Halvliter Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Eg har ein kompis som jobber i butikk på eit kjøpesenter. Kjeden han jobber for sa akkurat opp avtalen dei hadde med eit vanndispenserfirma og nekter og inngå ny avtale. Dei har tilgong til vatn i vaskene på dei offentlige toaletta på senteret, men når dei er åleine på jobb kan dei ikkje forlate arbeidsplassen. Eineste loven eg finner om vatn på arbeidsplassen er denne: http://www.lovdata.no/for/sf/ad/xd-19950216-0170.html#8 der det står "Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakerne har tilgang til drikkevann." Er det kjedens ansvar og stille vatn tilgjengelig? Kan dei ta seg betalt for ein eventuell vanndispensar ? Kva kan dagleg leiar gjøre? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Ikke det at dette er en juridisk løsning, men kan de ikke ha med seg en vannflaske som tar f.eks en liter? Det burde jo holde, selv for alenetidene... Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Ja, ærlig talt. Makan til problemsøking. De kan vel bruke vannflasker som alle andre. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 men når dei er åleine på jobb kan dei ikkje forlate arbeidsplassen. Jeg ville heller tatt tak i dette. Man kan vel neppe lovlig legge opp arbeidet slik at man ikke har mulighet for å ta en femminutter, uansett om det er for å hente drikkevann, tisse eller trekke frisk luft? Jeg mente å ha hørt at man har krav på inntil fem minutters pause per time, men ser ikke at det er hjemlet § 10-9. Pauser i arbeidsmiljøloven - tar jeg feil? Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 ... Jeg mente å ha hørt at man har krav på inntil fem minutters pause per time, men ser ikke at det er hjemlet § 10-9. Pauser i arbeidsmiljøloven - tar jeg feil? Det er ikke sikkert du tar feil, men det er sannsynlig at du leter på feil sted. En tariff- eller arbeidsavtale kan inneholde passuser som gir bedre villkår enn AML. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå