Mikkis2k Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 hei, jeg har lyst til å prøve litt på å overclocke min i5-760 litt. specs: Asus P7P55D-E Evo Intel i5-760 stock, med Cooler Master V6-GT Kjøler Corsair Vengance 8GB CL9 1600mhz 12800 Ram Asus AMD Radeon HD6970 2GB OCZ Vertex II 120GB SSD Samsung SpinPoint F3 1TB 7200rpm x2 OCZ Fatal1ty 750W Strømforsyning På stock turbo mode med prime95 på 100% load etter 30min er 48 den høyeste tempraturen, hva kan jeg gjøre for å overclocke den enkelt og ufarlig? Hovedkortet har jo TurboV funksjonen osv osv forslag ? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 (endret) I TurboV kan du oppjustere BCLK Frequency for å få en høyere klokk på CPU. En høyere klokk medfører også mer volt og mer varme. Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert, men såvidt jeg vet innebærer det å øke BCLK også at man øker frekvensen på minnet. Du kan derfor bare overklokke til en viss grad med TurboV før du må inn i BIOS og justere på minnefrekvensen, med mindre det står på auto. Du bør ideelt sett finne ut av spesifikasjonene til minnet ditt og stille inn dette for jeg vet ikke hvor stabilt auto er etterhvert som frekvensene stiger. Det kan også være greit å slå av Speedstep. (Strømsparefunksjon som klokker ned CPU samt reduserer spenning ved lav aktivitet.) I BIOS finner du også CPU-multiplier som utgjør frekvensen på CPU når denne multipliseres med BCLK. Antageligvis så har du også alternativer i BIOS som automatisk overklokker CPU. (Men det er ikke så spennende ) Det eneste som kan bli skummelt er for høy spenning på CPU. Det er vel det eneste som direkte kan ta livet av den. 1.45V er absolutt maks, men da snakker vi sannsynligvis over 4Ghz samt en hel del varme. De fleste hovedkort gir som standard alt for høy spenning til CPU så jeg antar du kan komme et godt stykke på vei før du må oppjustere spenningen. Deretter kan du prøve deg frem med å oppjustere BCLK i TurboV og kjøre en runde Prime95 innimellom. Det samme kan du jo forsåvidt gjøre i BIOS, men du må da inn i Windows for å se etter om det er stabilt. TurboV er derfor en grei sak så du slipper å restarte hele tiden. Dette får deg forhåpentligvis et stykke på vei så får noen som har peiling hjelpe deg lengre Endret 27. februar 2011 av Komakino Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Bruker du crap som TurboV kommer du høyt sansynelig til å få 100 BSoD'er. Bruk BIOS. Google it. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Overklokkingsprogrammer er neppe så gode, med volt, slik at de står som regel på auto. Så da vil nok volten gå opp i taket, selv om man ikke vet det. Å sette volt instillingene manuelt i bios er lurt, men da bør man vite grunnlegende hvordan volt instillingene er. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Fordel å ta en titt på TurboV før man uttaler seg kanskje? Hovedinnstillingene der er jo nettopp Vcore og bclk/fsb. Forøvrig et greit verktøy til å teste stabilitet med såfremt relevante BIOS-innstillinger er justert på forhånd. Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Fordel å ta en titt på TurboV før man uttaler seg kanskje? Hovedinnstillingene der er jo nettopp Vcore og bclk/fsb. Forøvrig et greit verktøy til å teste stabilitet med såfremt relevante BIOS-innstillinger er justert på forhånd. Kjenner en som har brukt det. Han hadde noen mindre BSoD problemer. Take it or leave it: Overklokking via programmer er IKKE lurt. BIOS skal det gjøres i. Hva du svarer på dette driter jeg i. Er nesten garantert noe "du burde sette deg mer inn i X" eller "jeg har mer rett enn deg fordi X". Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Jøsses, hårsåre er vi? OG, det var overhodet ikke deg det var myntet på! Lenke til kommentar
Mikkis2k Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Fordel å ta en titt på TurboV før man uttaler seg kanskje? Hovedinnstillingene der er jo nettopp Vcore og bclk/fsb. Forøvrig et greit verktøy til å teste stabilitet med såfremt relevante BIOS-innstillinger er justert på forhånd. Kjenner en som har brukt det. Han hadde noen mindre BSoD problemer. Take it or leave it: Overklokking via programmer er IKKE lurt. BIOS skal det gjøres i. Hva du svarer på dette driter jeg i. Er nesten garantert noe "du burde sette deg mer inn i X" eller "jeg har mer rett enn deg fordi X". takk for din hjelp, men denne oppførselen er ikke vits. Fordi 1 du kjenner har et problem betyr ikke at andre har det, det er mange slike tilfeller med alt av ting du kjøper her i verden. Akkurat nå, er jeg veldig usikker på overklokkingen, trur jeg bare skal kjøpe meg 1155 med en i5 2500 Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Fordel å ta en titt på TurboV før man uttaler seg kanskje? Hovedinnstillingene der er jo nettopp Vcore og bclk/fsb. Forøvrig et greit verktøy til å teste stabilitet med såfremt relevante BIOS-innstillinger er justert på forhånd. Kjenner en som har brukt det. Han hadde noen mindre BSoD problemer. Take it or leave it: Overklokking via programmer er IKKE lurt. BIOS skal det gjøres i. Hva du svarer på dette driter jeg i. Er nesten garantert noe "du burde sette deg mer inn i X" eller "jeg har mer rett enn deg fordi X". takk for din hjelp, men denne oppførselen er ikke vits. Fordi 1 du kjenner har et problem betyr ikke at andre har det, det er mange slike tilfeller med alt av ting du kjøper her i verden. Akkurat nå, er jeg veldig usikker på overklokkingen, trur jeg bare skal kjøpe meg 1155 med en i5 2500 Samma faen. Gjør på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå