zaibott Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Trenger jeg SSD når jeg har SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB. den er jo rask??? spør dere som er eksperter eller har peiling. skal ha oprativ systemet og noen spill. Hjelp??? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Du _trenger_ ingenting, men du finner mange benchmarks på nettet som viser ytelsesforbedringen. Den er som regel god på oppstart av spill, men har ingenting å si når du spiller. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Spinpoint F3 er meget god. Jeg merket faktisk ikke så alt for mye til noe forbedring etter at jeg skaffet en SSD istedet Det jeg merker forskjellen på er oppstart og avslutning. Samt enkelte ganger under oppstart av større programmer. Prøvde å legge inn Battlefield BC2 på SSD, men merket faktisk ikke stort til det. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Du MÅ selvfølgleig ikke ha noen SSD. en SSD gjør også lite i forhold til spill slik at det er sagt. Du sparer kanskje noen sekunder her og der på loading av ny leveler men det er det. Ingen flere FPS i spill osv. Det som SSDen derimot gjør er å gjøre operativsystemet mye mye mer responsivt, og du merker det mye i surfing og andre sånne type mye brukte "kontorprogrammer" og generellt bruk. Skal du først ha en SSD er det også viktig at du kjøper en annstendig en. Ikke alle SSDer er skapt like, og de aller aller billigste er ikke å annbefale. C300 er et godt valg, og du kan få den for rundt 800kr for 60GB versjon (nok til OSet og programmer plus et spill eller to som du bruker mye og vil ha litt ekstra raskt loading på). En ny bølge av SSDer kommer forøvrig rundt slutten av mars. Ikke så mye å spare prismessig på disse fra det jeg kjenner til, men de nye modellene er hakket raskere (c300 er dog veldig rask allerede så det spørs litt om man vil merke forskjellen mellom superrask og superduperrask i praksis). -Stigma Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 (endret) Nå sant skal siers, så er jo SSD litt raskere, men om man klarer seg, så holder harddisk. Bare SSD er langt bedre på multitasking og windows oppstart. OCZ RevoDrive 120 GB er nok noe å vurdere om man vil ha det beste. Hydrid harddisk fra seagate er jo et godt alternativ også. Selv vil jeg anbefale å bruke SSD først og fremst til en laptop. Med mindre man vil ha en super stasjonær. Endret 27. februar 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Nå sant skal siers, så er jo SSD litt raskere, men om man klarer seg, så holder harddisk. Bare SSD er langt bedre på multitasking og windows oppstart. OCZ RevoDrive 120 GB er nok noe å vurdere om man vil ha det beste. Hydrid harddisk fra seagate er jo et godt alternativ også. Selv vil jeg anbefale å bruke SSD først og fremst til en laptop. Med mindre man vil ha en super stasjonær. Kan jeg spørre hvorfor du mener det? SSD-er er mer støysvake, men man finner støysvake mekaniske disker, også. Ser egentlig ikke noen annen grunn, tvert imot - i stasjonære har man plass til flere disker, så man kan få både ytelse og lagringskapasitet, mens i en laptop må man (som regel) gjøre et kompromiss. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Fordeler for bærbare spesifikt: - Mindre strømforbruk (generellt sett) - Mindre varme (som et resultat), hvilket er mer pressende for en laptop enn for stasjonær - Ingen mekanikk. Brå bevegelser av en snurredisk i gang kan forårsake skader på leseoverflaten på disken. Med SSD slipper du å tenke på alt det. Så noen fordeler er det for en laptop, men skal du ha SSD bør du kjøpe det basert på den primære fordelen: rask respons i OS og multitasking. De andre tingene er bare fine bonuser i mine øyne. -Stigma Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Slik jeg har forstått det, er forskjellen i strømforbruk typisk mindre enn 3W, men ser poenget. Selv ville jeg foretrukket å ha plass til en mekanisk disk i tillegg over alle nevnte "laptop-spesifikke" fordeler. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Jada - det er nettop derfor hybrid-disker er så interressante for laptops. Få laptops har plass til flere enn èn disk, og går du for SSD nå så må du nesten gjøre den tradeoffen at du må bruke en ekstern disk eller nettverk/server for lagringsbehovet for store filer. På stasjonære derimot er jo valget dødsenkelt - liten SSD + stor "treg" snurredisk til lagring, ihvertfall ved mindre budsjettet er virkelig stramt. -Stigma Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Angående støy. Dagens 2.5" spinnende plater bråker ikke i det hele tatt. Må legge øret til for og høre noe i det hele tatt. Så ikke tenk på støy (hvis du ikke har en hundgammel laptop). Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 2.5" bråker en hel del de. Ikke så mye i friluft, men vibrasjonene sprer seg og vil skape høyere lyd i kontakt med andre materialer, være seg det en bordsplate eller innsiden av pcen. Hører stor forskjell på når jeg starter opp laptopen med og uten disk i. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Du kommer langt med å fikse det med litt gummi, men ja - SSD>HDD. Lenke til kommentar
Philophobe Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Du trenger ikke ssd, men det er den enkeltoppgraderingen som har hatt størst positiv innvirkning på brukeropplevelsen min. Mye mer enn å oppgradere til ny prosessor noensinne har gjort for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå