egeland123 Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Halloen ale kjære medlemer Tenkte å prøve å gå opp en divisjon i musikkskapning. Har drevet litt med FL studio uten keyrig eller noe, bare på fritiden for gøy. Men nå vil jeg prøve for fult ved å legge litt mer penger i det. Så da var det da.... Lure på hva som er såkalt "must" til å lage musikk, hva trenger jeg? blir alt fra hiphop beats til techno/trance. Tenkte enten cubecase eller FL studio, så litt på keyrig også. Så håper dere kan komme med innspill folkens Takker og bukker på forhånd;)! PC: 22" full HD Prosessor Intel® Core i5 CPU 760 @ 2.80GHz, 2801 Mhz, 4 kjerne®, 4 logiske prosessor(er) 4gb ddr3 windows 7 ultimate ATI High Definition Audio Device lydkort Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Software-baserte synther er et must til det du beskriver her. Ved å kjøpe en DAW (Digital Audio Workstation; Cubase, Logic, FL Studio etc) får du ofte med ferdige plug-ins i pakken. (plug-ins er enkelt forklart et tillegsprogram du kjører gjennom, i dette tilfellet f.eks Cubase) Plug-ins kan være alt fra effektmoduler til gjenskapning av gamle synther til trommeloops/beats. Her lønner det seg selvsagt også å kjøpe tilleggspakker til spesifike oppgaver. Skal du spille inn mye trance, lønner det seg å kjøpe en pakke som inneholder de stilriktige loopsene, og lydene. I tillegg trenger du et midi/usb-keyboard som kontrollerer disse softsynthene. Prisen varierer etter kvalitet og tillegsfunksjoner, men et midi/usb-keyboard skal primært sende noteinformasjon, og derfor bør et brett i 1k klassen duge bra. Hvis dette var knotete forklart, skal jeg prøve å forenkle det litt Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Pri 1 vil jeg si er lydkort. Nå har ikke jeg store erfaringen med ATI integrert, men jeg hadde ikke sjangs å spille softsynth før jeg kjøpte et eksternt usb lydkort (hadde Creative og Realtek før) Om du liker å lage beats/klipp som du setter sammen etterpå som lego, eller trigger live når du føler for det, så er Ableton bra (objektorientert). Om man liker å "programmere" musikken har vel de andre pakkene flere tilhengere (linjært). Følger med "light"-versjoner når du handler lydkort tror jeg. Fulgte i hvertfall en drøss ulike LE versjoner av programmer med både keyboardet og lydkortet mitt : http://www.emu.com/products/product.asp?category=610&subcategory=611&product=17511&nav=softwareBundle Desverre er det mye vanskeligere å lære enn hva youtube gir inntrykk av, men man kan jo finne ut hva man liker Lenke til kommentar
egeland123 Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Pri 1 vil jeg si er lydkort. Nå har ikke jeg store erfaringen med ATI integrert, men jeg hadde ikke sjangs å spille softsynth før jeg kjøpte et eksternt usb lydkort (hadde Creative og Realtek før) Om du liker å lage beats/klipp som du setter sammen etterpå som lego, eller trigger live når du føler for det, så er Ableton bra (objektorientert). Om man liker å "programmere" musikken har vel de andre pakkene flere tilhengere (linjært). Følger med "light"-versjoner når du handler lydkort tror jeg. Fulgte i hvertfall en drøss ulike LE versjoner av programmer med både keyboardet og lydkortet mitt : http://www.emu.com/products/product.asp?category=610&subcategory=611&product=17511&nav=softwareBundle Desverre er det mye vanskeligere å lære enn hva youtube gir inntrykk av, men man kan jo finne ut hva man liker Hvilket lydkort annbefaler du? Lenke til kommentar
ertestuing Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Nå vet jeg ikke hvor mye du er villig til å bruke, men Echo Audiofire-serien anbefaler jeg på det sterkeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå