Gå til innhold

Snakkende telepati

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seriøst.

INGEN forskere ville vært kritiske etter ETT vellykket eksperiment som dette;

forskningsverden ville blitt VILLE.

...

Forskere er interessert i å finne SANNHETEN, uansett hva sannheten er.

De vil ikke motbevise telepati.

Tvert i mot er mange vitenskapsmenn glad i magi, problemet er bare at det ikke finnes.

Slik det foreligger ville ingen seriøse forskere ta eksperimentet seriøst.

Telepati gir allerede uforklarlige resultater men ingen bryr seg. De som bryr seg stemples automatisk som paraforskere og mister i samme øyeblikk all kreditilitet.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Gjentar meg selv litt:

Jeg blir nok nødt til å stille meg hvertfall delvis bak Pycnopodia; det er ikke veldig lett å konstruere et eksperiment som er bra nok, det er mange ting man må ta hensyn til.

Denne artikkelen har mye interessant informasjon om dette emnet: Ganzfeld Experiment

... Despite better controls and careful use of statistical inference, the investigators seem to be getting
significant results that do not appear to derive from the more obvious flaws of previous research.

—Ray Hyman, The Journal of Parapsychology, December 1995

Hvis telepati er mulig og det blir vitenskapelig dokumentert mener jeg det er en av historiens største oppdagelser. Sånn som resultatene er nå peker det enten mot at telepati er mulig, eller at alle eksperimentene som har blitt gjort som viser en positiv effekt godt over forutsett gjennomsnitt basert på tilfeldighet er på en eller annen måte (som vi ikke har oppdaget ennå) konstruert slik at de gir feil i resultatet. Vi burde forske mer på dette for å være sikre. Vi kan ikke stoppe bare fordi vi føler at telepati er tull.

Les: Ganzfeld Experiment

Spesifikt Contemporary Research.

Citation provided.

Lenke til kommentar

Interessant... Det er et poeng at jeg aldri har hørt om dette, noe som er rart. Samtidig ser jeg ingenting her som i det hele tatt er i nærheten av bevist. Alt er bare teori, og det er mange ubesvarte spørsmål.

Men helt klart verdt både videre testing og forskning. Hele poenget med vitenskap er jo å falsifisere mest mulig slik at bare det som er korrekt står igjen.

Og jeg tar gjerne flere eksempler. Å komme med en studie fra 70-tallet som ikke er oppdatert siden og som er under MASSIV kritikk er ikke akkurat det vi kaller godt kildebruk ;)

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Sorry, jeg blir nødt til å være spydig nå, hehe :D

Hva snakker du om 70-tallet? Det står mye mer enn om én studie fra 70-tallet. Du greide ikke lese avsnittet i artikkelen jeg refererte til en gang. Siterer det derfor her:

In 2010, Lance Storm, Patrizio Tressoldi, and Lorenzo Di Risio analyzed 29 ganzfeld studies from 1997 to 2008. Of the 1,498 trials, 483 produced hits, corresponding to a hit rate of 32.2%. This hit rate is statistically significant with p < .001. Participants selected for personality traits and personal characteristics thought to be psi-conducive were found to perform significantly better than unselected participants in the ganzfeld condition.[24]
Lenke til kommentar

Nei, klokka var 6 om morran, så jeg leste ikke hele wikipedia artikkelen. Poenget mitt er at dette ikke beviser noe. Og hvis du leser svaret mitt så vil du se at spydigheten din ikke _akkurat_ er på sin plass! Fakta er jo at jeg i stor grad er enig i at dette krever videre undersøkelse, men det er likevel bare et område som viser en statistisk interessant variabel, ikke et bevis på at "De som bryr seg stemples automatisk som paraforskere og mister i samme øyeblikk all kreditilitet.[sic]".

Jeg skal se på rapporten fra 2010 seinere, virker interessant, men nå har jeg altså vært våken i snart 27 timer, så jeg tar det med ferskere øyne ;)

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at det er "tre kanaler"? Hvorfor ikke flere? Hvorfor er det "kanaler" i heletatt i utgangspunktet?

Jeg mener dette er en evne som vi alle har, men ikke kan bruke enda. Når det er en del som ikke hører meg, må jo de være på en annen kanal eller frekvens, hvis man kaller det det.

Du mener altså at vi mennesker har utviklet evner vi ikke klarer å bruke? Hvordan skal de evnene klare å overleve til neste generasjon da? Forklar meg hvordan dette, rent evolusjonsmessig skal være mulig :) Hvis vi ikke bruker en funksjon så mister vi den, sånn fungerer evolusjon. Og det at du føler en logikk over at "vi har tre kanaler" betyr ikke at vi faktisk har tre kanaler. Jeg føler også at mennesker egentlig er lagd av strå. Betyr det at mennesker er lagd av strå? Så langt har jeg bevist det like godt som du har bevist at mennesker tenker i "tre kanaler".

Hvorfor skal vi ha "kanaler"? Dette tror du fordi du ønsker at telepati skal være mulig. Til tross for at ingenting tilsier at det faktisk skal være mulig. Hvis vi hadde hatt telepatiske evner, hvorfor har vi evnen til å snakke i utgangspunktet? Hvorfor skulle evolusjonen ha utviklet to separate måter å snakke på? Det blir som smør på flesk. Jeg ser det overhodet ikke logisk at telepati er mulig. Og ingenting viser til at dette er i hele tatt remotely true.

Edit: Jeg husker en gang da jeg tenkte på en kompis og villa at han skulle ringe. Jeg gikk så bort til telefonen og idét jeg skulle til å ta opp røret så ringte han meg. Dette har skjedd flere ganger. En gang da jeg og exen lå i senga så skulle vi prøve telepati. Vi skulle tenke på et tall og sende det til den andre personen via telepati. Det fungerte faktisk opptil flere ganger! Hva betyr det? Det betyr at mennesker legger ekstra stor vekt på tilfeldige treff.. Vi har en innebygd evne i å legge mer i success enn i feil. Folk vinner i lotto også, hver eneste dag. Selv om sjansen for at jeg skal vinne er uhyre liten så vinner likevel folk hver eneste dag. Dette betyr at helt utrolige tilfeldigheter er helt vanlige i universet.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Telepati gir allerede uforklarlige resultater men ingen bryr seg. De som bryr seg stemples automatisk som paraforskere og mister i samme øyeblikk all kreditilitet.

Hvilke uforklarlige resultater? Du mener tilfeldigheter som virker for fantatiske til å være tilfeldigheter?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Og siden du lener mot at det ikke er sant, så er det det du ønsker da tydeligvis, ikke sant?

Jeg forstår veldig godt at du er skeptisk, men tonen din er litt for bastant for mitt syn, tatt i betraktning all dokumentasjon og informasjon jeg og andre har bidratt med i denne tråden. Har du sett nøye på dette?

Til slutt vil jeg legge til at jeg på ingen måte tar det trådstarter for god fisk, jeg bruker kun denne tråden som et medium for å prøve å opplyse folk som er så bastante og sikre i sin sak som du ser ut til å være. Kanskje de ser litt nærmere på all research som er gjort og ser at saken ikke er avgjort. Det er et lite håp jeg har.

Selv kan jeg innrømme at jeg "tror", i den grad jeg håper at telepati er reelt. Hvor kult hadde det ikke vært om universet fungerte på en måte som gjorde det mulig? Hvor mye hadde ikke det sagt om hvor lite vi vet?

Lenke til kommentar

Og siden du lener mot at det ikke er sant, så er det det du ønsker da tydeligvis, ikke sant?

Jeg bryr meg ikke om det er sant eller ikke. Aller helst vil jeg at det skal være sant fordi det hadde vært sinnsykt kult! Men om man ser på bevisets stilling så er det liten sannsynlighet for at det er sant.

Jeg forstår veldig godt at du er skeptisk, men tonen din er litt for bastant for mitt syn, tatt i betraktning all dokumentasjon og informasjon jeg og andre har bidratt med i denne tråden. Har du sett nøye på dette?

Ja, og jeg mener at de troende ikke helt forstår begrepet rundt tilfeldigheter og legger for mye i de treffene som skjer.

Til slutt vil jeg legge til at jeg på ingen måte tar det trådstarter for god fisk, jeg bruker kun denne tråden som et medium for å prøve å opplyse folk som er så bastante og sikre i sin sak som du ser ut til å være. Kanskje de ser litt nærmere på all research som er gjort og ser at saken ikke er avgjort. Det er et lite håp jeg har.

Selv kan jeg innrømme at jeg "tror", i den grad jeg håper at telepati er reelt. Hvor kult hadde det ikke vært om universet fungerte på en måte som gjorde det mulig? Hvor mye hadde ikke det sagt om hvor lite vi vet?

Jeg har lest og sett svært mye angående det meste som har med slik aktivitet å gjøre. Og jeg står kun på bevisets side. Det er det eneste jeg kan gjøre som jeg føler er riktig. Jeg kan ikke ta det jeg selv ønsker som utgangspunkt. Uansett hvor mye jeg ønsker at det skal være sånn.

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke nødvendig å bestemme seg for å slutte å forske på visse områder. Spørsmålet er hvem som skal bruke hvor mye ressurser på hva. Private som har interesse for telepati kan bare forske i vei, inntil de har noen resultater å komme med, som kan studeres og replikeres av andre.

Lenke til kommentar

Hvilke uforklarlige resultater? Du mener tilfeldigheter som virker for fantatiske til å være tilfeldigheter?

Jepp, filmen nedenfor er fra et foredrag. Hvis du trykker på linken og så trykker på "pause" vil du se resultatet av oppsummeringen av ganzfeld-forsøkene. Sjansen for at det er tilfeldigheter er veldig liten.

Du skriver forresten litt om bevisets stilling - her tror jeg du gjør en liten blunder.. Det du mener er kanskje "stillingen til de beviser du kjenner til" og ikke "bevisets stilling generelt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...