Gå til innhold

Musikkskapning, realisering av drømmer:p

egeland123

Anbefalte innlegg

Halloen ale kjære medlemer

Tenkte å prøve å gå opp en divisjon i musikkskapning. Har drevet litt med FL studio uten keyrig eller noe, bare på fritiden for gøy. Men nå vil jeg prøve for fult ved å legge litt mer penger i det. Så da var det da.... Lure på hva som er såkalt "must" til å lage musikk, hva trenger jeg? blir alt fra hiphop beats til techno/trance.

Tenkte enten cubecase eller FL studio, så litt på keyrig også. Så håper dere kan komme med innspill folkens ;)

Takker og bukker på forhånd;)!

PC:

22" full HD

Prosessor Intel® Core i5 CPU 760 @ 2.80GHz, 2801 Mhz, 4 kjerne®, 4 logiske prosessor(er)

4gb ddr3

windows 7 ultimate

ATI High Definition Audio Device lydkort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Software-baserte synther er et must til det du beskriver her. Ved å kjøpe en DAW (Digital Audio Workstation; Cubase, Logic, FL Studio etc) får du ofte med ferdige plug-ins i pakken. (plug-ins er enkelt forklart et tillegsprogram du kjører gjennom, i dette tilfellet f.eks Cubase) Plug-ins kan være alt fra effektmoduler til gjenskapning av gamle synther til trommeloops/beats. Her lønner det seg selvsagt også å kjøpe tilleggspakker til spesifike oppgaver. Skal du spille inn mye trance, lønner det seg å kjøpe en pakke som inneholder de stilriktige loopsene, og lydene.

I tillegg trenger du et midi/usb-keyboard som kontrollerer disse softsynthene. Prisen varierer etter kvalitet og tillegsfunksjoner, men et midi/usb-keyboard skal primært sende noteinformasjon, og derfor bør et brett i 1k klassen duge bra.

Hvis dette var knotete forklart, skal jeg prøve å forenkle det litt :)

Lenke til kommentar

Pri 1 vil jeg si er lydkort. Nå har ikke jeg store erfaringen med ATI integrert, men jeg hadde ikke sjangs å spille softsynth før jeg kjøpte et eksternt usb lydkort (hadde Creative og Realtek før)

Om du liker å lage beats/klipp som du setter sammen etterpå som lego, eller trigger live når du føler for det, så er Ableton bra (objektorientert). Om man liker å "programmere" musikken har vel de andre pakkene flere tilhengere (linjært). Følger med "light"-versjoner når du handler lydkort tror jeg. Fulgte i hvertfall en drøss ulike LE versjoner av programmer med både keyboardet og lydkortet mitt : http://www.emu.com/products/product.asp?category=610&subcategory=611&product=17511&nav=softwareBundle

Desverre er det mye vanskeligere å lære enn hva youtube gir inntrykk av, men man kan jo finne ut hva man liker :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pri 1 vil jeg si er lydkort. Nå har ikke jeg store erfaringen med ATI integrert, men jeg hadde ikke sjangs å spille softsynth før jeg kjøpte et eksternt usb lydkort (hadde Creative og Realtek før)

Om du liker å lage beats/klipp som du setter sammen etterpå som lego, eller trigger live når du føler for det, så er Ableton bra (objektorientert). Om man liker å "programmere" musikken har vel de andre pakkene flere tilhengere (linjært). Følger med "light"-versjoner når du handler lydkort tror jeg. Fulgte i hvertfall en drøss ulike LE versjoner av programmer med både keyboardet og lydkortet mitt : http://www.emu.com/products/product.asp?category=610&subcategory=611&product=17511&nav=softwareBundle

Desverre er det mye vanskeligere å lære enn hva youtube gir inntrykk av, men man kan jo finne ut hva man liker :)

Hvilket lydkort annbefaler du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...