danfredr Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Hei. I Windows så er det exe som er program, men hva er det da i linux. skal instalere winE i mandrake linux 9.1 min finner ikke instalasjons fila :x HVA SKAL JEG GJØRE :x !!!!!!??????? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 finn en fil som heter *.mdk.rpm eller noe. Det e installasjonefil for mandrake. Forøvrig så bryr ikke Linux seg om filtypen, mens det som er inni filen. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Det er som Egil skriver, linux "dømmer" ikke filene etter etternavnet, men avgjør om filen er kjørbar etter hva som er definert som kjørbart i systemet. Hvis du f.eks lager et skript i teksteditoren "vi", må du først sette på en "execute" tag slik at systemet vet at denne filen er kjørbar (ellers så starter man kjørbare filer/skript med ./filnavn eller sh filnavn - dette "tvinger" systemet til å kjøre filen). Forøvrig så kan man bruke chmod +x filnavn for å definere en fil som kjørbar. Nå bruker jeg ikke Mandrake, men det skal være mulig å søke på filen i et av pakkeprogrammene som følger med, da dette pakkeprogrammet inneholder en "database" over hva som finnes på installasjonscdene. Søk etter WINE og du vil finne det du leter etter... Eller så er det bare å svippe innom www.winehq.com og laste ned filen som slutter på enten .rpm eller tar.gz (eller .tgz). Hvis du velger det sistnevnte er du nødt til å kompilere programpakken selv, men det er ikke spesielt vanskelig. Dessuten så er programmet uavhengig av hvilken distrubsjon du kjører. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 rm -rf ~ Jeg bare spøker. Ikke gjør det. Lenke til kommentar
huf Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Jobb med emnefeltet ditt, så er det desidert større kjangs for at du får gode svar.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå