Gå til innhold

Burde jeg velge Canon eos 60D?

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt Olympus e-420 i ca 2 år no og det starter å bli litt gammelt og slitt, kunne tenkt å kjøpe nytt kamera, helst Canon. Har tenkt litt på Canon EOS 60D men er ikke sikker.

Det kameraet må ha er høg ISO og så må det ha mere enn 12 megapixel.

Helst om jeg kan bruke 2 minnekort og at det kan filme.

Prisen burde helst være under 10 000kr

Har dere noen tips om Canon eos 60D eller et annet kamera så tar jeg gjerne imot svar hjelp.

Takker for hjelpa :)

Endret av kentroan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel litt pessimistisk å si at E-420-en er slitt etter kun 2 års bruk? Eller er du egentlig lei av hetsinga fra Canikon fanboysa?

2 minnekort er vanskelig å få til på det budsjettet du skisserer. Og du bør også ha penger til brukbart glass. Kit-objektivene til Canon og Nikon (18-55mm utgavene) er temmelig triste saker sett i forhold til Olympus sin.

Nå er jeg usikker på hvilke krav du har til filming; men jeg er den mening at så lenge du får 720p så kommer du langt.

I Canon leiren så tror jeg det kan være en ide å se på EOS 550D; den er for tiden priset hyggelig og har bra videomuligheter. Selve sensoren er lik den i 60D så du får samme bildekvalitet. men velg et annet objektiv enn standard kitet. EF-S 18-135mm er greit nok - jeg hadde heller gått for EF-S 15-85mm IS. Eller en pent brukt Tamron 17-50mm f/2.8 (uten VC).

I Nikon leiren mangler det et kamera som jeg kan anbefale. D3100 blir litt for spinkel, og D7000 blir nok for dyrt. Det er en del D90 på tilbud - som er et meget godt kamera, selv om den har "kun" 12MP. Det som trekker ned er video-kvaliteten som er litt for dårlig.

Pentax K-r er et spennende kamera som er verdt en titt. Er dog usikker på hvor god video kvalitet den har. K-5 er et nydelig kamera; men er vel også utenfor budsjett.

Jeg kan skjønne ønsket om video; mener å huske at du har nevnt at du går på en media-linje tidligere. Men du trenger ikke mer enn 12MP. Og jeg synes du bør tenke igjennom hvilket system du går over til, slik at du slipper å kaste bort penger på bytte om noen få år igjen - det blir fort dyrt. Se på hvilke objektiver de har nå, og hvilke du kan tenke deg i fremtiden. Du bør også prioritere gode objektiver fremfor dyrt hus. Gode objektiver kan du ha i mange år; 10-20 år er ikke uvanlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg byttet akkurat ut min E-420 med 60D, men det var litt tilfeldig at det ikke ble noe annet.

Jeg vurderte D7000, D300, D90, og 60D.

Det tok lang tid, og hadde det ikke kommet tilbud på 60D hos Fotovideo så hadde jeg nok endt opp på D90 eller D300. Ikke noe poeng i å ha et kamera som blir gammelt før du har råd til god optikk.

Det hjalp litt på beslutningen at FV kjørte tilbud på 70-200 F4 samme uke, det var vel egentlig det som gjorde utslaget for meg. Jeg kjøpte objektivet før jeg hadde et kamera å bruke det på.

Lenke til kommentar

Dur har nokk rett med at kameraet ikke er slitt på 2 år men du kan da se hvor mange forum jeg har åpna pga. at kameraet har lav ISO f.eks. Det er også hetsinga fra Canon også som hjør at jeg kunne tenke meg å bytte. Det er i tilleg ganske vanskelig for å finne billig utstyr til Olympus merker jeg og Canon f.eks. har et stort utvalg av utstyr.

Ei i klassen har Canon oh bruker Canon EF 50mm f/1.8 II som objektiv og er ganske fornøyd med det. Jeg er usikker på om ho sa at hun skaffet seg en nyere modell av det samme objektivet som da skulle være bedre.

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at E-420 er heller slapp på høyere ISO, og det er så mye på bruktmarkedet.

Ulempen med billig utstyr, er at det er, vel billig. Både Canon og Nikon har en del billige objektiver som er av såpass trist kvalitet at det er like greit å være uten. Så skal du ha noe som er bra, så koster det penger - uansett merke.

Hvis du orker å vente til nærmere sommeren, så tror jeg det blir lettere å velge. Jeg tror at Nikon kommer med en erstatter for D5000 - i dag er det ingen modeller mellom D3100 og D7000.

Grunnen til at jeg nevner Nikon, er at de er noe bedre på høy ISO, samt de har en rimelig og god 35mm f/1.8; begge ting som hjelper godt i dårlig lys. Men orker du ikke å vente, så er nok Canon EOS 550D veien å gå.

EF 50mm f/1.8 II er mye moro for lite penger. Hvis jenta i klassen snakker om å erstatte det objektivet, så gjetter jeg på at hun skal ha en 50mm f/1.4 som er litt bedre bygd, noe mer lyssterkt og en del bedre optisk sett.

Lenke til kommentar

Kameraet blir sikkert ikke kjøpt før sommerferien eller etter men jeg skal fortsatt holde øynene oppe.

Men er det noen her som har hørt noe mere om plenoptisk objektiv? Om de kommer ut? når de kommerut? og hvilke kamera de går på. Alt jeg vet om de er det som er på denne linken:

Min lenke

Lenke til kommentar

Kameraet blir sikkert ikke kjøpt før sommerferien eller etter men jeg skal fortsatt holde øynene oppe.

Det er jo fint, da kan du jo bruke tiden imens til å lese om alternativene vi forslår og konsentrere deg om å bli en bedre fotograf.

Men er det noen her som har hørt noe mere om plenoptisk objektiv? Om de kommer ut? når de kommerut? og hvilke kamera de går på. Alt jeg vet om de er det som er på denne linken:

Min lenke

Jeg vil tro at det langt frem før vi ser noe slikt i praksis. Og jeg vil tro at dette vil først komme i spesialiserte systemer der man virkelig trenger denne funksjonaliteten. Jeg kan f.eks. tenke meg at det amerikanske forsvaret er interesert.

Lenke til kommentar

Vil jo helt klart anbefale 60D, er superfornøyd selv. Men du må prøve kamera selv først. Du har nå brukt et kamera som er mye mindre enn 60D. Syntes 60D er et kamera som har et godt grep for meg. Syntes du det blir for stort kan du jo velge 600D når det kommer i butikken, eller 550D som kan synke litt i pris når 600D kommer for fullt. Valgte 15-85mm som objektiv når jeg kjøpte 60D. Det har et veldig bra zoom område, olympus har et lignende zoom område med sitt 12-60mm.

Før du bytter system bør du tenke på om du bruker mest tele eller vidvinkel, om du tar bilder i halvmørket etc. Olympus og Canon crop kameraer har fordeler og ulemper pga sensorstørrelsen.

Lenke til kommentar

Venter du til 600d kommer i butikkene blir det nok gode tilbud på 550d. 60d pluss objektiv(er) kommer fort over 10000,- som er grensen din. Med 550d får du litt mer objektiver å velge i.

FotoVideo har pt. 600D på lager til 6495,- Det er sånn cirka 1000-lappen mindre enn 60D.

For en hårsbredd over 10000,- vil jeg påstå at D7000 + f.eks. 35mm f/1.8 er et godt kjøp også.

Lenke til kommentar

Er det noe stor forskjell mellom 600D og 60D?

Det står også at isoen går til 6 400 men kan også strekke seg til 12 800 hva menes med det egentlig. Kan du da stille isoen til 12 800 eller går grensen på 6 400?

Endret av kentroan
Lenke til kommentar

Det står også at isoen går til 6 400 men kan også strekke seg til 12 800 hva menes med det egentlig. Kan du da stille isoen til 12 800 eller går grensen på 6 400?

Man kan stille inn på 12800 iso (da merket H). Bildene blir veldig kornete og ikke noe fine. Litt bedre er det hvis du lager bildene sort/hvit, eller lager bildet som et gammeldags bilde, men ikke bra nok etter min mening. Den høyeste iso kan bare betegnes som en nødløsning hvis det er mørkt. Fordeler med 60D er at det har et "hjul" på baksiden for å skifte i menyen, samt at det er bedere å holde og det er raskere både i autofokus og i skuddrate når du tar bilder. Det er også utvippbar skjerm noe som er et stort pluss.

Lenke til kommentar

Man kan stille inn på 12800 iso (da merket H). Bildene blir veldig kornete og ikke noe fine. Litt bedre er det hvis du lager bildene sort/hvit, eller lager bildet som et gammeldags bilde, men ikke bra nok etter min mening. Den høyeste iso kan bare betegnes som en nødløsning hvis det er mørkt. Fordeler med 60D er at det har et "hjul" på baksiden for å skifte i menyen, samt at det er bedere å holde og det er raskere både i autofokus og i skuddrate når du tar bilder. Det er også utvippbar skjerm noe som er et stort pluss.

Da vil du si at jeg burde gå for en 60 D da?

Lenke til kommentar

Det er også utvippbar skjerm noe som er et stort pluss.

Utvippbar skjerm er en av forbedringene på 600D i forhold til 550D. Skal du filme en del og klarer deg en stund med det du har vil nok 600D synke litt i pris og ble et ennå bedre alternativ. Ellers kan Nikons erstatning for D5000 (sannsynligvis D5100) bli et interessant alternativ hvis både film og stillbilde er viktig.

Lenke til kommentar

Jeg har bare en anbefalning. Test hvordan det er å holde kamera. Om det er vært de ekstra pengene er det du som avgjør. Når jeg kjøpte dslr for første gang kjøpte jeg Canon for jeg likte objektivutvalget bedere enn andre merker. God optikk beholder du, mens kamera fornyes. Jeg syntes det er vært de kronene ekstra å kjøpe 60D fremfor 600D, men så er jeg over middels interesert i å ta bilder. :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg har både 550D og 60D, og er ikke tvil om at 60D er et bedre kamera enn 550D selv om bildekvaliteten er identisk. 600D er for det meste likt 550d med unntak av vridbar skjerm og innebygget fjernstyring av blits og andre småting. 550D føles lite, lett og billig mens 60D har mye mer "substans" og bedre grep. 60D har også høyere skuddtakt enn både 550d og 600d. 60D og 600D har begge innebygget fjernstyring av blits. Lefdal og Elkjøp hadde et svært godt tilbud på 60D med 17-85 IS for en tid tilbake, og det er jo lov å håpe det tilbudet kommer tilbake =)

Lenke til kommentar

Legg heller litt penger i god optikk heller enn å kjøpe et av de nyeste kamerahusene med kitlinser. Det er bedre å ha et objektiv som lar deg ta bilder med f2.8 og ISO100 enn et objektiv som begynner på f4 og slutter på f5.6-6.3. Da må du opp i ISO 200 til 400-500 for å få samme lukkerhastighet. Det beste er selvfølgelig et hus som håndterer høy ISO + lyssterke objektiver, men med 10.000kr til rådighet blir det begrenset hvor mye du får. Canon 50mm f1.8 er uansett selvskrevent. Til 700kr er det noe alle burde ha.

Og, som alltid, sjekk bruktmarkedet på foto.no og http://www.teambiathlon.no/index.php?module=price for veiledende bruktpriser. Jeg har plukket opp veldig mye fint der i de siste månedene, stort sett til 50-70% av gjeldende nypris.

Lenke til kommentar

Om du skal filme mye (og må ha Canon) så vil jeg anbefale komboen Canon 50mm f/1.8 og Canon 15-85 f/3.5-5.6. Kunne alltids valgt Tamron 17-50mm, men det er mye feil med versjonen med bildestabilisator og om du har tenkt til å filme uten stativ er IS-en i 15-85 uunværelig.

Om du velger 550D, 600D eller 60D skal jeg ikke legge meg opp i...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...