Gå til innhold

Trenger litt hjelp ang. jobbsøking

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er en 17 år gammel gutt som driver å søker litt på noen jobber. Når jeg skulle fylle ut feltene i søknaden (på nettet), så var det et felt angående utdanning som jeg stusset litt på. Det står "Utdanningsinstitusjon" og jeg aner ikke hva det betyr. Kanskje jeg er dum, men jeg vet det i hvertfall ikke, så håper på et svar fra dere. En annen ting var at jeg måtte laste opp en CV, og i og med at jeg ikke har hatt jobb før, så har jeg jo ikke noe å skrive i en CV. Dette var et obligatorisk felt, så jeg kunne altså ikke bare la det bli stående tomt. Hva gjør jeg der?

Håper på raske svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at utdanningsinstutisjon er der du utdanner deg, rett og slett? Universitet, høyskole etc etc.

Er du 17 år og CV-løs trenger du vel ikke noe vanntett, seriøs søknad? Vil tro du skal søke en deltidsjobb ved siden av skolen. Da jeg søkte jobber (Er 18), skrev jeg bare en søknad med litt info om meg selv, hvor jeg gikk på skole, hvor jeg bodde, hvilke kvaliteter jeg hadde, og lignende. En arbeidsgiver som skal ansette 16-18-åringer trenger ikke særlig mer.

Er vel når du kommer litt høyere opp i arbeidslivet de vil ha med CV-er, utdanningsintutisjon og litt mer fyldige søknader.

Lenke til kommentar

Vil tro at utdanningsinstutisjon er der du utdanner deg, rett og slett? Universitet, høyskole etc etc.

Er du 17 år og CV-løs trenger du vel ikke noe vanntett, seriøs søknad? Vil tro du skal søke en deltidsjobb ved siden av skolen. Da jeg søkte jobber (Er 18), skrev jeg bare en søknad med litt info om meg selv, hvor jeg gikk på skole, hvor jeg bodde, hvilke kvaliteter jeg hadde, og lignende. En arbeidsgiver som skal ansette 16-18-åringer trenger ikke særlig mer.

Er vel når du kommer litt høyere opp i arbeidslivet de vil ha med CV-er, utdanningsintutisjon og litt mer fyldige søknader.

Takk for raskt svar!

Så du mener jeg skal bare skrive Videregående skole i det feltet?

Jobben jeg tenker på er McDonalds, og jeg fant den på www.deltidsjobb.no, og når jeg trykket på "Søk på jobb", så kom jeg videre til en side hvor jeg måtte fylle ut masse greier om meg selv. Der måtte jeg og laste opp en CV for å komme videre på siden. Det som var litt rart.

Lenke til kommentar

Jeg kan svare for CV. Du har vel utdanning? En CV inneholder ikke bare informasjon om dine tidligere arbeidsplasser og referanser, men også utdanningen din.

http://no.wikipedia.org/wiki/Curriculum_vitae

Tradisjonelt har det også vært vanlig å ta med

navn, fødselsdato og fødselssted

navn og tittel på ens foreldre

I nyere tid kan en CV gjerne også innholde en rekke andre opplysninger:

Kontaktinformasjon (adresse, e-postadresse, telefon) – dette er ikke tradisjonelt regnet som CV-materiale, men vil gjerne stå på selve jobbsøknaden/brevet.

Kurs og sertifikater kan føres opp for seg

Sivilstatus og eventuelle barn

Fritidsinteresser

Språkkunnskaper

IT-kunnskaper

Referanser

Lenke til kommentar

Jeg kan svare for CV. Du har vel utdanning? En CV inneholder ikke bare informasjon om dine tidligere arbeidsplasser og referanser, men også utdanningen din.

http://no.wikipedia.org/wiki/Curriculum_vitae

Tradisjonelt har det også vært vanlig å ta med

navn, fødselsdato og fødselssted

navn og tittel på ens foreldre

I nyere tid kan en CV gjerne også innholde en rekke andre opplysninger:

Kontaktinformasjon (adresse, e-postadresse, telefon) – dette er ikke tradisjonelt regnet som CV-materiale, men vil gjerne stå på selve jobbsøknaden/brevet.

Kurs og sertifikater kan føres opp for seg

Sivilstatus og eventuelle barn

Fritidsinteresser

Språkkunnskaper

IT-kunnskaper

Referanser

Okey, så da laster jeg bare opp et dokument hvor det er kontaktinformasjon, og de andre opplysningene om meg + at jeg går første året på videregående, og hvilken skole?

Beklager at jeg er treig, men er første gangen vet du!

Lenke til kommentar

Kanskje jeg kræsjer hele planen din, men hva med å skrive en skriftlig søknad, stikke innom resturanten og levere den til butikksjef/daglig leder? Kommer du inn en dag han/hun ikke er tilstede, ikke be en annen ansatt om å "legge den på pulten hans". Møt han/hun i person, og gi søknaden. Gir mye bedre inntrykk, og søknaden blir mer personlig.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg kræsjer hele planen din, men hva med å skrive en skriftlig søknad, stikke innom resturanten og levere den til butikksjef/daglig leder? Kommer du inn en dag han/hun ikke er tilstede, ikke be en annen ansatt om å "legge den på pulten hans". Møt han/hun i person, og gi søknaden. Gir mye bedre inntrykk, og søknaden blir mer personlig.

Hehe, høres ikke dumt ut. Takk for tipset. Tror jeg lytter til deg ;-)

Lenke til kommentar

Hehe, ikke noe problem. Var bare en erfaring fra da jeg søkte deltidsjobb på Coop Mega. Jeg stakk innom etter skolen, spørte etter daglig leder, og slo av en prat og leverte søknaden direkte til han. Dagen etter fikk jeg telefon om at jeg fikk jobben. Sto mellom meg og ei jente som hadde levert søknad via mail.

(Fant ut senere at daglig leder var homofil, men vet ikke om det hadde noen innvirkning...)

Lenke til kommentar

Hehe, ikke noe problem. Var bare en erfaring fra da jeg søkte deltidsjobb på Coop Mega. Jeg stakk innom etter skolen, spørte etter daglig leder, og slo av en prat og leverte søknaden direkte til han. Dagen etter fikk jeg telefon om at jeg fikk jobben. Sto mellom meg og ei jente som hadde levert søknad via mail.

(Fant ut senere at daglig leder var homofil, men vet ikke om det hadde noen innvirkning...)

Hehe! Men den er god. Hvordan tror du mulighetene er for å få en liten jobb som 17-åring? Skal jeg bare slenge inn noen søknader i en del butikker/bedrifter?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det holder å skrive: "Viser til stilling på finn.no", så kan du evt ta med finn-koden i parentes eller noe.

Det står forresten et felt ved siden av utdanningsinstitusjon som er "Type utdanning", og her kan jeg da velge videregående skole. Da blir det stående "Videregående skole" to ganger ved siden av hverandre da. Er dette riktig?

Utdanningsinstitusjon er, som nevnt over, navnet på skolen. I ditt tilfelle navnet på din VGS.

Type utdanning er f.eks "Elektro", "Almenn" osv.

Lykke til med søknaden! For en jobb hos McD (eller andre serviceyrker generelt) kan det være lurt å ta med i søknaden at du er positiv og utadvent, liker å omgås mennesker osv. Forutsatt at det faktisk stemmer for deg da :). Det som er viktig for arbeidsgiver er at du er en omgjengelig person, som kan være ansiktet utad for en servicebedrift.

(Tipper at alle som leser denne tråden har vært borti personer som overhode ikke burde jobbet på slike plasser eller hatt slike yrker).

Lenke til kommentar

Bare et kjapt spørsmål knyttet til emne. Når man for eksempel skriver: Viser til stilling utlyst på Finn.no 06.07.11, skal man da skriver datoen for når man fant søknaden eller når stillingen ble lagt ut?

Datoen søknaden ble lagt ut. Men jeg tror strengt tatt ikke at datoen er veldig viktig å få med. Ville heller lagt ved finnkoden + liten beskrivelse av stillingen.

F.eks. Jeg viser til stillingen som kassamedarbeider på kiwi oppdal (finnkode:1234567) og vil herved søke om denne stillingen. Søker du via finn sitt meldingsopplegg blir vel muligens finnkoden med automatisk.

Edit: Prøv å skrive noe som gjør at søknaden skiller seg ut. Positiv, utadvent og glad i å jobbe med mennesker er alle. På samme måte som at alle som skriver kontaktannonser er glade i turer i skog og mark. Bare fyllmasse med andre ord. Du må ha det med, men ikke putt det først.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...