Gå til innhold

insert systemdisk..hjelp!

Anbefalte innlegg

Har bygd ny maskin for første gang. :D Fått noe hjelp her på forumet før som jeg er meget taknemlig for! Nytt problem jeg har fått: BIOS og alt fungerer bra. Har funnet både hardisk, cd-rom og diskettstasjon. Men så kommer problemet: Får opp følgende beskjed når jeg slår på maskina: "boot from ATAPI cd-rom" og "insert system disk and press enter" Jeg har driveren til cd-romen på diskett, men ikke noe skjer når jeg setter i disketten og trykker enter, bortsett fra samme beskjed igjen "insert system disk and press enter". Har også prøvd å starte maskina med disketten i (noe som fungerte meget bra på min gml maskin) uten resultat. Disketten ble ikke engang lest..Har prøvd å sette i cd som fulgte hovedkortet, men ikke noe skjer. Kanskje naturlig når driveren til cd-romen ikke er installert..? HVORDAN skal jeg få installert denne driveren når diskettstasjonen ikke vil lese disketten? Kan diskettstasjonen og cd-romen være død? Begge disse er flyttet fra min gml maskin. Cd-romen er forresten en ATAPI CRX100E-RP

Setter stor pris på alle forslag som kan være til hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skum-leste jeg bare gjennom for er på vei til lunsjen :D

Så hvis jeg har forstått problemet galt, dont kill me

Høres ut for meg som du har fått det helt fint til! Jeg antar at du skal ha inn Windows XP på maskinen din. Og da er det bare å sette inn cden i cdromen. (dette kan også gjøres med w98/w2k++)

Da kommer WinXP installasjonen opp!

Lenke til kommentar

Sjekk at 1. boot drive er satt til floppy i biosen hvis du skal boote fra diskett, og du må velge boot from cd-rom hvis du skal boote fra CD. Du trenger ikke driver for å boote fra CD, men du trenger det dersom du skal lese fra CD etter boot. Skal du legge inn win9x eller XP? Legger du inn win9x må du ha en bootdisk/CD med drivere for CD. Deretter må du kjøre fdisk for å lage partisjoner. Før installasjon av OS må du huske å formatere systemdisken (C:).

Dersom du legger inn XP/2000, er CD-platen som regel mulig å boote fra. Innstalleringen til XP/2000 inneholder et partisjoneringsverktøy, så du slipper å bruke noen tilleggsprogrammer. Husk at du må trykke F6 i starten, hvis du har RAID/SCSI drivere som må legges inn.

Lenke til kommentar
Sjekk at 1. boot drive er satt til floppy i biosen hvis du skal boote fra diskett, og du må velge boot from cd-rom hvis du skal boote fra CD. Du trenger ikke driver for å boote fra CD, men du trenger det dersom du skal lese fra CD etter boot. Skal du legge inn win9x eller XP? Legger du inn win9x må du ha en bootdisk/CD med drivere for CD. Deretter må du kjøre fdisk for å lage partisjoner. Før installasjon av OS må du huske å formatere systemdisken (C:).

Dersom du legger inn XP/2000, er CD-platen som regel mulig å boote fra. Innstalleringen til XP/2000 inneholder et partisjoneringsverktøy, så du slipper å bruke noen tilleggsprogrammer. Husk at du må trykke F6 i starten, hvis du har RAID/SCSI drivere som må legges inn.

Takk for svar! Fungerer nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...