Gå til innhold

Burde jeg velge Canon eos 60D?

Anbefalte innlegg

17-85 IS er bedre en kitobjektivet 18-55 IS, og du får det for 2500.- nytt for tiden så det er et godt kjøp, det har også dukket opp noen av disse til en god pris brukt.Men du vil nok åkkesom ha et ønske til å oppgradere til 15-85 IS etterhvert.

Så 17-85 er 'grei nok'? Er også litt bekymret for å bli litt begrenset i starten av en 50mm. Er jo virkelig ikke lange veien opp fra 50mm f1.8 til brukt 17-85.. da blir det nok det så jeg har litt flere muligheter i begynnelsen. Så kan man jo begynne å spare opp til ett brukt 28-300 L... :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen eksemplarvariasjoner av 17-85 IS er du uheldig så kan du få et som ikke yter topp, men kjøper du et nytt så er det ingen problemer og bytte.

Jeg har eid dette objektivet og var fornøyd med det, det er skarpt og ga klare farger og fokuserte rett, "største" problemet jeg hadde var kromatiske aberrasjoner på enkelte bilder, men de fjerner man greit i etterbehandlingen av bildet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Budsjett Canon 17-85 IS, bedre råd og ønsker knivskarpe bilder 15-85 IS og hvis du i tillegg vil ha litt mer dof /lysstyrke Tamron/Canon 17-50 f/2.8

Ville også vurdert et par fastobjektiver.

Jeg kjøpte meg kit'et 60D med Canon 17-85-objektivet, og hadde i utgangspunktet tenkt å selge objektivet, da jeg har en Tamron 17-50 F2.8 fra før.

Men foreløpig er det Canon-objektivet som har blitt sittende på det nye huset mitt...

Ulemper for 17-85 ift Tamron'en:

- Dårligere maks-blender

Fordeler for 17-85:

- IS (Veier i en del situasjoner opp for dårligere maks-blender)

- USM (Raskere og bedre fokusering)

- Større vandring på fokus-ringen. (Dette er veldig viktig når man skal ta video. Man bør/må bruke manuell fokusering ved video, og Tamron'en har veldig kort vandring på fokusringen, slik at god fokusering blir vanskeligere)

- Litt mer zoom

Jeg har heller ikke merket noen stor forskjell i bildekvaliteten, heller kanskje til fordel for Canon'en.

Det har vært trukket frem at det er en del eksemplar-variasjoner for Canon-objektivet, men det kan det være på Tamron'en også. Noen av produksjonene har vært plaget av front/bak-fokus-problemer. Jeg leverte inn det første eksemplaret jeg kjøpte av Tamron'en pga dette.

Jeg har heller ikke savnet de noe bedre lysegenskapene til Tamron'en.

I familieselskaper o.l. hvor det kan være litt dårlig lys, og IS ikke er noen fordel, bruker jeg stort sett alltid ekstern blits uansett.

Til landskap og arkitektur veier IS'en opp for de dårligerer lysegenskapene.

Jeg tar lite action-bilder, men der tror jeg Tamron'en uansett vil få problemer, grunnet treg og til tider "jagende" fokusering.

Jeg har derfor foreløpig ikke savnet de ekstra blendertrinnene som Tamron'en kan gi, og funnet ut at til mitt bruk er Canon-objektivet bedre.

Selvsagt hadde Canon 17-55 F2.8 IS USM vært ønskelig, men lommeboken har foreløpig sagt nei...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg kit'et 60D med Canon 17-85-objektivet, og hadde i utgangspunktet tenkt å selge objektivet, da jeg har en Tamron 17-50 F2.8 fra før.

Men foreløpig er det Canon-objektivet som har blitt sittende på det nye huset mitt...

17-85 IS er et stort mobbeoffer blant Akamister "teoretiser ?", men jeg var relativt fornøyd med mitt eksemplar jeg også. Skarpt og klare farger, fikk noen bilder med fargebrytninger "CA" men var ikke problemer og fikse det i etterkant.

Har også samme opplevelse, at objektivet er allsidig og den normale lysstyrken er ikke et stort problem.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg tror det største problemet med 17-85mm-en var at den var for dyr i løsvekt. Den var dyrere enn Nikons 16-85mm og ikke like god optisk.

OK. Nå prates det mye om det nye 15-85-objektivet til Canon, men man bør legge merke til at dette koster omtrent det dobbelte av hva 17-85-objektivet koster.

(Har vært litt opp og ned, men man får 17-85 billig på bruktmarkedet, samt at det har vært en god del tilbud på det i det siste).

Ellers var det 60D man diskuterte.

Er veldig godt fornøyd med kameraet. Det eneste negative er egenskapene til å "svelge unna" bildene jeg tar, hvis jeg tar mange av dem.

Særlig hvis man tar action-bilder med "high speed continous", bør man merke seg at kombinasjonen RAW+JPEG gir veldig kort tid før bufferet er fullt:

"Canon quotes a buffer of up to 58 Large Fine JPEGs, 16 RAW files or seven RAW plus JPEG shots. " => litt over sekundet før bufferet er fullt ved RAW+JPEG.

Man bør derfor være litt oppmerksom hvis man skyter i RAW+JPEG. Ellers kan man komme opp i situasjoner der man må vente på bufferet. Særlig hvis man skal ta noen bilder, og så bytte til å ta video, har jeg fått noen overraskelser. Da virker det som kameraet blir litt stresset, og det har hendt at det har avbrudt video-opptaket for å "svelge unna".

Men klarer man seg med JPEG tar det da over 10 sekunder før bufferet går fullt, og bør i praksis ikke komme opp i noen problemer.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt både EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS og EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS. Sistnevnte er et vesentlig bedre objektiv. Ja, det er faktisk helt på høyde med EF 24-70mm f/2.8L, EF 24-105mm f/4L IS og EF-S 17-55mm f/2.8 IS når vi snakker optisk kvalitet. Byggekvaliteten er også vesentlig bedre enn 17-85mm f/4-5.6 IS, og faktisk bedre enn 17-55mm f/2.8 IS. Det vignetterer dog litt på 85mm f/5.6.

Jeg hadd både 15-85mm f/3.5-5.6 IS og 17-55mm f/2.8 IS i fjor vår/sommer. Var veldig fornøyd med begge, men solgte 15-85mm. Kanskje litt blendet av at vinteren kom og jeg ville sette pris på lysstyrken til 17-55mm.

Nå, når våren er hr igjen, kommer jeg mest sannsynlig til å kjøpe 15-85mm f/3.5-5.6 IS på nytt. Det særdeles fleksible og utvidede brennviddeområdet er noe jeg savner. Særlig 15mm vs. 17mm er noe jeg liker. Jeg har aldri klart å tilvenne meg å fotografere med en dedikert vidvinkelzoom. Når jeg kan få en knivskarp normalzoom fra 15mm til 85mm, så skal jg nok klare å bli fornøyd.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

En i klassen min har Canon 550D og annbefaler meg å kjøpe 60D men har eller vil Canon gå ut med ett bedre kamera innen sommeren 2011?

Det er ikke lenge siden 1100D og 600D ble introdusert, men det er bortimot umulig og si når det kommer nye modeller.

Det å vente på nyere modell er ikke fornuftig, du må vente minst et halvt år etter introduseringen før kameraet begynner og nå et fornuftig prissegment.

Lenke til kommentar

Kommer an på hva du mener med "beste" - hvis du vil ha bedre autofokus og skuddtakt, på bekostning av vippbar skjerm, høyere pris og crop-videomodus, så gå heller for 7D. Vil du ha billigere hus med litt enklere betjening kan du gå for 600D. 7D, 550D, 600D og 60D har alle samme sensor og identisk bildekvalitet - forskjellen er funksjonalitet og betjening.

Men, oppfølger til 60D kommer nok først til høsten/vinteren eller neste vår. Tror vi.

Lenke til kommentar

Det jeg trengre er et billig kamera som kan ta bilder når jeg er på fest. (altså når det er ganske mørkt) Det burde ta helst mange bilder i sekundet. Hvis du sammenligner det med Olympus E-420 så burde det være en god del bedre. Utvidbar skjerm som kan snus i de fleste vinker, helst filme og god bildekvalitet. Det MÅ også være Canon.

Endret av kentroan
Lenke til kommentar

Det jeg trengre er et billig kamera som kan ta bilder når jeg er på fest. (altså når det er ganske mørkt) Det burde ta helst mange bilder i sekundet.

Hvis du mener mange bilder i sekundet i mørke rom får du problemer åkkesom.

Edit: 500D/600D 3.7 fps "frames/bilder i sekundet", 60D 5.3 fps og 7D 8 fps, dette er i RAW.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har hørt at det no har kommet et kamera som er kåret til 2011 beste speilreflekskamera men jeg vet ikke noe mere. Vet dere hva kameraet heter? Er det verdt å kjøpe det i forhold til Canon eos 60D? Er den mye bedre en Canon eos 60D?

Lenke til kommentar

Du vet ikke hvem som har kåret det, hva som var kriteriene for kåringen, hvilken prisklasse det var, hvilket merke eller hvilken modell som vant, men derimot hvordan det er sammenlignet med 60D? Så tror jeg svaret blir..

"Fjorten."

Dra i butikken og kjenn på de forskjellige merkene. Kjøp en modell fra det merket som du synes føles det er best å bruke. Ikke hvilket kamera som ha vunnet en eller annen teit test ut fra ukjente kriterier.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...