Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uføreforsikring, men selskapet tar stort forbehold.

stue

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud på en uføreforsikring fra Gjensidige. Måtte fylle ut et stort skjema, med masse spørsmål om helsetilstand, og plager jeg har hatt de siste 5 årene så vidt jeg husker.

Fikk svar fra Gjensidige at jeg kunne få uføreforsikring, men de tok forbehold for alle fremtidige rygg, nakke, skulder og armplager. Skulle jeg bli ufør med noe av dette, så ville altså ikke forsikringen gjelde. Alt dette har de basert på at jeg ærlig nok har innrømmet at jeg har vondt i rygg og nakke til tider. Men har aldri vært en dag sykemeldt pga dette. Jeg har hatt 5 fysioterapi-timer for ryggen. Det er alt. Er altså ganske vanlige plager vil jeg tro som folk flest kan kjenne til tider.

Det sto at man kunne klage på avgjørelsen, men jeg klarer ikke finne noe juss rundt dette. Før jeg eventuelt klager, vil jeg høre fra folk som vet noe om det er vits i å klage i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjeld forsikring så er det ingen som har rettigheiter eller plikter, du har ikkje rett til å få kjøpe forsikring på samme måte som at forsikringsselskapet ikkje har plikt til å selge deg forsikring.

Her ser forsikringsselskapet dine tidlegare rygg og nakke smerter som et tegn på at du kan bli ufør på grunn av dette tidlegare en ein gjennomsnittleg person.

Eg kan forstå at dette er irriterande, men det er ikkje så mykje du kan gjere med det.

Alternativet ditt her ville vært å ikkje nemne dine helseproblemer i skjemaet, men då ville du risikert å stå heilt utan noke dersom du blir ufør sidan du ikkje var ærlig når du søkte om forsikring.

Alternativet er å be om ein pris for ei fullverdig uføreforsikring for deg. Dette vil sjølvsagt koste meir, men kanskje ikkje så mykje meir.

Du vil sjå det samme også med andre forsikringar som f.eks bilforsikring. Dersom du kræsjer mykje, tilhøyrer ei gruppe som er ekstra utsatt for ulykker eller kjøyrer ein bil som ofte er involvert i ulykker så blir det dyrt å forsikre.

Når forsikringsselskapet tilbyr deg ei veldig dyr forsikring (årsavgift på flere ganger verdien av bilen) så er dette i realiteten eit avslag, men med ei muligheit for deg å få deg forsikring om du er villig til å betale ekstra.

Lenke til kommentar

Det er ikke underlig at forsikringsselskapet tar forbehold mot skade som allered eksisterer. Forsikring tegnes mot fremtidig hendelse - ikke noe som allerede har startet. Du kan f.eks. ikke ringe et forsikringsselskap å tegne brannforsikring når det allerede brenner rundt deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Velkommen til virkeligheten bak forsikringsselskapene.

De vil selge deg sikkerhet mot minst mulig risiko slik at du må betale premie til de for et produkt du mest sansynlig aldri får bruk for.

Kjempe foretningside og kjempebra for de som får bruk for den men penger ut av vinduet for alle de som aldri fikk bruk for forsikringen sin.

Er det risiko vil de ikke forsikre deg eller selge deg dyr forsikring.

Er du tøff så setter du av penger og sparer deg opp til egen "forsikring" og satser på at det går bra til du har fått spart deg opp nok eller så betaler du premie til de som kan hjelpe deg ut om uhellet skulle være ute.

For de fleste selger forsikringsselskap drømmer og visjoner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dessverre er det slik at mange har vrangforestillinger om hvordan fungerer. Det pekes ofte ut diverse mørkemenn som sitter bak og gnir seg i henda. Bildet er mer nyansert enn som så.

Det er ikke underlig at forsikringsselskapet tar forbehold mot skade som allered eksisterer. Forsikring tegnes mot fremtidig hendelse - ikke noe som allerede har startet. Du kan f.eks. ikke ringe et forsikringsselskap å tegne brannforsikring når det allerede brenner rundt deg.

Akkurat som PerB skriver kan du kun forsikre deg mot skade/sykdom som oppstår etter at du tegnet forsikring.

Du kan eventuelt prøve å bruke klageretten din og legge ved diverse legeattester som avkrefter noen åpenbar risiko for sykdom/uførhet som følge av dine tidligere plager - om legen gir deg det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...