Gå til innhold

Nytt skjermkort på gammel maskin noe poeng?

Ratleto

Anbefalte innlegg

Jeg har idag en PC som nærmer seg 5 år, så jeg har ikke fulgt med allverden på siste hardware som finnes, og hva som kjører best sammen o.l.

PCen jeg har idag er:

-Asus P5B, Intel P965 chipset, maks FSB 1066 MHz

-Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz

-2 GB minne (PC-5300) som byttes til 4 GB dersom jeg kjøper nytt skjermkort eller beholder dagens maskin (bytter evt fra 2x1GB til 2x2GB)

-Nvidia Geforce 8800GT

-Intel SSD

-Win 7

Jeg kikket på deler til en ny maskin som hadde passet meg, men da havnet jeg fort oppe i minimum 6-7000 noe som blir i meste laget av penger for meg pr idag. Så det jeg lurer på:

Er det overhodet noe poeng bytte til 4GB minne og kjøpe et Nvidia Geforce GTX 560ti 1 GB? Eller henger ikke CPU og minne overhodet med det skjermkortet? Grunnen til at jeg tenker på en slik "halvveis" oppgradering er spillene som kommer etterhvert nå, bl.a. Crysis 2 og kanskje Battlefield 3. Alternativet er å bare kjøpe 4 GB minne og bruke maskinen en stund til før jeg får råd til å oppgradere hele.

Vis gjerne til websider som har info om problemstillingen istedet for å bare gjette seg til det. Dersom man erfaring med problemstillingen selv, er det selvfølgelig relevant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke noe galt med å kjøpe nytt skjermkort. Oppsettet du har er ikke helt bak mål. Du kan jo gå inn på www.canyourunit.com og sjekke hva siden sier om oppsettet. Den siden forteller om pcen klarer minimumskravene og anbefalte innstillinger ifht spillet.

Lenke til kommentar

Takker for info, folkens. Da blir det nok skjermkort og minne på meg. :)

Grunnen til at jeg bytter minnebrikkr og ikke bare "fyller på", er at jeg sliter med veldig varme brikker. Har måttet ta ut 2 stk for ikke å få blåskjerm hele tida, så da er det best med 2 brikker på 4 plasser med litt luft mellom.

Lenke til kommentar

Hei, jeg bare slenger inn et spørsmål i samme gate her jeg, siden tråden handlet om noe av det samme.

Sitter foreløpig med en PC som drar på åra.

Hovedkort

Skjermkort

2 GB RAM, aner ikke merke.

550w strømforsyning, aner ikke merke.

CPU

Ikke all verden av et oppsett nå lenger, så tenkte i alle fall jeg skulle bytte ut skjermkortet med et slikt. Spørsmålet er først og fremst om dette passer med tanke på at hovedkortet begynner å bli litt gammelt?

Lurer også på hvor mye prosessoren og minnet har å si når PC-en brukes til spilling? Altså om jeg vil få en stygg flaskehals når jeg prøver meg på litt tryngre spill eller evt. skrur opp grafikken på de jeg allerede spiller. (for øyeblikket L4D2 og MW2 og lignende på normal-lav grafikk)?

Lenke til kommentar

Takker for info, folkens. Da blir det nok skjermkort og minne på meg. :)

Grunnen til at jeg bytter minnebrikkr og ikke bare "fyller på", er at jeg sliter med veldig varme brikker. Har måttet ta ut 2 stk for ikke å få blåskjerm hele tida, så da er det best med 2 brikker på 4 plasser med litt luft mellom.

Har du vurdert å forbedre kjøleløsningen i PC'en din? Dersom du f.eks. monterer inn en kabinettvifte, og skifter kjølevifte på prosessor, kanskje du til og med kan overklokke prosessoren litt?

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er så mye mer å gjøre. Har 2 kabinettvifter i bakkant som flytter luft, og sidedøra på kabinettet kan ikke stå på, for da går chip-settet varmt.

Hm. Kanskje gjøre om på luftflyten ville hjulpet litt. Stakk handa inni nå, og kjente bare varmluft som nesten ikke flyttet på seg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg bestilt meg et Nvidia 560ti-kort, og en ny PSU. Jeg droppa å gjøre noe med minnet da jeg har fått kontroll på varmen i kabinettet. Jeg satte på sidedøra igjen, og sørget for mer enveis-flyt av lufta, for å si det sånn. Etter dette har alle 4 minnebrikkene fungert som bare det, tempen på chip-settet har gått ned fra 44-45 til 39-40, og tempen på CPU har gått ned litt den også, selv under kraftig bruk. PSUen jeg har nå, er bare på 450W, og er noen år gammel, så da ble det en Corsair på 650W.

Kan komme med rapport på åssen ting fungerer når jeg har fått gfx-kortet og PSUen dersom det er ønskelig.

Lenke til kommentar

Nope. Skal se åssen det går med nytt gfx-kort før jeg evt begynner å kikke på overklokking.

er jo ikke så mye arbeid å "husmor klokke" litt ;)

somsagt tidligere:

Q6600@stock (2.4GHz) 266 fsb x 9 multi

Q6600@3GHz = 333 fsb x 9 multi

Er du heldig kan du la alt annet stå på auto :yes:

Lenke til kommentar

Mindre varmeutvikling på det nye grafikkortet, for å si det mildt. Akkurat nå er GPU på 36C, Chipset på 33C og CPU på 27C. Harddisker er på 28C, noe som faktisk er litt lite...! Ser ut som jeg kan ta ut minst en kabinettvifte, i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...