Gå til innhold

Hvordan starte en butikk eller nettbutikk?

Anbefalte innlegg

Hei!

Altså, kan si at jeg går på mitt 18 år. Jeg er veldig nastalgisk av meg, er ikke akuratt no fjortis sosse type. Men har dessverre slitt utrolig på skolen, og har nå gitt opp håpet. Egentlig skulle jeg gått på mitt 3 år på vgs nå, men vi har ikke fått noe som helst hjelp og jeg har ikke kommet inn på noe skole. Derfor er det utrolig mørk for meg nå, når det gjelder vgs. Hva slags kompetanse må man ha får å starte sin egen butikk ? Dette er noe jeg har tenkt på en stund, forbinelse med intresser som er film og spill. Jeg har drivet noen år med salg på ebay,qxl og Ioffer. Alså litt typisk luring triks, kjøper grisebillig fra ebay, og får omtrent det 3 dobbelte på qxl. Har også drivet og laget en del film props som jeg har tjent en del på, og bootlegs dvder. Siden januar nå har jeg satset masse på dette og har faktisk hatt en inntekt eller gått i pluss da på over 15.000 kr siden 1 januar. Kun på dette.

Av dette så føler jeg at jeg har litt salgs feeling i meg, og jeg synes dette er kjempe gøy. Samt at jeg intersser meg for det jeg selger så klart.

Føler at det er en fin start da. Men vist jeg vil fortsette med dette, hvordan bør jeg gå fram? Vist jeg fortsetter med dette noen år, så kan jeg kanskje starte butikk senere.

Da hadde jeg tenkt på noe som spiderman buttikkene før, med brukte dvd filmer+nes spill osv. Altså masse tøft retro utstyr. Er dette mulig? Vist jeg leier et lokale. Eller nettbutikk.

Hvordan fungerer dette egentlig, må man ha masse studie kompetanse, og fullført vgs osv får å starte egen butikk? Altså, snakker ikke noe stor skjede greier her. Bare en jalla spetwols butikk i en eller anna bakgår :p Bare lurer litt på dette, noe må jeg da gjøre.

Bare nevner hva jeg er intersert i å selge ;

- VHS & DVD Filmer (Skaffer sjeldene utgaver av limited editions osv)

- Screen\Used Film Props

- NES Spill & Maskiner (Det meste av nintendo og sega mega, renoverer også)

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du behøver ikke en spesiell utdanning for å starte egen bedrift, hvem som helst kan gjøre det. Men det er noen kritiske spørsmål du bør ha gode svar på for å unngå å tape penger. :)

Først og fremst bør du sette deg inn i regelverk for hva som må til av regnskap, moms og skatt osv. Det er forskjell på AS og enmannsforetak for eksempel.

Så har du jo selvfølgelig spørsmålet om markedet er der? Selv om du har gått 15.000 på to måneder er ikke det all verden. Jeg har ikke god peiling på det du vil selge, men om det ikke er kjempestort marked for en ting, kan du egentlig en av to ting. Selge så bra at du skaper et marked, eller la være.

Så må du regne fra driftsutgifter. Leie av lokale, strøm, bredbånd/telefoni, moms/skatt, du betaler på forhånd varene du kjøper og kan ikke garantere at du får solgt dem, diverse kontorrekvisita, regnskapsfører (pluss revisor hvis AS) og sikkert en hel del annet. Men der har du noen av faste månedtlige utgifter. Der strekker ikke 15.000 til på to måneder. Du selger muligens mer hvis du jobber for fullt med det.

I tillegg må du regne med dyrere drift i oppstarten, som innredning, du betaler for å starte i ditt navn (100.000 for AS, usikker på hva det koster for enmannsforetak), noe reklame. Mange låner penger for å starte bedrift, andre sparer.

Hvis du driver bare nettbutikk slipper du jo noe av de månedlige utgiftene, men det kan være vanskeligere å nå ut til folk? Det kommer jo an på HVOR du bor selvsagt.

Her finner du endel info: https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/

Beklager hvis jeg virker kritisk, men du kan faktisk tape en del penger hvis du bare hiver deg uti det. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du behøver ikke en spesiell utdanning for å starte egen bedrift, hvem som helst kan gjøre det. Men det er noen kritiske spørsmål du bør ha gode svar på for å unngå å tape penger. :)

Først og fremst bør du sette deg inn i regelverk for hva som må til av regnskap, moms og skatt osv. Det er forskjell på AS og enmannsforetak for eksempel.

Så har du jo selvfølgelig spørsmålet om markedet er der? Selv om du har gått 15.000 på to måneder er ikke det all verden. Jeg har ikke god peiling på det du vil selge, men om det ikke er kjempestort marked for en ting, kan du egentlig en av to ting. Selge så bra at du skaper et marked, eller la være.

Så må du regne fra driftsutgifter. Leie av lokale, strøm, bredbånd/telefoni, moms/skatt, du betaler på forhånd varene du kjøper og kan ikke garantere at du får solgt dem, diverse kontorrekvisita, regnskapsfører (pluss revisor hvis AS) og sikkert en hel del annet. Men der har du noen av faste månedtlige utgifter. Der strekker ikke 15.000 til på to måneder. Du selger muligens mer hvis du jobber for fullt med det.

I tillegg må du regne med dyrere drift i oppstarten, som innredning, du betaler for å starte i ditt navn (100.000 for AS, usikker på hva det koster for enmannsforetak), noe reklame. Mange låner penger for å starte bedrift, andre sparer.

Hvis du driver bare nettbutikk slipper du jo noe av de månedlige utgiftene, men det kan være vanskeligere å nå ut til folk? Det kommer jo an på HVOR du bor selvsagt.

Her finner du endel info: https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/

Beklager hvis jeg virker kritisk, men du kan faktisk tape en del penger hvis du bare hiver deg uti det. :)

Tusen takk for svar! Neida, gjør absolutt ingenting at du virker kritisk, jeg synes ikke du gjør det. Jeg har absolutt ingenting erfaring eller peiling på dette, men fikk mange gode svar nå. Så klart, nå er jeg bare 17 år, og får å bare selge privat på ebay synes jeg det er ganske bra det jeg har tjent. :p Om det er market for dette jeg selger, vil jeg faktisk tru. Det er jo en enorm respons på alt jeg selger av gamle spill og sjeldene dvd utgivleser jge skaffer. Men det får være min sak egentlig, jeg ville først å fremst vite litt hvordan dette funket! Jeg vil tru at det er mye lettere å starte en nettbutikk? Men samtidig litt kjedelig, og ikke ha en fysisk butikk vist jeg vil satse på dette. Blir liksom bare å sitte på rævva hele tia å styre alt fra en pc. Å yea, som du sier. Kan nok bli en del vanskeligere å komme ut til folket på en måte. men tusen takk for godt svar!!

En annen ting jeg lurer på nå, hvordan er det med import av varer osv egentlig? Dette kunne jeg godt tenkte meg å vite mere om. Hvordan satser man egentlig? Legger man ut masse penger å kjøper det man trur blir suksess får å krysse fingerne å starte salget? Slik jeg gjør nå da, jeg skaffer så billig og bra produkt som mulig som jeg har tru på.

Da går jeg innkjøp av foreksempel 5 forkjellige ting, får det i poste, tar bilder og legger ut på qxl. Tjener som gjerne det 3 dobbelte av hva jeg egentlig betalte, mens noen ganger ja kan jeg tape på det. Men jeg gjrø som regel ikke det, når man vet hva som ikke vil selge og hva som vil selge. Man kan aldri vite sikkert men. Men når man driver butikk må man jo satse større en dette. Dette jeg lurer litt på da. Å hvordan er det å bli forhandler, eller hvordan blir man det? Når det gjelder dvd/blu-ray filmer? Jeg vet om flere i nærheten som har startet sin egen kles butikk, og leid et lokale og skaffet seg forhandlere. De går på motemesser osv hvor de er forhandlere oss, og bestiller varer derfra. Da betaler de nesten ingenting for varene, men de har et slags bevis på at de driver butikk.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Angående import av varer ville jeg forhørt meg med Tollvesenet om. Det står lover å regler på nettsiden, men det er det å finne de som blir gjeldende for deg.. ;) Går også an å ta kontakt med en regnskapsfører du VET har erfaring med lignende kjøp og salg. Er ikke alle som kan alt på alle felt.

Å bli forhandler er vel veldig individuelt, det er jo franchise for eksempel, og mange andre måter. Med franchise står du ikke fritt til å bestemme varer selv da, du "leier" på en måte en del av en kjede. Narvesen og MIX-kiosker er et godt eksempel på franchise, ofte er de som driver kioskene franchise-avtale.

Hvis du tenker på større sjapper som feks Platekompaniet, som kanskje er mer i din gren, har jeg ikke peiling. Vil tro at de bestemmer selv hvor de vil starte butikker.

Men generelt har jeg ikke så god peiling på slik forhandler-greie. Men når jeg jobbet i enmannsforetak hendte det seg at eier ville kjøpe inn ditt og datt fra andre leverandører enn de vi vanligvis brukte. Det var sjeldent noe problem. Og det var også produkter som ikke hadde direkte relevans til butikken, men et sidespor av det vi hovedsaklig drev med. Alle vil jo få solgt produktene sine! ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for bra svar igjen! :)

Noen som har ideer på hvordan man bør satse litt? Kan jo ikke drive med importete 4 og 5 varer i uken om jeg skal satse større. Bør jeg legge foreksmpel en xxx sum å kjøpe varer for dette? Foreksempel 5000 først. Så skaffer jeg det billigste, og varer jeg vet vil selge! Tenker på en periode nå, får å satse litt større på salg på qxl. Bare si at jeg gjør dette da som jeg sa over. Vist jeg har solgt for dobbel fortjeneste bør jeg hele tiden gå till innskafelse av nye produkter?

Altså, jeg har ikke noe griee på dette egentlig. Fint om noen som driver en liten butikk ellerno, kan gi meg litt personelig info om økonomi osv. Et sted må man jo starte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...