Gå til innhold

Burde jeg velge Canon eos 60D?

Anbefalte innlegg

Legg heller litt penger i god optikk heller enn å kjøpe et av de nyeste kamerahusene med kitlinser. Det er bedre å ha et objektiv som lar deg ta bilder med f2.8 og ISO100 enn et objektiv som begynner på f4 og slutter på f5.6-6.3. Da må du opp i ISO 200 til 400-500 for å få samme lukkerhastighet. Det beste er selvfølgelig et hus som håndterer høy ISO + lyssterke objektiver, men med 10.000kr til rådighet blir det begrenset hvor mye du får. Canon 50mm f1.8 er uansett selvskrevent. Til 700kr er det noe alle burde ha.

Og, som alltid, sjekk bruktmarkedet på foto.no og http://www.teambiathlon.no/index.php?module=price for veiledende bruktpriser. Jeg har plukket opp veldig mye fint der i de siste månedene, stort sett til 50-70% av gjeldende nypris.

Ikke helt enig. Har valgt 70-200 F4, både utifra pris, men det var også viktig (kansje viktigst) for meg å få et "lett" objektiv som også var optisk bra. Nye kamera takler ISO på en fantastisk måte forhold til for noen år siden og ennå bedre blir det med nye modeller i årene fremmover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke objektiv er det dere annbafaler da? jeg skal sikkert bruke det mest på fest og arrangementer med lavt lys som konserter osv. Jeg skal også bruke det til vanlig skolearbeid som vanlig er fotografering av alt mulig nesten. Kan dere gi meg tre forskjellige objektiver som går på tre forskjellige prisklasser slik at jeg har noe å velge i mellom så hadde det vært fint :)

Endret av kentroan
Lenke til kommentar

24-70mm f2.8 L - fin allrounder. Sigma og Tamron leverer billigere alternativer, men med de vanlige problemene (treig og bråkete autofokus, mindre skarpe bilder, dårlig kvalitetskontroll).

70-200mm f2.8 L IS - veldig fint til det aller meste av det du nevner (portrett, konsert/arrangement, generelt). F4-utgaven eller tredjeparts-utgaver om du ikke har penger.

50mm f1.8 - 700kr, lett, lyssterkt, helt ok kvalitet på bildene. 1.4-utgaven om du har litt mer å bruke.

Og, igjen, kjøp brukt. Mye penger å spare der.

Lenke til kommentar

Budsjett Canon 17-85 IS, bedre råd og ønsker knivskarpe bilder 15-85 IS og hvis du i tillegg vil ha litt mer dof /lysstyrke Tamron/Canon 17-50 f/2.8

Hvis budsjett fortsatt er 10K totalt synes jeg Nauticas forslag virker fornuftige, med unntak av Canon 17-55 F2.8 IS som er helt utenfor rekkevidde.

Slik jeg ser det har du tre hovedalternativ hvis du handler nytt:

1. "Billigst mulig" hus (550D), da får du råd til en Sigma 17-70mm, Canon 17-85 IS eller hvis du tøyer grensen litt en Canon 15-85 IS.

2. Middels hus (600D), da ryker 15-85 IS, men Tamron 17-50 F2.8 eller Canon 17-85 IS er innen rekkevidde, og du har fortsatt litt til overs til minnekort osv.

3. 60D ligger på 7500 uten objektiv, 8100 med Canon 18-55 IS og 9900 med Canon 17-85mm. Det gir få valgmuligheter innenfor 10000, men for eksempel Canon 18-55 IS + Canon 50mm F1.8 er mulig.

Jeg ville satt opp priser i et enkelt regneark, det viser deg mulighetene. Så ville jeg prøvd kameraene, i det minste i en butikk for å finne ut hva som er minstekravet til hus.

Men hvis du ikke har tenkt å handle før etter sommeren er alle regnestykker som settes opp i dag ganske irrelevante. Prisene vil utvilsomt synke en del, kanskje dukker det opp nye modeller osv osv.

Edit: Kjøper du brukt får du mer for pengene, men er avhengig av vha som blir tilgjengelig. Både 60D og 600D er nok vanskelige å finne på bruktmarkedet foreløpig.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for hjelp med objektiv. Men har dere noen tipst til 550d i forhold til 600d eller 60d? Bortsett fra pris og diverse småting ser 550d ganske likt til 600d og 60d men hva mener dere?

600D er stort sett en 550D med utvippbar skjerm. Det er noen andre småting som er endret, men jeg husker ikke akkurat hva.

60D er noe større enn 550/600D og har også en bedre ergonomi. Men det hjelper lite hvis du ikke har noe optikk ...

Når det gjelder bildekvalitet; så er sensorene mer eller mindre identiske. Så du taper ikke noe ved å velge en 550D.

Ut i fra et trangt budsjett, så synes jeg at 550D er godt utgangspunkt. Da er det penger igjen til god optikk. Og det synes jeg er viktigst.

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg skal gå for en 550d. Men det var snakk om før i dette forumet at 550d kunne gå ned i pris når 600d virkelig kommer ut på markedet. Vet dere om den har gått ned i pris alle rede eller om den skal komme den i pris nå? Jeg har funnet en på internett rett fra butikken bare kamerahuset til 5 500 og 5 000 kroner.

Lenke til kommentar

Så lenge du føler at du har såpass mye tid, hadde jeg gjort det litt annerledes....

Satt opp en ønskeliste over aktuelle kamera hus, og fulgt prisene uke til uke, og selvsagt sjekket de vanlige kjedene for kampanjetilbud, etc + foto.no.

Du kan være litt heldig med 550D, at Canon gjør noe alla 50D, regelrett dumpingpriser på slutten......

Lenke til kommentar

Du kan være litt heldig med 550D, at Canon gjør noe alla 50D, regelrett dumpingpriser på slutten......

Canon har hatt kjempegode tilbud på flere "utgående" kameraer i løpe av årene, så ved og være tålmodig så dukker det nok opp tilbud på 550D relativt snart.

Lenke til kommentar

Heisann

Håper jeg kan skyte inn et lite spørsmål her så slipper jeg å starte en ny tråd :p

Jeg har sitt en del på 600D og 60D, og er ikke helt sikker på hvilken jeg skal velge.

Bildekvaliteten er lik

Bedre autofokus og ergonomi på 60D

60D kan ta flere bilder per sekund

Er det andre klare fordeler / ulemper som skiller disse to modellene? 60D veier 200g mer enn 600D, tror dere dette har noe å si? 200g høres ikke så mye ut, men d kan tenkes at det er merkbart når en skal bære kameraet en hel dag.

Lenke til kommentar

Heisann

Håper jeg kan skyte inn et lite spørsmål her så slipper jeg å starte en ny tråd :p

Jeg har sitt en del på 600D og 60D, og er ikke helt sikker på hvilken jeg skal velge.

Bildekvaliteten er lik

Bedre autofokus og ergonomi på 60D

60D kan ta flere bilder per sekund

Er det andre klare fordeler / ulemper som skiller disse to modellene? 60D veier 200g mer enn 600D, tror dere dette har noe å si? 200g høres ikke så mye ut, men d kan tenkes at det er merkbart når en skal bære kameraet en hel dag.

Du har vel summert det greit opp selv. 60D har i tillegg værtetting og bedre batterikapasitet. Du må nesten bare sammenlikne hvordan begge er å holde i hånden før du bestemmer deg. Har 550D + 60D selv, og 60D er en klar vinner for min del.

http://www.digitalrev.com/en/canon-eos-600d-vs-60d---battle-of-the-flip-screens-8225-article

Endret av GSM
Lenke til kommentar

60D har nok noe større/bedre søker, litt bedre byggekvalitet og større buffer (lengere serier). 600D er billigere, lettere og mindre. Personlig synes jeg billigere, lettere og mindre er gode argumenter for 600D hvis du ikke er spesielt interessert i noen av fordelene ved 60D.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg får ett 60D hus snart som betaling for en jobb i India. Er det sånn å forstå att 17-85 IS linsa ikke er verd pengene/ikke utnytter potensialet i kameraet? Har ikke råd til en 15-85 før sommerferien, men kunne tenke meg å komme i gang med ordentlig fotografering igjen etter att det forrige SLR-kameraet har ligget på hylla i noen år... dyrt med film, gitt. Er det bedre å gå for ett 50mm f1.8 nå og spare til 15-85 så fort som mulig (enn å gå for 17-85 og vente en stund med 15-85)?

Lenke til kommentar

Jeg får ett 60D hus snart som betaling for en jobb i India. Er det sånn å forstå att 17-85 IS linsa ikke er verd pengene/ikke utnytter potensialet i kameraet? Har ikke råd til en 15-85 før sommerferien, men kunne tenke meg å komme i gang med ordentlig fotografering igjen etter att det forrige SLR-kameraet har ligget på hylla i noen år... dyrt med film, gitt. Er det bedre å gå for ett 50mm f1.8 nå og spare til 15-85 så fort som mulig (enn å gå for 17-85 og vente en stund med 15-85)?

Vanskelig og si, og bare bruke 50mm i startfasen vil være hemmende, ville heller kjøpt en 30/35mm isteden, men fordelen er at du vil jobbe hardere for og få råd til en normalzoom :)

17-85 IS er bedre en kitobjektivet 18-55 IS, og du får det for 2500.- nytt for tiden så det er et godt kjøp, det har også dukket opp noen av disse til en god pris brukt.Men du vil nok åkkesom ha et ønske til å oppgradere til 15-85 IS etterhvert.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 35mm f2 og klarer meg fint med den. Er for tiden i tenkeboksen om det skal bli 15-85, 17-85 eller en tamron 17-50 i tillegg. Hvis jeg går for en av de to sistnevnte så må jeg definitivt ha noe videre intillegg (10-20?), men med 15-85 så kan det nok vente litt lenger. Så var det lysstyrken på tamron da, og prisen på 17-85 (brukt).... Tror jeg må tenke en stund til, men enn så lenge klarer jeg meg fint med 35mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...