Sykkel92 Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Hei. Har noen spørsmål om bibel skole. Er det mulig å gå på bibelskole for en 18 åring uten vgs? Er det mulig å gå på bibelskole uten å være helt kristen, men å faktisk gå der for å få ett mer kristent synn i hode og hjerte? Hvis du har noen erfaringer både utenlands eller her hjemme med bibelskole så skriv! Har ikke gått på vgs, men lurer på hvordan jeg skal få sakt det til moren min at jeg vil gå på bibelskole. Spurte henne litt for å høre hva hun tenker på når hun hører bibelskole så blir det bare latter i respons og er redd for å bli mobbet og flirt av at jeg neste år igjen ikke vil gå på vgs, men vil gå på bibelskole istedenfor. Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 (endret) Har du forhørt deg med kristne folkehøgskoler? Den folkehøgskolen jeg gikk på var riktignok frilynt, men av elevene var det noen som ikke hadde fullført videregående. Det finnes uansett drøssevis med kristne folkehøgskoler, hvorav noen høyst sannsynlig tilbyr Bibelstudier. EDIT: Om du virkelig kan stå inne for ditt valg syns jeg du skal drite en lang mars i hva moren din sier. Endret 27. februar 2011 av Dr. Van Nostrand Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Er det mulig å gå på bibelskole uten å være helt kristen, men å faktisk gå der for å få ett mer kristent synn i hode og hjerte? Ved søknad til dei fleste bibelskular må du skrive eit lite motivasjonsbrev, i alle fall var det slik på den skulen eg gjekk på. Og ja, eg kjenner folk som har gått på bibelskule sjølv om dei ikkje er kristne, td dei som ønskjer å dyrke spesifikke interesser el, men det er likevel å understreke at det kristne livet influerar det meste som skjer på ein slik skule. Slik eg tolkar spørsmålet ditt verkar det som om du ønskjer å vere ein kristen, men ikkje føler at du lever eit kristent liv godt nok til å kalle deg ein kristen. Dersom denne antakinga stemmer er det ei misoppfatning, ettersom kristendom ikkje stiller nokon krav til deg for å bli frelst. "For alle dei som tok imot han, gav han rett til å bli Guds barn, dei som trur på hans namn" (Joh 1,12). På ein bibelskule kan du få kunnskap og erfaring til å kvile i denne sanninga, men eg vil igjen gjere merksam på at du ikkje nødvendigvis vert "meir" kristen av å gå her, like lite som du vert ein hamburger av å gå på McDonald's. Kva utbytte du får avheng i stor grad av deg sjølv. Endret 28. februar 2011 av HEAL Lenke til kommentar
Sykkel92 Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Har du forhørt deg med kristne folkehøgskoler? Den folkehøgskolen jeg gikk på var riktignok frilynt, men av elevene var det noen som ikke hadde fullført videregående. Det finnes uansett drøssevis med kristne folkehøgskoler, hvorav noen høyst sannsynlig tilbyr Bibelstudier. EDIT: Om du virkelig kan stå inne for ditt valg syns jeg du skal drite en lang mars i hva moren din sier. Ja, men er veldig usikker på hva hennes reaksjon vil bli om at jeg vil gå på bibelskole. Redd for at hun bare flirer det vekk. Er det mulig å gå på bibelskole uten å være helt kristen, men å faktisk gå der for å få ett mer kristent synn i hode og hjerte? Ved søknad til dei fleste bibelskular må du skrive eit lite motivasjonsbrev, i alle fall var det slik på den skulen eg gjekk på. Og ja, eg kjenner folk som har gått på bibelskule sjølv om dei ikkje er kristne, td dei som ønskjer å dyrke spesifikke interesser el, men det er likevel å understreke at det kristne livet influerar det meste som skjer på ein slik skule. Slik eg tolkar spørsmålet ditt verkar det som om du ønskjer å vere ein kristen, men ikkje føler at du lever eit kristent liv godt nok til å kalle deg ein kristen. Dersom denne antakinga stemmer er det ei misoppfatning, ettersom kristendom ikkje stiller nokon krav til deg for å bli frelst. "For alle dei som tok imot han, gav han rett til å bli Guds barn, dei som trur på hans namn" (Joh 1,12). På ein bibelskule kan du få kunnskap og erfaring til å kvile i denne sanninga, men eg vil igjen gjere merksam på at du ikkje nødvendigvis vert "meir" kristen av å gå her, like lite som du vert ein hamburger av å gå på McDonald's. Kva utbytte du får avheng i stor grad av deg sjølv. Forstår at det vill være mest fokus på det kristne i en slik skole, men det er jeg så forberedt på som det går ann. Helt Riktig. Jeg ønsker å være/bli ein kristen. Har ikke vært særlig kristen før, men har fått øyene opp det siste året. Lenke til kommentar
alfred97 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Helt Riktig. Jeg ønsker å være/bli ein kristen. Har ikke vært særlig kristen før, men har fått øyene opp det siste året. Kan man spørre hvorfor? Lenke til kommentar
Sykkel92 Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Ja, det kan du. Har egentlig følt meg litt tapt og følt at noe mangler i livet og har alltid følt meg mer kristen og glad i verdiene til det kristne enn mange av de som jeg gikk i klasse med. Har bare følt meg mer trukket av det kristne det siste året. Er litt vanskelig å finne de riktige ordene på det. Lenke til kommentar
alfred97 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Ja, det kan du. Har egentlig følt meg litt tapt og følt at noe mangler i livet og har alltid følt meg mer kristen og glad i verdiene til det kristne enn mange av de som jeg gikk i klasse med. Har bare følt meg mer trukket av det kristne det siste året. Er litt vanskelig å finne de riktige ordene på det. Kunne vært interessant å vite hva du legger i "verdiene til det kristne". Det er ikke meningen å forsøke å trekke deg i noen retning her - jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Det finnes veldig mange forskjellige bibelskoler, noe for enhver smak så å si. De jeg kjenner best til er OKS, Fjellhaug-skolene, Troens Bevis og Ansgar, hvor jeg selv har gått. Ansgar har både "vanlig" bibelskole med flere linjer som musikk og dans, og de har også høyskole hvor du f.eks kan ta grunn-, mellom-, og hovedfag i kristendom, altså en ordentlig utdannelse. Personlig var jeg veldig fornøyd med at denne skolen ikke hadde, eller prøvde å ha, en spesiell teologisk profil. Der var alt fra katolikker til pinsevenner. Tror også jeg trygt kan anbefale OKS. Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Hei. Har noen spørsmål om bibel skole. Er det mulig å gå på bibelskole for en 18 åring uten vgs? Er det mulig å gå på bibelskole uten å være helt kristen, men å faktisk gå der for å få ett mer kristent synn i hode og hjerte? Hvis du har noen erfaringer både utenlands eller her hjemme med bibelskole så skriv! Har ikke gått på vgs, men lurer på hvordan jeg skal få sakt det til moren min at jeg vil gå på bibelskole. Spurte henne litt for å høre hva hun tenker på når hun hører bibelskole så blir det bare latter i respons og er redd for å bli mobbet og flirt av at jeg neste år igjen ikke vil gå på vgs, men vil gå på bibelskole istedenfor. Hei, min venn! Jeg selv går på en bibelskole for øyeblikket, Matteson misjonsskole. Det er en liten skole og denne skolen har noe av det beste fellesskapet i skolesammenheng som jeg noensinne har vært en del av. Og programmet deres er ekstremt lærerikt. Vi lærer om først og fremst Bibelen (profetiene, evangeliet m.m.) og noe om helse og kosthold, organisk dyrkning og misjonsarbeid. Jeg er ikke sikker på hva som måtte interessere deg helt konrekt med tanken på å gå på en bibelskole, men Mattesonskolen er noe jeg kan anbefale på det varmeste for den som søker å forstå Bibelens kristne budskap om frelse for mennesker, samt hva det betyr å gi livet sitt til Jesus. Mange av vennene mine har gått der, og mange flere har tenkt seg dit etter vgs. Skolen arrangerer også en hel del turer til utlandet hvert år, der en får være med på praktisk hjelpearbeid (f.eks. i Mellom-Amerika eller Sør-Amerika eller i Norge/Skandinavia), samt andre treff og arrangementer i menighetshenseende. Skolen er drevet av syvendedags-adventistene. I tillegg er det er gratis å gå på Mattesonskolen (dvs. misjonsturen til Mellom- og Sør-Amerika koster litt, men det er fullt mulig å gjøre spesielle avtaler med rektoren). Jeg råder deg til å høre på din mor og hva hun mener, ytre det du mener, og selv ta valget for hva du har tenkt deg. Er du overbevist om at du skal på bibelskole før vgs, så gjør det. Er du ikke, så det litt mer an (og legg det fram for Gud, naturligvis, Han leder en om en er villig). Om du ønsker mer info angående hvordan akkurat denne bibelskolen, så bare spør (PM). Og husk å sjekke lenken jeg har lagt ved. Lykke til! Endret 1. mars 2011 av Mennesket Lenke til kommentar
Sykkel92 Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Takker for svar. Har funnet noen interessante bibelskoler i utlandet, men lurer på om noen har erfaring med å gå på bibelskole i utlandet? Får du støtte/stipend hvis du skulle gå på bibelskole i utlandet? Lenke til kommentar
Sykkel92 Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 bump Har et spørsmål til får man støtte gjennom lånekassen eller noe stipend ved å gå på bibelskole? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Hei. Har noen spørsmål om bibelskole. Er det mulig å gå på bibelskole uten å være helt kristen, men å faktisk gå der for å få ett mer kristent syn i hode og hjerte? Ja. Og jeg anbefaler det. Kjenner mange som har gjort det, både kristne og ikke-kristne, alle utenom én av de som ikke var kristne endte opp som kristne etterpå. Den siste angret heller ikke, forresten. Har ikke gått på vgs, men lurer på hvordan jeg skal få sakt det til moren min at jeg vil gå på bibelskole. "Hei mamma! Jeg må snakke med deg om noe.. Jeg har tenkt å gå på bibelskole til høsten, så jeg flytter nok ut.. Har du lyst til å hjelpe meg å finne leilighet?" Spurte henne litt for å høre hva hun tenker på når hun hører bibelskole så blir det bare latter i respons og er redd for å bli mobbet og flirt av at jeg neste år igjen ikke vil gå på vgs, men vil gå på bibelskole istedenfor. Hva moren din sier skal du drite langt i, hvis en mor mobber sin egen sønn for å gå på bibelskole, så har hun problemer. Virkelig. Og, -ikke bry deg om hun mobber deg. Reis på bibelskole du, hvis du har lov til det uten vgs, -jeg håper du har lov! Lykke til på bibelskole, du kommer ikke til å angre! Endret 9. mars 2011 av Runar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-SGxMysqw Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hei. Har noen spørsmål om bibel skole. Er det mulig å gå på bibelskole for en 18 åring uten vgs? Er det mulig å gå på bibelskole uten å være helt kristen, men å faktisk gå der for å få ett mer kristent synn i hode og hjerte? Hvis du har noen erfaringer både utenlands eller her hjemme med bibelskole så skriv! Har ikke gått på vgs, men lurer på hvordan jeg skal få sakt det til moren min at jeg vil gå på bibelskole. Spurte henne litt for å høre hva hun tenker på når hun hører bibelskole så blir det bare latter i respons og er redd for å bli mobbet og flirt av at jeg neste år igjen ikke vil gå på vgs, men vil gå på bibelskole istedenfor. Ja det er mulig aa gaa paa bibelskole. Har aldri hort om bibelskoler som krever at du har tatt vgs. Veien Bibelskole i Kristkriken Bergen har iallfall ikke noe saant krav. Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 bump Har et spørsmål til får man støtte gjennom lånekassen eller noe stipend ved å gå på bibelskole? Tror det lureste er om du tar kontakt med den/de bibelskolene du mener er aktuelle for deg og stiller disse spørsmålene direkte til dem. Tror nok de forskjellige skolene har litt forskjellige retningslinjer for dette, men tar du kontakt med dem får du helt sikkert svar på akkurat det du lurer på. Diskusjon.no er ikke akkurat det beste stedet å søke slik informasjon, som du sikkert har lagt merke til. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hold dere til emnet nå. Trådstarter spør ikke om dere syns han skal gå på bibelskole. Tre innlegg, blant annet et par som siterte et slettet innlegg, har blitt slettet. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Jeg har slettet noen poster fra denne tråden. Emnet er bibelskole, ikke Guds eksistens. Det kan dere ta i egne tråder. Ha! Dobbeltmoderert. Geir Lenke til kommentar
Sykkel92 Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 Har sendt en mail til en skole som jeg syns ser veldig interessant ut, den er i utlandet. Spurte litt om å gå der høst og vår. Eneste som mangler er bare å si det til mor, noe jeg ikke finner så lett å få til. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Bare si det rett ut. "Jeg skal på bibelskole til høsten" Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 I tillegg, bibelskole kan umulig være det værste å fortelle til mor. Det er nok mange skoler og årsaker til å flytte ut jeg ville vært langt mer skeptisk til... Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Kanskje du kan gjøre det enklere for morradi hvis du fokuserer på at du skal gå på idrettslinja eller musikklinja eller en av de ørten forskjellige linjene man finner på bibel- og folkehøyskoler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå