mortenpj Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Lurte på om noen her kunne hjelpe meg med en ting Jeg går på Elektro Grunn Kurs nå også skal vi lage hver vår elektroniiske ting og da temkte jeg og lage et Lydkort men problemet er at vi skal lage printplata selv og så da trenger jeg skjemaet over et lydkort Noen her som hvet hvor jeg kan finne det?? (Helst med optisk utgang) PS. Trenger og komponent liste Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 mao .. du skal ha oss til å gjøre halve jobben... Du vet kanskje ikke at de forskjellige lydkort fabrikantene har noe som heter PATENT på sine komponenter og lisens til å lage det må kjøpes av dem... så du får nok gå til tegnebordet ditt og snekre sammen noe sjøl Lenke til kommentar
mortenpj Skrevet 2. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2002 Eh jo Men åssen i helvete skal jeg klare og lage en sånn krets selv da?? Jeg går Grunnkurs Elektro Det å lage en krets for et lydkort ligger på ingeniør stadiet og kanskje litt over det en liten forskjell der kanskje?? Jeg spør ikke om noen kan lage en krets til meg Jeg spør om det er noen som har en addresse der jeg kan finne det du trenger ikke ha lagd det selv Jeg er snart 17 år klarer og lese et skjema og finne riktige komponenter men ikke **** om jeg har nok erfaring eller skolegang til å lage en krets for et lydkort selv Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 lage et lydkort?? "Elektro Grunn Kurs" blir ikke det litt hardcore for et grunnkurs? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Synes det er både en artig og psyk ide, men her kanskje?? http://www.multimania.com/zdi/hpsc.html Lenke til kommentar
mortenpj Skrevet 2. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2002 hæ Hva mener du med det da?? Er det så jævlig vanskelig hvis jeg har kretsen da?? og komponentliste? Nope Etse et printkort borre hull til komponentene lodde dem fast Ferdig Er det for vanskelig?? er det du prøver å si?? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Man bygger et lydkort rundt en IC som en fabrikant har laget.. Husker eldre lydkort var sinnsykt store, så det blir nok litt for mye arbeid for deg... Et fint prosjekt på gk elektro kunne vært å brukt printerporten til å styre noen transistorer, disse transistorene kunne deretter dratt inn noen rele. Tenk deg, du har et enkelt program laget i visual basic med 4 knapper. Trykker du inn en knapp så kommer en høy utgang på f.eks pinne 8 på parallellporten og dermed slår releet inn. Da kan du slå av og på lyset på rommet ditt ved bruk av dataen.. fiffig? :razz: Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Selv har jeg overhodet ikke peiling på dette men det og lage et lydkort på gk elektro hørtes ut som g ta vannover hodet. Har selv sett på mitt eget lydkort og det virker litt for avansert for gk elektro. Den ideen med reeler og printerporten hørtes mer realistisk ut for en gk elektro. BobboZ Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Lydkort er elektronikk. Vanskelig mao. Ligger nok litt over stadiet til gk-e det ja! Du kan jo seff ta et gammalt lydkort, pelle det fra hverandre og lage en ripoff...men strengt tatt, også hvis du bruker et ferdig skjema, vil du ikke ha gjort det sjæl? Syns enellerannas idé om å lage noe automatikk var en glimrende ide jeg...så kan du ha pc'en på om natta, og få den til å skru på ting og tang slik at stua er varm og kaffen er klar når du står opp ;D ____ b Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Lydkort er elektronikk. Vanskelig mao. Ligger nok litt over stadiet til gk-e det ja! Du kan jo seff ta et gammalt lydkort, pelle det fra hverandre og lage en ripoff...men strengt tatt, også hvis du bruker et ferdig skjema, vil du ikke ha gjort det sjæl? Syns enellerannas idé om å lage noe automatikk var en glimrende ide jeg...så kan du ha pc'en på om natta, og få den til å skru på ting og tang slik at stua er varm og kaffen er klar når du står opp ;D ____ b Lenke til kommentar
the_dOle Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 hmm.. Ekke noe av cluet med det derre prosjektet at man skal bruke huet til å lage noe selv da? Hørtes mere ut som du ser etter et diy lydkortkit. Og om du skal ha et sånt et med optisk utgang så tror jeg du bør ha rimelig teken på smd. Tviler på at det blir så mye borring der i gården. Og det blir garantert myye dyrere enn å kjøpe et ferdig kort. Det som kunne vært mulig og litt fett hadde vært å plukka ut sid kretsen fra en gammel 64 og lagd et hardware sid-player kort + software. Men, det blir nå ikke noe dugende lydkort etter dagens standard. Men det kunne vært fett om man holdt på å lage litt syra trance eller no sånt da.. jaja,lykke til ivaffal! Lenke til kommentar
kongkrone Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Noen spørsmål: - Hvor har du tenkt å få tak i de rette IC'ene? Det er ikke bare å gå til Elfa eller Hatteland og bestille sånt. - Er du klar over at printene du lager selv har kobberbaner? Kobber mot gullkontaktene i PC'en er ikke bra, det korroderer/irrer. Skal du forgylle kontaktfaltene på printet? - Og hvor skaffer du drivere? Ingen driver, ingen lyd. Sorry.... dette virker som et litt vel ambisiøst prosjekt for GK elektro. Hilsen en som gikk der for 10 år siden.... (Det var den gang man faktisk lærte noe på videregående) *ler* Hvorfor ikke bygge deg en forsterker eller noe litt enklere? Tegninger på forsterkere kan hentes mange steder på nettet. Har selv bygd et monster på 2x300W RMS. Hilsen Kong Krone Lenke til kommentar
Danny Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 ja glem lydkortet ta heller noe enklere,sjekk elfa katalogen der har byggesett kjøp deg en sånn og bygg det opp Lenke til kommentar
mortenpj Skrevet 2. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2002 Hmm det med å lage en forsterker hørtes kanskje litt mer interesant ut har du en addressa hvor jeg kan finne tegninger til det da? Lenke til kommentar
Scienide Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Hvis du absolutt vil lage noe som gjengir lyden på PC'en kan du jo prøve å snekre lydkort for parallellporten. Her er en oppskrift: http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/dacs.html Men hverken jeg eller forfatteren av artikkelen tar noe som helst ansvar hvis PC'en din tar kvelden pga. lydkretsen. Lenke til kommentar
kongkrone Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/ http://users.ece.gatech.edu/~mleach/superamp/ Det er den nederste av disse jeg har, den andre er vel på 2x120W eller.... Du lager så mange kanaler du ønsker... bare husk å lage kraftig nok strømforsyning. (Kan bli dyrt) Du kan finne mye ved å søke etter DIY (Do It Yourself) på internett, sannsynligvis noe som er billigere også.... og noe som er dyrere. Lykke til. Lenke til kommentar
mortenpj Skrevet 2. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2002 Ok greit Har nå skjønt at det høres jævlig vanskelig ut og bygge et lydkort og at det ikke er risiko fritt for dataen Men det var en som nevnte noe om en Forsterker på 2*300 watt eller noe. Har du skjema på den forsterkeren?? Eller er det bare å søke? Lenke til kommentar
mortenpj Skrevet 2. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2002 ok tusen takk :smile: Har nå sett på skjemaet Håper jeg får lov av læreren til å lage den For den så jævlig kul ut egentlig :razz: Men hvis du skal ha kabinett til den. Må du lage det selv ut fra egne mål da? Lenke til kommentar
kongkrone Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Kabinettet kan lage som du vil, men husk at utgangstransistorene bør sitte på utsiden (på STORE kjøleribber.) Jeg kjøpte en standard 19" rack module fra Hatteland. 19" er ganske kjekt fordi det er bredden på alle seriøse stereokomponenter. Kjøleribber kan/kunne kjøpes i 1 meters lengder fra ELFA. Lenke til kommentar
dasspapir Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Jeg har ikke så mye peil på elektronikk, men hvilken type rele trenger jeg for å bruke den sammen med parallellporten? Har kikka litt på Elfa sine sider. Jeg har allerede laget et program som kontrollerer den porten og har kobla på lysdioder, men det hadde vært kult om jeg kunne bruke det til mer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå