Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartproblemer - error på SATA port m systemdisk?

Anbefalte innlegg

Har et merkelig problem om dagene. Når jeg starter maskinen første gang om dagen, henger den veldig lenge ved post med påfølgende melding om at det er en error på sata-porten med system"disken"(ssd OCZ vertex 2 160gb). Ok, prøvde å bytte port, starter da fint. Men neste dag samme problem på den nye porten. Tenker da det er et problem med enheten. Har AHCI som har fungert fint fremtil for ca 1 uke siden da dete startet. Hvis jeg booter fra en annen disk en gang, for så å sette ssd'en som primær boot igjen går alt greit resten av dagen, kan reboote så mye jeg orker. Neste dag-samme problem. Lurer på om det er noe jeg har oversett av drivere eller lignende. Everest Ultimate gir ingen idikasjoner på dette men hva vet jeg?

I tillegg har jeg installert Intel sine RS drivere (for lenge siden) og oppdatert firmware på ssd'en. Maskinen er ikke klokket på noen komp. annet enn skjermkort som er fabrikklokket

Specs:

Hk: Asus P7P55D-E

CPU: I5-760

GPU: Gigiabyte 560TI OC

PSU: Corsair HX620

Ram: Corsair (???) 8Gb

SSD (system): Ocz vertex 2 160 GB, Firmware 1.29

2X Samsung F1 1TB, Samsung F3 2TB, WD 500GB, Samsung 750GB

Har noen noe innspill på hva dette kan være (gjerne med et løsningsførslag i ermet)?

Edit: Siste asus bios (1504) er installert

Endret av Conkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje en biosoppdatering på hovedkortet vil gjøre susen..

wops, glemte å skrive at bios er siste versjon (1504). Ikke det at jeg er strålende fornøyd med denne, men er såpass noob at jeg ikke har funnet ut hvordan jeg skal nedgradere denne til tidligere versjon.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd andre kontrollere. Tenkte å prøve 6gb/s port om dette skjer igjen ved oppstart i morgen. Mht å avgjøre hvilken port som har hvilken kontroller har jeg ingen anelse om hvordan jeg kan gjøre dette. Beklager mitt noobnivå om dette er enkelt/ basic kunnskap.

Kan man installere eldre bios via asus update programmet? Trodde dette kun kunne gjøres via bootable device.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...