men ærlighet ligger høyt på kulturplakaten vårFult forståelig, og som regel er jo praksisen at produktene er omtrentlig likeverdige. Det er unntakstilfeller og ikke den jevne praksis at man ville fått et bedre produkt eller spart penger i alternativet. Nettbutikken og leveringstider av forhåndsbestilte spill opplever mange jeg kjenner og meg selv problemer med. Jeg kjøpte også min 360 Elite gjennom nettbutikken til Elkjøp og det tok ca. 10 dager lenger enn hva som stod på nettsidene og ordrebekreftelsen. Men som sagt er dette noe dere kanskje blir bedre på. Endret 4. mars 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
petter268 Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Elkjøp er noe av det dyreste, og samtidig så kjører de en handelstaktikk som er oppsiktsvekkende. De annonserer for gode kjente varer, som faktisk har en god pris, men når du dukker opp, har de ikke denne lenger, men en som koster dobbelt så mye, og i følge ekjøp er det beste på markedet. Jeg gikk på en elkjøp butikk, og spurte etter en Samsung 46 tommer LED, og denne kostet 2000 mer på elkjøp enn på komplett. De hadde jo ikke denne tv'en inne heller, men en som kostet ENDA mer, og ifølge dem var sykt mye bedre. Det eneste jeg kunne se, var at den hadde tre USB innganger mer, men ellers var det ikke noe merkbart forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg