DrPhD Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Hei Jeg prøver å lære meg HTML og CSS. Har ikke kommet langt, preget av tungleste guider. Jeg har et par spørsmål om hvordan man plasserer elementer osv. 1. Hvordan setter man opp selve designet på en side? Selve elementene, nøyaktig? Bruker man "tables" i HTML, eller posisjonering i CSS? Har bare lært dette basis som dette: <html> <head> <title> Eksempel </title> </head> <body> blablabla.. </body> </html> Og det plasseres jo til venstre... 2. Er dette to forskjellige typer som er alternative? 3. Hva er META-tagger? (Så på "kilden" til Facebook og de brukte enormt mange. Thats it. Takker på forhånd for eventuelle svar. :-) Lenke til kommentar
agrimsrud Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 (endret) Heisann Spm 1. Vanlig praksis er å bruke <div>-tagger for å dele siden i seksjoner som f.eks. topp, meny, innhold og bunn. Så styler man disse med CSS. Regner med du har begynt å få kontroll på selve HTML-oppsettet, men om du trenger, så har jeg et par maler du kan "låne" (høyreklikk og "lagre som"): - HTML 4.01 - HTML 5 Spm 2. Tables er for tall og data som skal ordnes i tabeller, men skal ikke brukes for layout og design. Det er derfor vi har Cascading Stylesheet :=) Spm 3. Metatagger er tagger med forskjellig data og informasjon om siden som man ønsker skal være tilgjengelig for nettlesere, søkemotorer og andre applikasjoner (men ikke nødvendigvis for brukeren). Du kan bruke mange metatagger, men de vanligste er: - Content-type/Charset (tegnsett, må være med) - Description (Brukes av søkemotorer som beskrivelse av siden, bør være med) - Keywords (For søkemotorer. Begynner å bli avleggs, men fortsatt greit å ha med) - Robots (Instruerer søkemotorer, brukes bare når du trenger det) Ellers er det mange som også bruker metatagger som f.eks. copyright, author, googlebot, expires osv osv, men med mindre du faktisk trenger å ha med disse, så råder jeg deg til å kun ta med de viktigste. 12.3: Endra linken til HTML5-malen Endret 12. mars 2011 av agrimsrud Lenke til kommentar
DrPhD Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Ah. Takker for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå