turak Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Leste en artikkel på VG da jeg la merke til noe jeg ikke forstå helt http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sexmarkedet/artikkel.php?artid=10082329 Akkurat den delen jeg er interessert i er: Politimannen ble anmeldt for ulovlig kjøp av sex og fikk et tilbud om å vedta et forelegg, får VG opplyst. Men politimannen skal ikke ha vedtatt forelegget. Dermed vil saken bli sendt til Oslo tingrett for rettslig behandling. Det ikke vedtatte forelegget vil bli brukt som en tiltalebeslutning og PST-etterforskeren har ikke krav på forsvarer når saken behandles i retten. Jeg trodde det var automatisk at du ALLTID har rett til en forsvarer? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Du har alltid krav på å være representert av forsvarer, men det er ikke alltid du har krav på offentlig forsvarer - altså en statlig betalt advokat. Dette gjelder blant annet tilfeller der påtalemakten har utferdiget forelegg og du har nektet å vedta (straffeprosessloven § 96 første ledd nummer 2, jfr. § 100 første ledd). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå