Gå til innhold

Koble kabinett-viftene til 7V dere !! Reduserer støy betrakt

Anbefalte innlegg

Hallo !

For dere som vil minimere støy, er dette en kjempebra sak !

Kabinettvifter går som oftest på 12V (koblet til svart (0V) og gul (12V)). Da går viftene på full hastighet og støyer en del (avhenger selvfølgelig av vifte-type). Dyre støysvake vifter er omtrent det samme som ei billig og bråkete vifte, bare den går med lavere hastighet.

Slik gjør du billige og bråkete vifter tilnærmet støyfrie (får litt dårligere luftgjennomstrømming, men ikke så mye) :

Koble svart ledning fra vifta (den som står på svart, jord 0V) over til rød istendenfor (5V). Den røde ledningen fra vifta skal fortsatt stå på gul som er 12V. Du får da 7V til vifta (12V minus 5V) og den går roligere.

For å slippe å lodde, kan du bare flytte pinnene i pluggen. Hvis pluggen går videre til andre enheter, må du flytte pluggene på samme måte i andre enden. Det blir da feil farger på ledningene i forhold til hva som er normalt, men det spiller ingen rolle, bare spenningene er riktig. Slik gjør du det da :

Normalt i pluggene er det GUL(1) SVART(2) SVART(3) RØD(4)

For å få 7V til vifta, bytt om slik at du får GUL(1) RØD(2) SVART(3) SVART(4). Hvis du har skjøtekabel på vifte-pluggen må du gjøre dette på begge ender.

Jeg har gjort dette bl.a på Chieftec-kabinettene, og det fungerer utmerket.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er da veldig slitsomt å måtte krype hver gang man skal spille, uansett så er det skjermkortet som bråker mest hos meg og jeg kjører alt. kjøling på det så jeg tør ikke dempe viften av frykt for varme (det er sommer også nå deilig så lenge man ikke tenker på den stakkars maskinen...)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...