Gå til innhold

Ta opp lån og kjøpe leilighet

Lsass

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lenge hatt planer om å kjøpe meg leilighet og leie den ut.

Jobber i forsvaret så bor så og si gratis i militær leilighet, samtidig som jeg tjener greit med penger. Derfor har jeg tenkt at det er ypperlig å ta opp lån, kjøpe meg leilighet og leie den ut. Tenker å kjøpe en leilighet til et sted mellom 1,2 millioner og 1,5 millioner, med minimum 2 soverom.

Jeg har sett på lån i statens pensjonkasse hvor jeg har tenkt å søke på lån på 1,5 millioner, med en effektiv rente på 2,797% og en nedbetalingstid på 20 år. Dette utgjør et terminbeløp på omtrent 9800,- de første årene, hvorav det er 12 terminer per år (10.000,- i mnd rundt regnet).

Ønsker å kjøpe meg en leilighet som gir meg en inntekt på minimum 7.000,- i mnd, men helst opp mot 9.000,-. På denne måten trenger jeg kun å legge inn alt fra 1.000,- 3.000 selv for å dekke selve nedbetalingen på lånet.

Videre kommer det noen spørsmål om selveier, andel, fellesgjeld, fellesutgifter osv:

1. Jeg ønsker primært å kjøpe en leilighet som gjør at jeg blir selveier og ikke andelseier. - Men hva er fordelene og ulempene?

Ser at jeg ved å kjøpe en andelsleilighet får ganske høye fellesutgifter pga. nedbetaling av fellesgjelden. Spørsmålet mitt da er om det er mulig å kjøpe ut gjelden med en gang?

Eksempel:

Prisantydning 1 100 000,- NOK

Fellesgjeld 96 157,-

Totalpris 1 196 157,-

Fellesformue 27 589,-

Felleskost. mnd. 3 634,-

Felleskostnadene er fordelt slik: felleskostnader kr 2 265,-, renter kr 428,-, avdrag kr 456,-, trappevask kr 95 og strømforskudd kr 390,-.

Er det da mulig å heller betale 1,1mill + 96 157 slik at jeg slipper å betale så mye i fellesutgifter hver måned? Slik at jeg slipper å betale rente og avdrag til fellesgjelden, samtidig som jeg betaler renter og lån på selve lånet fra statens pensjonskasse?

Ved å kjøpe en leilighet som er andelseier, så vil vel også styret bestemme over meg over hva som skal gjøres med leilighetene? Posetive og negative sider ved dette? og hva er regentlig lovene/reglene?

Jeg har også tenkt å ta opp et serielån og ikke et annuitetslån. Dette er fordi jeg ønsker å starte nedbetalingen på lånet med en gang og at jeg hver måned skal betale ned på lånet og ikke på renten. Det eneste er at om renten plutselig skulle fyke til XXXXXXX blir det veldig dyrt... Posetive/negativer sider? Meninger og erfaringer?

Om noen har noen andre innspill utover spørsmålene mine, anbefalinger, egne erfaringer osv, så spytt ut!

Har tenkt å kjøpe meg leilighet i Elverum : )

Takker på forhånd!

Endret av Lsass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du havner på en P/E på ca. 19-30 med en utleie til 7000-9000.

http://bigpicture.typepad.com/comments/images/2008/05/13/price_to_rent_ratio.png

http://www.marketoracle.co.uk/images/2008/house_price_to_rent_ratio_jan08.jpg

Det er en fordel at tallet er lavt om du skal få en høy direkteavkastning, med mindre du spekulerer på en oppgang.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg tror du havner på en P/E på ca. 19-30 med en utleie til 7000-9000.

http://bigpicture.typepad.com/comments/images/2008/05/13/price_to_rent_ratio.png

http://www.marketoracle.co.uk/images/2008/house_price_to_rent_ratio_jan08.jpg

Det er en fordel at tallet er lavt om du skal få en høy direkteavkastning, med mindre du spekulerer på en oppgang.

P/E, hva er det? Ser du har postet to grafer, men disse har jo "gått ut på dato" :)

Ved å spekulere på en oppgang, tenker du da på leilighetens verdi eller tenker du på inntekten fra leien?

Du må rett og slett forklare litt mer, da jeg ikke forstår alle begrepene dine eller hva du vil frem til : )

Lenke til kommentar

Jeg synes også at det høres ut som om inntjeningen er noe lav i forhold til investeringen (og ikke minst risikoen, da boligprisene er ganske høye for tiden, og rentene fort kan dobles i løpet av noen år). Men det er vanskelig å finne "gode" objekter nå som prisen er såpass høy som den er.

Ang. serielån vs. annuitetslån: Man har jo også remmelån som et tredje alternativ, hvor du kan betale ned det du "klarer" til enhver tid (forutsetter jo selvsagt litt disiplin). Men det er kanskje ikke aktuelt i ditt tilfelle, dersom du har valgt Statens Pensjonskasse som långiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...