AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Heisann. Dette skjer meg av og til: Jeg har drukket mye alkohol kvelden för. Jeg våkner dagen etter og rister, hendene mine skjelver og jeg föler meg skjelven, forvirret og "uggen". Altså ikke som vanlig fyllesyke. Tar jeg en pils eller noe annet med alkohol så går det som oftest nesten helt over og jeg blir "normal". Igår så var jeg såpass påvirket at jeg husker minimalt, havnet i slåsskamp (ingen ble skadet)osv...Nå har jeg värt våken i cirka 12 timer og jeg föler meg fortsatt skjelven. Har jeg värt edru i noen dager så får jeg ikke denne "skjelvingen" det er som oftest "dagen derpå" som dette skjer meg. Er dette det som kalles Delirium Tremens, eller er det en annen form for abstinens? Jeg er en kar på 20 år. 1 Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Ja, vil tro det. Ut ifra det jeg leste på wikipedia angående Delirium Tremens. Ville også kanskje kuttet ned drikkingen din. Du er kun 20 år. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Ja, vil tro det. Ut ifra det jeg leste på wikipedia angående Delirium Tremens. Ville også kanskje kuttet ned drikkingen din. Du er kun 20 år. Leste litt om Delirium Tremens etter at jeg skrev inlegget, det skal visst väre en kritisk tilstand som kan före til döden, og jeg lever da ennå. Det föles mye bedre idag, men jeg föler meg litt skjelven. Men ikke like ille som igår. Så jeg tror kansje at det er en mildere versjon av abstinens, men ikke vet jeg. - Trådstarter 1 Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Det eneste fornuftige rådet er at du kommer deg til fastlegen slik at du får stilt en diagnose og gitt sakkyndig hjelp. Dette er åpenbart et spørsmål som det vil være i din interesse å få klarlagt snarest mulig. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Oppdaterer dere med at nå har jeg drukket en pils. Dro til butikken og kjöpte noen, nå föler jeg meg mer normal igjen. - Trådstarter 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Ja, vil tro det. Ut ifra det jeg leste på wikipedia angående Delirium Tremens. Ville også kanskje kuttet ned drikkingen din. Du er kun 20 år. Leste litt om Delirium Tremens etter at jeg skrev inlegget, det skal visst väre en kritisk tilstand som kan före til döden, og jeg lever da ennå. Det föles mye bedre idag, men jeg föler meg litt skjelven. Men ikke like ille som igår. Så jeg tror kansje at det er en mildere versjon av abstinens, men ikke vet jeg. - Trådstarter Hei Her er det mye forvirring med begreper. Abstinens er et fysisk og psykisk ubehag som oppstår når en som er avhengig av en vanedannende substans ikke får tilført substansen. Det kan gi noe ulikt kroppslig ubehag etter hva slags substans det er snakk om, f eks røyksug, kaffetørst, alkoholtrang, stoffsug osv. Ofte er det rastløshet og en mental uro der tanker og lyster kretser rundt substansen. Jo mer avhengig man er, jo sterkere abstinens. Hver substans har langt på vei sin typiske abstinens. Delir er en alvorlig og livstruende tilstand som kan oppstå hvis en bråstopper å ta inn et rusmiddel etter å ha tatt inn store mengder over lang tid. Typisk er alkoholutløst delir (også kalt dilla). Det er en forvirringstilstand med sterk uro og krafig angst, og ofte fulgt av halusinasjoner(se syner er det vanligste). Dette kan gå over i en krampe- og epilepsiliknende tilstand, kalt tremens. Det er farlig, potensielt livstruende og skal behandles i sykehus. Så har vi det som TS nok har opplevd, en kortvarig forgiftningstilstand, også kjent som bakrus. Alkohol er en gift som gjør mye med kropp og hjerne, og som i større mengder skaper ubehag i form av kvalme, skjelvinger, nervøsitet, tørst, og generell nedsatt almenntilstand - før kroppen har fått kvittet seg med alkoholen og dets avfallsprodukter. Det tar som regel ett døgn eller så før man er skikkelig restituert etter et skikkelig inntak av alkohol. Bakrus trenger vanligvis ikke legetilsyn, og det er heller ingen spesifikk medisin mot det. Ta det med ro, drikk nok (gjerne cola), så ordner kroppen resten. Hilsen Dag 2 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Å drikke mer vann både på morgenen etter, men spesielt kvelden før hjelper ganske mye. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Oppdaterer dere med at nå har jeg drukket en pils. Dro til butikken og kjöpte noen, nå föler jeg meg mer normal igjen. - Trådstarter Flott, du kurerer en forgiftning med mer gift... Kom deg til legen... 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Oppdaterer dere med at nå har jeg drukket en pils. Dro til butikken og kjöpte noen, nå föler jeg meg mer normal igjen. - Trådstarter Det er klart at en pils er ikke så mye, men det du gjør er faktisk å reparere. Alle vanedannende midler har den egenskap at de kan gi bakrus. Og hvis du da tilfører mer av rusmidelet, vil det ta vekk mye av ubehaget ved bakrusen. Som en annen her sier; motgift er mer av giften. Men dette er også en av mekanismene bak avhengighet. Det beste er å drikke mindre. Dag 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Oppdaterer dere med at nå har jeg drukket en pils. Dro til butikken og kjöpte noen, nå föler jeg meg mer normal igjen. - Trådstarter Det er klart at en pils er ikke så mye, men det du gjør er faktisk å reparere. Alle vanedannende midler har den egenskap at de kan gi bakrus. Og hvis du da tilfører mer av rusmidelet, vil det ta vekk mye av ubehaget ved bakrusen. Som en annen her sier; motgift er mer av giften. Men dette er også en av mekanismene bak avhengighet. Det beste er å drikke mindre. Dag Takk for dine bra svar som vanlig, Dag Men jeg tror faktisk ikke at dette er vanlig bakrus. Dette var annerledes. Igår når jeg la meg i senga så fikk jeg en ubehagelig fölelse av rastlöshet, småkvalme og svettinger. Tror jeg fikk sove cirka 3 timer eller noe slikt. Derfor misstenker jeg at jeg fikk noen form for abstinens. Hade problemer med å spise også, men det hörer jo til klassisk fyllesyke. Som nevnt tidligere så hade jeg samme problemer idag også, men ikke like ille som igår. Igår kveld så sa jeg til meg selv at jeg ikke skulle drikke alkohol idag, men det löftet til meg selv holdt ikke mange timene tross at jeg har såpass lite penger at jeg nesten ikke har råd til verken mat, snus eller alkohol. - Trådstarter 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg vil bare si at du utviser alle symptomene for å være alkoholavhengig. Du må med andre ord ta kontakt med legen din, AA eller lignende... 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Det er litt ulike måter å gradere alkoholproblemer på, men en vanlig måte er å dele i skadelig bruk, misbruk og avhengighet. Her vil det selvagt være vanskelig å sette noen klare grenser mellom de ulike gradene, og det vil være betydelig overlapp. Det er sjelden å se 20 åringer som har fullt utviklet avhengighet, men mange har klart skadelig bruk. Mye spiller inn, hvor ung man var da drikkingen startet, og hvor mye og hvor ofte man drikker, arv spiller også inn. Det er vel grunn til å tro at TS befinner seg innenfor kategorien 'skadelig bruk'. Det innebærer at hvis han ikke tenker seg om og får mer kontroll på drikkingen kan han miste kontrollen. Reparasjon (å drikke for å fjerne bakrus) regnes som et alvorlig tegn på at en er i ferd med å få et alkoholproblem. TS må vel først og fremst tenke gjemmom hva han vil ha ut av livet sitt, og huske at det kan være lett å få vaner som kan være vanskelig å bli kvitt. Hvis det er sånn at drikkingen har ført til større problem, som å miste jobb eller bolig, bli satt i fyllearresten, leverskade, osv, da snakker man om 'alkoholmisbruk'. Avhengighet er når man er fysisk hektet, og man må ha alkohol for å fungere. Det er forskjell fra person til person i alkoholtoleranse, og det ser ut som om det er noe arvelige faktorer med i bildet, da alkoholisme går i visse slekter, selv om arv ikke kan forklare alt. Det er ofte sånn at under alkoholproblemer så ligger det andre problem som man ikke klarer å finne gode løsninger på, det er ofte angstproblemer eller depresjon. Da må en både jobbe med drikkingen og problemene som ligge under. Jeg tror det viktigste TS kan gjøre er å drikke en god del mindre, kanskje ta en pause. Det kommer han ikke utenom. For hvis han ikke gjør det, så spiller det ingen rolle hvor mange leger eller AA han springer til, hvis han likevel fortsetter å drikke så opprettholder han sitt alkoholproblem. Dag 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 Hvorfor KAN ikke verden få slippe unna slike avdrukne idioter som deg?! Dere raver rundt i fylla, slåss, oppfører dere som om dere var mentalt tilbakestående, plager og steller til med problemer for oss ordentlige borgere! Og hvem faen betaler alkoholen og narkotikaen deres? Jo, vi skattebetalere! Kan nesten ikke bevege meg utenfor døra uten å bli plaget av sånne som dere, narkiser, horer og mørkhudete tullinger fra Amnesty International!! Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Hvorfor KAN ikke verden få slippe unna slike avdrukne idioter som deg?! Dere raver rundt i fylla, slåss, oppfører dere som om dere var mentalt tilbakestående, plager og steller til med problemer for oss ordentlige borgere! Og hvem faen betaler alkoholen og narkotikaen deres? Jo, vi skattebetalere! Kan nesten ikke bevege meg utenfor døra uten å bli plaget av sånne som dere, narkiser, horer og mørkhudete tullinger fra Amnesty International!!Har du blitt litt smartere siden du skrev dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå