Eivor Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Har uten hell prøvd å finne ut av en venns problem med å komme på internet. Situasjonen er følgende: Pc nr. 1 og nr. 2 kommer greit på nett. Pc nr. 3 (tror den er med Vista) kom tidligere greit på nett. Pc nr. 4 med Win Xp har aldri kommet på nett. Hadde ikke tid til å se på annet en pc nr. 4, så noe blir bare antagelser. Bredbåndleverandør er Telenor, rutermodemet med trådløst er et Zyxel med 802.11b/g standard. Antar pc nr. 1 og 2 har trådløst nettverkskort med b/g standard. På pc nr. 3 hadde han tidligere en Jensen Airlink tr. nettverks-dongle (USB) med software v.1, antar dette var med 802.11b/g. Dette fungerte greit fram til det gikk i stykker, han kjøpte derfor en nyere utgave av Jensen Airlink med software v. 3, dette har 802.11n standard. Med dette har han aldri kommet på nett. Han kjøpte deretter en TP-link tr. nettverksdongle, heller ikke dette førte fram. Pc nr. 4 (som er den jeg har sett på) kommer heller ikke på nett med noen av disse nye donglene. Har lest at 802.11n standarden skal være bakover kompatibelt med b/g, men mistenker likevel dette kan være problemet. Ettersom jeg forstår sender 802.11b/g på 2.4 GH z båndet, n kan også sende på 5 GH z båndet, kanskje dette har noe å si? (Mulig jeg er helt på jordet her.) Pc nr 4 har standard innstillinger for trådløst nettverk (automatisk tildeling av IP-adresse osv.) og kjører Win XP. Har installert Jensen-donglen driver med programvare, har også prøvd med bare driver. Og henholdsvis la Jensen styre oppkobling og Windows styre oppkobling. Dongel-driveren lar seg greit installere og kommuniserer med Windows. Dongelen plukker også greit opp signalet fra ruteren. Når jeg prøver å koble til får jeg beskjed om at tildeling av nettverksadresse mislyktes. Reparering av tilkobling mislykkes også og tilgjengelige nettverk forsvinner. Det samme skjer med TP-link dongelen. Sikkerhetsnøkkel er forøvrig korrekt. Zyxel ruteren er stilt inn til å fungere med både b og g, n er ikke med i valgmuligheter. Når det gjelder kanaler tror jeg det stod dynamisk, hadde ikke tid til å prøve ut kanalene en etter en. Leste dette på Jensen nettside: "4. 802.1x function enabled (Windows XP) Windows 802.1x security function could be active, despite the wireless client adapter may not support this feature. To disable this function, do the following : - Go to Controlpanel - Network connections. - Right-click on the wireless network icon and choose Properties. - Select the option Certifications. - Remove the mark for Activate access control for your network with help from IEEE 802.1x. - Click OK to save the changed settings" Når jeg prøver dette er alt grået ut, men "activate access" er ikke avhuket. Noen som har peiling på hva som er galt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå