iChristian Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Mer enn du åpenbart aner... Lenke til kommentar
thelomen Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Fant noen nye bibelskoler. Virket veldig interessant. Noen som har vært på en slik bibelskole? Ser både på den Sveitsiske, Svenske og den Østerriske bibelskolen som de mest interessante. Er dette noe min mor burde la meg gjøre synes dere? Edit: http://www.torchbearers.org/ Hei, kjenner mange som har gått på torchbearers og det er tydeligvis helt konge! Tror det er en solid og fornuftig organisasjon med bra fokus som du vil få svært mye ut av å gå på. KRIK har også en bibelskole i Norge som blant annet er inspirert av Torchbearers: KRIK Høyfjellssenter (http://www.krikhoyfjellssenter.no/). Flere av de som stiftet og leder denne gikk selv på Torchbearers e.l. først. Jeg har selv gått på bibelskolen til KRIK med noe samme utgangspunkt som deg, og det ble for min del en positiv, livsforvandlende opplevelse. Akkurat KRIK sin skole passer kanskje ikke så godt for deg da aldersgjennomsnittet ligger nærmere 25 år, og de kun har korte 4 og 10 ukers skoler. Men du kan for eksempel ringe de for å få mer informasjon, også om Torchbearers (vil jeg tro). Svært hyggelige folk som er gode å prate med De fleste Torchebearers bibelskolene, f.eks. Tauernhof i Østerrike (og også KRIK sin i Hemsedal, men denne er ikke tilknyttet Torchbearers), inneholder en god del fysisk aktivtet. Vet også at mange som går der gjør det for å få et lite pusterom når de ikke helt vet veien videre. Ett av programmene på KRIK Høyfjellssenter heter f.eks. passende nok "Timeout". De er jo også alle internatskoler og gir på den måten de samme elementene som en folkehøgskole gir. Dette kan kanskje være argument som kan lette forståelsen hos moren din? En slags kristen folkehøgskole, mye gøy fysisk aktivitet, og et pusterom / timeout. Lykke til i alle fall! p.s. Bare send en PM om du har flere spørsmål, eller jeg kan f.eks. sette deg i kontakt med noen venner som har gått på disse skolene. Endret 13. mars 2011 av thelomen 2 Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Altså det du må være klar over når du setter deg på skolebenken på en "bibelskole". Du får servert en ferdigtygd tolkning av bibelen. En av mange tolkninger. Nei. Du lærer å forstå bibelen, og du lærer å tolke bibelen. Blandt annet. Det er ikke en egen ferdigtygd tolkning, du kan tolke den som du vil. Det er ikke hjernevask de driver med... På tide og stille seg de rette kritiske spørsmål før du kaster deg ut på en utannelse som du senere vil angre på? KAN KOMME TIL å angre på!!! Ikke "vil" angre på! Og dessuten, selv om du går på bibelskole, så betyr ikke det at du automatisk utdanner deg til noe som har med bibelen/ kristendommen å gjøre. Ikke på noen måte. Skaff deg fakta før du pøser ut med bullshit. Hey jeg prøver bare å jevne ut bullshiten kristendommen har kommet med i mange hundre år. Gi meg litt slakk da mann Endret 13. mars 2011 av NorwegianSkeptics Lenke til kommentar
thelomen Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hey jeg prøver bare å jevne ut bullshiten kristendommen har kommet med i mange hundre år. Gi meg litt slakk da mann Ta 10 uker på bibelskole først, så kan du heller komme tilbake og argumentere for hvor hjernevaska det var etterpå 1 Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hey jeg prøver bare å jevne ut bullshiten kristendommen har kommet med i mange hundre år. Gi meg litt slakk da mann Ta 10 uker på bibelskole først, så kan du heller komme tilbake og argumentere for hvor hjernevaska det var etterpå Jeg har ikke behov for å la andre tygge informasjonen jeg tar inn. Jeg er skeptiker som du kanskje ikke fikk med deg Lenke til kommentar
thelomen Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Jeg har ikke behov for å la andre tygge informasjonen jeg tar inn. Jeg er skeptiker som du kanskje ikke fikk med deg Hehe, kunne vel gjette det ut fra navnet ditt ja. Men da må du også godta å mangle autoritet i noen av uttalelsene dine Må uansett arrestere deg litt på det innlegget du hadde tidligere, det var litt for lettvint... Altså det du må være klar over når du setter deg på skolebenken på en "bibelskole". Du får servert en ferdigtygd tolkning av bibelen. Backup av påstand, please. Ikke tilfelle for de skolene som jeg kjenner til, selv om det helt sikkert finnes mer trangsynte bibelskoler der ute. Igjen, vanskelig å ta en slik kommentar seriøst så lenge du selv ikke har noen erfaring med å gå på bibelskole. Så har du dilemmaet med at du velger å studere en bok som ligger til grunn for en gud som deles av to andre religioner (Islam og Jødedommen). Samme gud (Abrahams gud)! Alle bøkene kan jo ikke stemme på en gang! For så vidt kun gamle testamentet som er felles. NT deles ikke av Islam eller Jødedommen. Ergo er det feil å si at Bibelen som helhet ligger til grunn for alle tre religionene. Mange prester og forkynnere blir med tiden ateiser. Hvorfor? Hvor mange år av ditt liv skal du bruke på å finne ut hva som er fakta? Til fakta hører jo kun det lille vi vet. En påstand som f.eks. "Det finnes ingen Gud" er langt fra fakta og kan neppe noensinne bevises. Det er for all del lov å tro på den påstanden likevel. Men fakta er det ikke. Forøvrig slenger du ut et argument om at mange prester og forkynnere med tiden blir ateister, a) uten noen kilde og b) uten å samtidig ta med hvor mange flere (ikke prester/forkynnere) som BLIR kristne med tiden. Blir det om 15år (eller før dette) når menneskene finner nye livsformer ute i verdensrommet? Blir det når vitenskapen kan reprodusere en livgivende ursuppe i labaratoriet sitt? Eller når vi får melding om at et kilometervid astroide vil treffe jorden og utslette alle levende vesener? Du bruker "Når" som om det er bestemt, men det du beskriver er kun hypotetisk. Eller kanskje oppdager du allerede kjenta fakta som beviser at menneskene ikke er smart designet. Kall deg hva du vil Mennesket som dyr er jo svært suksessrikt. Du er jo også istand til å sitte på pc'en din å skrive innlegg på internett. Ett par steg opp fra apene og delfinene det, tross alt På tide og stille seg de rette kritiske spørsmål før du kaster deg ut på en utannelse som du senere vil angre på? En bibelskole hører kanskje ut som en utdannelse pga. navnet, men er i sjelden grad et offisielt studium som man får studiepoeng av, og i de fleste tilfeller mer som en linje på en folkehøgskole. Mange varer kun i 10-14 uker. Om man har lyst til dette og er interessert i kristendommen og spørsmålene rundt dette er jo nesten kun rom for å angre om man da likevel _ikke_ bruker litt tid på dette. 2 Lenke til kommentar
Sykkel92 Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 Fant noen nye bibelskoler. Virket veldig interessant. Noen som har vært på en slik bibelskole? Ser både på den Sveitsiske, Svenske og den Østerriske bibelskolen som de mest interessante. Er dette noe min mor burde la meg gjøre synes dere? Edit: http://www.torchbearers.org/ Hei, kjenner mange som har gått på torchbearers og det er tydeligvis helt konge! Tror det er en solid og fornuftig organisasjon med bra fokus som du vil få svært mye ut av å gå på. KRIK har også en bibelskole i Norge som blant annet er inspirert av Torchbearers: KRIK Høyfjellssenter (http://www.krikhoyfjellssenter.no/). Flere av de som stiftet og leder denne gikk selv på Torchbearers e.l. først. Jeg har selv gått på bibelskolen til KRIK med noe samme utgangspunkt som deg, og det ble for min del en positiv, livsforvandlende opplevelse. Akkurat KRIK sin skole passer kanskje ikke så godt for deg da aldersgjennomsnittet ligger nærmere 25 år, og de kun har korte 4 og 10 ukers skoler. Men du kan for eksempel ringe de for å få mer informasjon, også om Torchbearers (vil jeg tro). Svært hyggelige folk som er gode å prate med De fleste Torchebearers bibelskolene, f.eks. Tauernhof i Østerrike (og også KRIK sin i Hemsedal, men denne er ikke tilknyttet Torchbearers), inneholder en god del fysisk aktivtet. Vet også at mange som går der gjør det for å få et lite pusterom når de ikke helt vet veien videre. Ett av programmene på KRIK Høyfjellssenter heter f.eks. passende nok "Timeout". De er jo også alle internatskoler og gir på den måten de samme elementene som en folkehøgskole gir. Dette kan kanskje være argument som kan lette forståelsen hos moren din? En slags kristen folkehøgskole, mye gøy fysisk aktivitet, og et pusterom / timeout. Lykke til i alle fall! p.s. Bare send en PM om du har flere spørsmål, eller jeg kan f.eks. sette deg i kontakt med noen venner som har gått på disse skolene. Takk for svaret. Har gjort meg enda mer interessert og trygg på tanken om å faktisk gå høst og vår på bibelskole. Skal absolutt vise posten til mor hvis jeg føler for det. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Nr1. Altså det du må være klar over når du setter deg på skolebenken på en "bibelskole". Du får servert en ferdigtygd tolkning av bibelen. Backup av påstand, please. Ikke tilfelle for de skolene som jeg kjenner til, selv om det helt sikkert finnes mer trangsynte bibelskoler der ute. Igjen, vanskelig å ta en slik kommentar seriøst så lenge du selv ikke har noen erfaring med å gå på bibelskole. Nr2. Så har du dilemmaet med at du velger å studere en bok som ligger til grunn for en gud som deles av to andre religioner (Islam og Jødedommen). Samme gud (Abrahams gud)! Alle bøkene kan jo ikke stemme på en gang! For så vidt kun gamle testamentet som er felles. NT deles ikke av Islam eller Jødedommen. Ergo er det feil å si at Bibelen som helhet ligger til grunn for alle tre religionene. Nr3. Mange prester og forkynnere blir med tiden ateiser. Hvorfor? Hvor mange år av ditt liv skal du bruke på å finne ut hva som er fakta? Til fakta hører jo kun det lille vi vet. En påstand som f.eks. "Det finnes ingen Gud" er langt fra fakta og kan neppe noensinne bevises. Det er for all del lov å tro på den påstanden likevel. Men fakta er det ikke. Forøvrig slenger du ut et argument om at mange prester og forkynnere med tiden blir ateister, a) uten noen kilde og b) uten å samtidig ta med hvor mange flere (ikke prester/forkynnere) som BLIR kristne med tiden. Nr4. Blir det om 15år (eller før dette) når menneskene finner nye livsformer ute i verdensrommet? Blir det når vitenskapen kan reprodusere en livgivende ursuppe i labaratoriet sitt? Eller når vi får melding om at et kilometervid astroide vil treffe jorden og utslette alle levende vesener? Du bruker "Når" som om det er bestemt, men det du beskriver er kun hypotetisk. Nr5. Eller kanskje oppdager du allerede kjenta fakta som beviser at menneskene ikke er smart designet. Kall deg hva du vil Mennesket som dyr er jo svært suksessrikt. Du er jo også istand til å sitte på pc'en din å skrive innlegg på internett. Ett par steg opp fra apene og delfinene det, tross alt Nr6. På tide og stille seg de rette kritiske spørsmål før du kaster deg ut på en utannelse som du senere vil angre på? En bibelskole hører kanskje ut som en utdannelse pga. navnet, men er i sjelden grad et offisielt studium som man får studiepoeng av, og i de fleste tilfeller mer som en linje på en folkehøgskole. Mange varer kun i 10-14 uker. Om man har lyst til dette og er interessert i kristendommen og spørsmålene rundt dette er jo nesten kun rom for å angre om man da likevel _ikke_ bruker litt tid på dette. Nr1. Jeg trenger ikke ha gått på bibelskole for og resonnere meg fram til hva som foregår der. Grunnen er åpenbar for alle som har tatt seg bryet med å åpne bibelen! Må jeg virkelig IGJEN påpeke hvor usammenhengende og sprikende historiene i bibelen er. Hvordan dette skal tolkes teologisk sett får du trykket inn i ørene i en eller annen form. Og merk deg at det tas for gitt at fortellingene er sanne som "default" holdning. Legg forøvrig til at "bibelskole" ikke er et dekkende begrep for "historisk granskning av bibelen". Sistnevnte utdanning holder seg agnostisk til spørsmålet om gud. Nr2. Det er jo helt urelevant til hva jeg kom med. Les hva jeg skrev og gi det litt tid å synke inn. Nr3. Det stemmer bra det. Gud er aldri bevist og heller ikke motbevist. Viden kjent og akseptert! :)Men det betyr ikke det samme som at det ikke finnes veldig mange bra argumenter mot hver eneste påstand som støtter en gud. Det er en grunn ser du for at mange kunnskapsrike folk forlater sin barnetro. Prester inkludert. Podcast-What Can A Flock Do When The Shepherd Has Lost His Way? Daniel C. Dennett's Home Page Og merk at det er svært trolig at mange prester ikke tør og innrømme sin ateisme. Konsekvensene for personene som berøres er rett og slett for store! Nr4. Ja det gjorde jeg og jeg har god tro på at det vil skje før eller siden. Det med døds-asteroiden er nok den minst sannsynlige begivenheten i min livstid, men helt trygg er vi dessverre ikke. Nr5. Skivebom. Du forstod ikke det med "uintelligent design". Et helt basic argument kan være at du som menneske vil dø rimelig kjapt hadde det ikke vært for milliardene av bakterier og mikroorganismer i kroppen din. Smart design eller et resultat av evolusjon? http://www.dailymotion.com/video/xdm5he_richard-dawkins-demonstrates-laryng ALLE PATTEDYR deler samme tåpelige omvei av denne nervebanen! Og forresten at du føler deg svært overlegen andre dyrearter spiller mindre rolle. Følelser avgjør ikke hva som er fakta eller ikke. Nr6. Får jeg lov å foreslå religionshistoriske kurs i stedet for da? Tross alt meget stort behov for den type kompetanse i et stadig bredere multikulturelt samfunn. Egentlig har jeg bare gitt mitt syn på saken. Vi behøver ikke bli enige om hva som er best eller riktigst for trådstarteren. Jeg gir meg med dette. Takk Endret 14. mars 2011 av L4r5 Lenke til kommentar
Sykkel92 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Prøvde å si det til mor i dag, men når jeg starter en diskusjon så avsporer det alltid og jeg klarer ikke å si det, selv om min mor spør mer konkret så er jeg engstelig for reaksjonen og for å få et nei som svar og tørr ikke å fullføre det jeg skal si. Noen som har noen gode tips for å roe meg ned og fullføre det jeg skal gjøre? Endret 14. mars 2011 av Sykkel92 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Telle til ti og ta det som en mann. Du har sagt hva du vil, hun har reagert som hun ville. Du er ferdig med det nå 1 Lenke til kommentar
Sykkel92 Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 Har tenkt å skrive søknaden, men klarer ikke å skrive noe på søknaden på pcen. Her er linken, men når jeg skal skrive inn kommer det ingenting. http://www.capernwray.org.uk/images/pages/File/application%20form%20a4.pdf Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Du må printe den ut og skrive for hånd eller bruke gammeldags skrivemaskin. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) Fant noen nye bibelskoler. Virket veldig interessant. Noen som har vært på en slik bibelskole? Ser både på den Sveitsiske, Svenske og den Østerriske bibelskolen som de mest interessante. Er dette noe min mor burde la meg gjøre synes dere? Edit: http://www.torchbearers.org/ Hun burde jo la deg gjøre det, synes nå jeg. Men hey, jeg er neppe objektiv siden jeg har gått 1 år på kristen folkehøgskole, 3 år på kristen videregående og 3 år på to forskjellige bibelskoler.. Hehe.. (Ser for meg hjernevaskingskommentarene hagle hvert øyeblikk her.. ) Jeg har gått noen år på ikke-kristen skole og, bare sånn at jeg har tatt med det. Kan jo forstå foreldres frykt for hjernevasking og sånt noe, men det er gjerne sånn om man ikke vet så mye om disse skolene.. Men er du sikker på at du skal stikke til utlandet? Finnes en del bra skoler i Norge og. Egentlig har jeg ikke noe grunnlag for å si dette, men i allefall for min egen del er det lettere å oppfatte ting OG gjøre seg opp en egen mening på norsk, rent språkmessig. Har hørt mye fønni bibelundervisning fra det vide utland, så jeg vil (forsiktig) anbefale å velge en skole i Norge. Man vil jo ikke ende opp som de der "God hates fags"-folka, ikke sant.. Du hadde vel reagert før det hadde kommet dithen, men du tar poenget. Altså det du må være klar over når du setter deg på skolebenken på en "bibelskole". Du får servert en ferdigtygd tolkning av bibelen. En av mange tolkninger. Styr gjerne unna typisk trosbevegelse-karismatiske-ÉN-sjefspastorenehersker-skoler i så måte, men det kommer også an på hvilken skole man velger. Langt fra alle som er slik som Skeptikeren beskriver det. Så har du dilemmaet med at du velger å studere en bok som ligger til grunn for en gud som deles av to andre religioner (Islam og Jødedommen). Samme gud (Abrahams gud)! Alle bøkene kan jo ikke stemme på en gang! Dette har du fått godt nok svar på tidligere. Mange prester og forkynnere blir med tiden ateiser. Hvordan vet du at dette stemmer? På tide og stille seg de rette kritiske spørsmål før du kaster deg ut på en utannelse som du senere vil angre på? Som hva da? (Sånn at de kan besvares, mener jeg) Endret 21. mars 2011 av appelsinbrus Lenke til kommentar
cæshåbærs Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Hei. Har noen spørsmål om bibel skole. Er det mulig å gå på bibelskole for en 18 åring uten vgs? Er det mulig å gå på bibelskole uten å være helt kristen, men å faktisk gå der for å få ett mer kristent synn i hode og hjerte? Hvis du har noen erfaringer både utenlands eller her hjemme med bibelskole så skriv! Har ikke gått på vgs, men lurer på hvordan jeg skal få sakt det til moren min at jeg vil gå på bibelskole. Spurte henne litt for å høre hva hun tenker på når hun hører bibelskole så blir det bare latter i respons og er redd for å bli mobbet og flirt av at jeg neste år igjen ikke vil gå på vgs, men vil gå på bibelskole istedenfor. Må desverre meddele at bibelskoler begynner å bli utdatert i dagens samfunn. vil heller tipse deg og si at du burde ta et studie som ikke krever realfagskompetanse/generell studiekompetanse eller gå gjennom førstegangstjenesten og holde religion på et høyt daglidags plan. evt melde deg inn i et mindre kristent samfunn som smiths venner etc. jeg er kristen selv, og dette er det som prosentvis gir høyest lykke og suksess blant oss troende! Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Nå får du forholde deg til diskusjonen som var igang her og ikke bryte inn med sitater som allerede er utdypet. Legg også merke til at diskujonen er avsluttet for min del idet jeg som en vennlig gest besvarte trådstarters spørsmål helt nylig. Foreslår du velger deg et konkret tema og heller starter en ny tråd i stedet for å hijacke tråden til sykkel92. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Må desverre meddele at bibelskoler begynner å bli utdatert i dagens samfunn. ...melde deg inn i et mindre kristent samfunn som smiths venner etc. Bare tull, selvsagt. Hvorfor anbefaler du Smiths venner? Spør kun fordi jeg lurer. Må så ydmykt jeg bare klarer be deg om tilgivelse, O NorwegianSkeptics, hvis du med dette spørsmålet føler at jeg hijacker tråden. Nå får du forholde deg til diskusjonen som var igang her og ikke bryte inn med sitater som allerede er utdypet. Legg også merke til at diskujonen er avsluttet for min del idet jeg som en vennlig gest besvarte trådstarters spørsmål helt nylig. Foreslår du velger deg et konkret tema og heller starter en ny tråd i stedet for å hijacke tråden til sykkel92. Voldsomt hårsår du skulle være da. Trasig å få motbør? Ser forresten ikke hvilket innlegg du har sitert. Endret 22. mars 2011 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Nå er jeg inbitt ateist, så du får ta det jeg skriver med en klype salt. Det du tror på, må være noe DU finner ut av selv. Det står respekt av at du ønkser å finne ut av dette og derfor vil søke på en slik skole. Jeg kjenner mange som ikke har tatt et så velloverveid standpunkt i søken etter sin tro, eller mangel på tro. Det er mange alternativer til bibelskoler, som jeg ville sett på om jeg var deg. Det er både innenfor livsyn og filosofi, som jeg vil tro kan dekke mange av de spørsmålene og temaene du føler du trenger svar på. På en bibelskole vil du bli presentert for et svar eller en undervisning innenfor disse temaene, enn som samtidig er farget av dem som underviser. Du trenger ingen lærer for å ta ett valg om hva du tror på. Det er i hvertfall slik jeg har fått det fortalt av de kristne jeg har snakket med personlig, de tilhører frikirken, og er stort sett helt vanlige folk som har noen (etter min mening) merkelige tanker om vår opprinnelse. Viss jeg var deg, så ville jeg lagt disse tankene om bibelskole på hylla, og heller tatt meg en tur til et fredagsmøte i frikirken. Jeg har aldri selv vært på ett, men jeg har en venninne som er personlig kristen, og som snakker veldig varmt om dette. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Viss jeg var deg, så ville jeg lagt disse tankene om bibelskole på hylla, og heller tatt meg en tur til et fredagsmøte i frikirken. Jeg har aldri selv vært på ett, men jeg har en venninne som er personlig kristen, og som snakker veldig varmt om dette. Ettersom du aldri har vært på et slikt møte, kan jeg informere om at det på (nesten) ingen måte er likt et år på bibelskole.. Endret 22. mars 2011 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Viss jeg var deg, så ville jeg lagt disse tankene om bibelskole på hylla, og heller tatt meg en tur til et fredagsmøte i frikirken. Jeg har aldri selv vært på ett, men jeg har en venninne som er personlig kristen, og som snakker veldig varmt om dette. Ettersom du aldri har vært på et slikt møte, kan jeg informere om at det på (nesten) ingen måte er likt et år på bibelskole.. Nei, det har jeg ikke hevdet heller, jeg er bare motstander av at en tro må læres, uansett om det er det ene eller det andre, eller mangel på tro. Det burde være noe man oppdager selv. Trådstarter er nyskjerrig, og jeg anbefaler han å snakke med andre personlige kristne, og ikke en lærer hvis jobb og hovedoppgave er å forklare deg om gud og hvordan biblen skal tolkes logisk. Hun veninna mi begynte å gå der pga det var sosialt, uten at hunv ar kristen på noen måte, men så syntes hun at kristne folk hadde det så koselig at hun også ble kristen. (ja, jeg har gitt henne mye abuse for akkurat det argumentet men det er en annen sak ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå