Gå til innhold

Den synkende dollaren

Beyma

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal til USA til sommern og har da naturligvis blitt interessert i dollaren.

De siste månedene jeg har fulgt med har den gått fra 6,1 til nå 5,59.

Er det noen her som kan forklare meg hvorfor og noen som kan spå bunnen? Eller blir det bare ren spekulasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kjøp amerikansk dollar fordi jeg tror den skal ned en del: Fordi dollaren er overvurdert. Jeg har vært i USA i 10 måneder og har sett selv hva som egentlig skjer der borte.

Åh?

Har ikke tenkt å kjøpe enda, men er bare veldig interessert.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er en risiko for at oljeprisen skal bli veldig høy og at dollaren skal ned mot 5 kroner på 3-12 mnd sikt, men jeg ser ingen stor risiko utover det. Om dollaren først begynner å stige kan den gå helt opp mot 10 kroner, men den er ikke der før om 5 år tidligst. Det er mulig at dollaren skal lenger ned før den begynner å gå opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Satser også på rundt 5 til sommeren, greit for min del, men vil ikke tro det er helt heldig i det større bildet bare fordi jeg får råd til en t-skjorte og 2 ekstra :tease:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er dollaren tett på 5,3 kroner. For å sette ting i perspektiv. Bortsett fra en liten periode i 1978-1980, og omkring 2008, har dollaren aldri vært så lav. Trolig vil dollaren også øke igjen etterhvert.

USA har heller aldri hatt så stor statsgjeld som nå, med et underskudd det er liten eller ingen vilje til å gjøre noe med. Det taler vel heller for at dollaren skal fortsette å svekke seg. Ihvertfall på sikt, hva som vil skje de nærmeste månedene er ikke rimelig vanskelig å gjette. (Valutahandel er ihvertfall ikke noe jeg hadde begitt meg ut på...)

Lenke til kommentar

Jeg tror dollaren vil styrke seg fordi det kanskje etterhvert vil bli litt bedre den neste dagen sammenlignet med den forrige i forventninger om underskudd, avskriving av QE3-4-5, rentehevinger osv. Det er alt som trengs for at markedet skal sende dollaren opp. En mulig devaluering av den overvurderte RMB, kan også ytterligere sende dollaren opp fordi en svakere etterspørsel etter råvarer fra Kina etter at eiendomsmarkedet i Kina kollapser vil bedre USA sin handelsbalanse. Det vil naturligvis sende bølger inn i BRIC landene, og andre utviklende økonomier, slik at det til slutt er dollar alle skal ha, og en amerikansk økonomi som dundrer ivei, litt som på siste halvdel av 90-tallet, eller første halvdel på 80-tallet, begge perioder med sterk dollar.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg tror dollaren vil styrke seg fordi det kanskje etterhvert vil bli litt bedre den neste dagen sammenlignet med den forrige i forventninger om underskudd, avskriving av QE3-4-5, rentehevinger osv. Det er alt som trengs for at markedet skal sende dollaren opp. En mulig devaluering av den overvurderte RMB, kan også ytterligere sende dollaren opp fordi en svakere etterspørsel etter råvarer fra Kina etter at eiendomsmarkedet i Kina kollapser vil bedre USA sin handelsbalanse. Det vil naturligvis sende bølger inn i BRIC landene, og andre utviklende økonomier, slik at det til slutt er dollar alle skal ha, og en amerikansk økonomi som dundrer ivei, litt som på siste halvdel av 90-tallet, eller første halvdel på 80-tallet, begge perioder med sterk dollar.

Når du først skal sammenligne med 80-tallet, så har du glemt at USA går med et DUNDRENDE underskudd nå i forhold til da. Justert for inflasjon så er underskuddet 2-3x høyere nå enn det var da*.

Heldigvis for USA så er gjelden i USD, så de kan trykke penger for å komme seg ut av den knipa, men det innebærer at dollaren synker i verdi, ikke øker. Derfor har jeg null tro på en sterk dollar på lang sikt.

Det kan forsåvidt GODT være at RMB kollapser, og at euroen går i oppløsning, men seg sammenligner med den norske kronen. Når det stormer som verst går dette utover kronen, men dette er pga likviditet, ikke mangel på tillit, så det går gjerne over.

* http://www.kowaldesign.com/budget/

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å gå imot de observasjonene du gjør, det er helt korrekt, det er en grunn til at f.eks Gull har økt fra 250 dollar til 1500 dollar på 10 år, men når du er på et så høyt nivå av elendighet som nå, så er alt egentlig priset inn i markedet og enhver overraskelse vil styrke dollaren.

Lenke til kommentar

Antar du mener at enhver positiv overraskelse vil styrke dollaren på kort sikt, ikke lang?

Slik det har vært litt historisk er at Franc som de bruker i sveits og før var støttet av gull nærmest permanent har økt i forhold til dollaren på lang sikt, mens valutaer som kroner, pund, osv svinger rundt dollaren, men i trend svekker de seg like mye som dollaren. Så dollaren er ingen god investering på lang sikt, men, dollaren er lav, råvarer er høyt. Og uansett hvordan økonomien i USA går svakt, så setter realverdiene av de totale papirmarkedene på de amerikanske børsene et slags tak for hvor lavt dollaren kan falle, før det kommer et bull-marked i aksjer som gjør at det er interesse for dollar, husk at bull-marked fødes når forholdene er desperate.

Gull har økt fra 250 dollar til 1500 dollar på 10 år,

Per gram eller per kilo?

Per unse.

Lenke til kommentar

Dollaren var i dag nede på 5,36Kr http://www.google.no/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=dollar

Utifra hva jeg nå ser :

Flere av landene i nærområdet har nå tatt i bruk egen valuta for kjøp av olje.

Euroen har styrket seg : http://www.oanda.com/currency/historical-rates/ (Eur vs Doll )

USA har blitt rangert som et risikofylt land økonomisk sett av S&P http://english.ruvr.ru/radio_broadcast/25298789/49241353.html

Flere stater i USA vurderer nå Gull og sølv i steden for sin egen dollar : http://www.thedropshadow.com/?p=1687

Legg merke til media sitt fokus på at "NÅ ER DOLLAREN REKORDLAV, LØP OG KJØP" holdning , noe som sier meg at dette blir en risikofylt ekstremsport om kollapsen blir total som faktisk kan være mulig om et par land til tar nådestøtet mot amerikansk økonomi (dvs kina, soviet og muslimske land).

Det eneste som behøves for å dumpe amerikansk økonomi helt over siden er ca 25% høyere oljepriser , problemer med å få levert olje fra de arabiske emirater og andre oljeland og en liten krig eller to til mot USA...

Uansett så kommer piffen bra ut av det siden disse nå har investert i Gull og andre "assets" som vil kunne brukes senere, men dette vil sannsynligvis ikke berge dem utfra det økonomiske kaoset vi vil se på verdensplan. Her i Norge får vi nok merke det i form av verdien på oljefondet om alt dette skjer...

Lenke til kommentar

Jeg er uenig med deg. Jeg tror ikke USA er Island, og at dollaren vil oppleve noe ukontrollert fall. Det er mange som mener de mer utviklende landene bør ha en mer viktig rolle, at Kinesisk RMB er undervurdert, osv , osv, men fakta er at USA har hatt en svært beskjeden vekst i pengemengden sammenlignet med de landene de siste 10 årene, samtidig som de landene har fått sterkere valutaer (til tross for at de har trykket mer penger), mens USA har fått svakere valuta til tross for beskjeden pengemengde. Det er motsatt det som er en slags logikk. Det er spekulasjon som driver det hele. Trolig er det ikke dollaren, men RMB, Rubel, Real, og diverse andre land som skal se sine valutaer falle, mens dollaren vil styrke seg. Det er fordi de landene vil få problemer med inflasjonen, fordi de har trykket mye penger (som gjør at de strammer inn og at den spekulative kapitalen forsvinner), og heller går tilbake til USA, hvor de trolig kan stimulere økonomien uten problemer med inflasjon.

I aksjemarkedet vil selskap som dette få sterk oppdrift: http://finance.yahoo.com/echarts?s=JNJ+Interactive#chart1:symbol=jnj;range=my;compare=pfe;indicator=split+volume;charttype=line;crosshair=cross;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

Mens selskap som driver med olje på oslo børs trolig vil slite, og kronekursen vil svekke seg. Det var en boom i Rigg fra 2005, og nå er det inne i en ny boom, og det er trolig den som vil ende med en kjempesprekk som markerer et skifte i trend for hele sektoren.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Over land tid har den sveitsiske vært god mot dollar, dollar er ned ca. 80 % siden 1971, på samme tid var dollaren 7 kroner i Norge. Det betyr at dollaren har svekket seg jevnt mot franc, men kroner er ca, likt med dollaren over lange tidsperioder. Slik er det også med de fleste andre valutaer. Fordi vi i Norge har hatt en større økning i pengemengden, og at kronen drives av en uholdbar boom i Kina og andre utviklende økonomier som driver opp oljeprisen,vil dollaren på litt sikt styrke seg mot kroner, på lang sikt vil dollaren trolig ligge på ca. 6,5-7 i snitt, det er ingen langsiktig trend i at kroner vil styrke seg mot dollar. Det er bare noe som har skjedd de siste 10 årene, og på 70-tallet. Kroner vil ligge i et intervall mellom 4,5-10 mot dollaren. Hadde Norge vært per konservative som Sveits, og hatt et mål om kun 2 % økning i pengemengden per år, kunne kroner hatt en styrkning mot dollar på lang sikt, slik at dollaren gikk mot 4 kroner, 3 kroner, osv, over de neste 15-20 årene, men slik pengepolitikk har ikke Norge, derfor vil det ikke skje. Fordi pengepolitikken her er tilnærmet lik i USA, vil vi kun ligge i et (10 kroner) høyt/lavt intervall 4,5 kroner), som vil holde seg ganske stabilt, mot dollaren, det er ingen langsiktig økning.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...