eivinds2 Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Si man har kjøpt en bil fra en bedrift. Bilen har to års garanti fra fabrikk. Du kjøper bilen som privatperson av bedriften da den er 3 år gammel. Så oppstår en feil etter 4 år som normalt ville vært dekket av reklamasjonsretten som privatperson. Må bilprodusenten fortsatt godta reklamasjon fra deg som privatperson, eller må du rette reklamasjonen til bedriften som originalt kjøpte bilen? Eller utgår reklamasjonen etter 2 år da bilen orginalt er kjøpt av en bedrift? Lenke til kommentar
SpecR Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) DIN reklamasjonsrett starter når DU kjøper bilen. Når bedriften kjøpte den trenger du ikke byr deg om. Du kan rette din reklamasjon mot selger, eller tidligere salgsledd (ihht. forbrukerkjøpsloven §35) som f.eks. produsent. Uansett hvem du reklamerer mot er det kjøpsdatoen på DIN kjøpskvittering som er viktig. Endret 28. februar 2011 av SpecR Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Det er nok ikke så enkelt som Specr mener her. Jeg vil tro det er vesentlig om bedriften har salg av bil som en av hovedinntektskildenen eller om dette rett og slett er salg av en bil de har til overs. Hvis de ikke har bilsalg som en del av sin næring så er det kjøpsloven som gjelder og ikke forbrukerkjøpsloven. Slik trådstarter ordlegger seg så kan det høres ut som dette ikke er kjøpt av et bilfirma og det er derfor nærliggende og tro at det er kjøpsloven som gjelder i dette tilfellet og da må kjøper forholde seg til eventuelle avtaler om garanti mellom bedriften og opprinnelig selger. Sammenlign det gjerne med hjemmepc-ordningen som var så populær en liten periode. 1 Lenke til kommentar
eivinds2 Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Akkurat i dette tilfelle ble bil valgt fordi det var det første jeg kjøpte av en bedrift, men spørsmålet var generelt. Det vil med andre ord si at det var ment at bedriftens næring ikke hadde noe med bil å gjøre. Men begynte å tenke litt i forbindelse med dette. Kjøpte nemlig nylig en printer som også er tidligere eid av et firma. Deres hovednæring er heller ikke å selge printere... Dermed må jeg da godta at denne printeren i utgangspunktet ikke har mer en 2 års reklamasjonsrett? Er jo bare tull, for selgeren har jo fått samme sum i kassa, enten jeg som forbruker betaler den, eller om en bedrift kjøper den. På en annen side er det jo klart de vrir seg unna reklamasjonsretten hvis de har mulighet... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Husk at printere har en gitt levetid. Kjøper du en printer som allerede er brukt i noen år kan du ikke akkurat forvente at den skal vare i evigheten. Spesielt i dag når printer produsenter lager deler som slites ut etter x-antall ark. Tanken bak loven er som følger. Privat vs. bedrift som selger produktet som hovedinntektskilde. Privat er den svake part, fordi bedriften har mye bedre kjennskap til produktet enn privatperson. Privat vs. bedrift som selger et brukt produkt som ikke er relatert til deres hovedinntektskilde. Eksempelvis en skobutikk som selger en brukt printer. Privat og bedrift står likt, fordi en skobutikk ikke kan forventes å ha bedre kjennskap til produktet enn privatperson. Det samme gjelder jo forsåvidt for salg mellom privatpersoner. Lenke til kommentar
eivinds2 Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Veldig enig i det du sier. Kan jo også legge til at en bedrift normalt vil slite mer på produktene, enn en privatperson. Kjøpte en printer som var brukt i 4 mnd av en enkeltperson som driver enkeltmannsforetak. Dermed vil ikke slitasjen firmaet har gjort på printeren kunne kalles betydelig. Forbrukerkjøpsloven sier at man har 5 års reklamasjonsrett på elektronikk ved normalt bruk. Dette fordi en forbruker har rett til å forvente at et elektronisk produkt har en så lang levetid. Jeg forventer jo fortsatt at printeren varer i 5 år ved normalt bruk. Spørsmålet blir jo egentlig om jeg plutselig ikke har rett til å forvente dette hvis jeg kjøper en printer som er kjøpt gjennom bedrift. Finnes det noe lovverk her? eller er dette et hull? Endret 28. februar 2011 av eivinds2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå