Gå til innhold

fra hardware til software den første gangen..

Anbefalte innlegg

Hei!

Kom bare til å tenke på en ting her.. For å lage et OS må man ha et OS til å lage det OS'et på. Hvordan gjorde man det når man laget det første som liknet på et OS? Da man ikke hadde noe OS å jobbe ut i fra..

kort sagt: Hvordan var overgangen fra hardware til software liksom?

håper noen sjønner dette..

edit: ..dette ble mange 'OS' på et innlegg. Er oppe i sju 'OS' nå :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mente dagens OS...

DE første "os-ene" ble jo hullkortprogrammert, sånn at det ikke var noe skille mellom hardware og software, omtrent som om vi skulle sitte med mikropinsett og programmert hvert 1-tall og null på harddisken i dag! :lol:

...okey :oops:

hvordan funket det da?

Lenke til kommentar

Operativsystemet (windows) er bygd opp av basic og C. Disse språkene er igjen bygd opp med Assembler, som igjen er bygd opp av binærkode.

Ved å bruke binærkode (som tilsvarer 0 og 1, eller av/på verdier) bygde man opp et litt enklere språk -> Assembler. Assembler ble igjen grunnlaget for de programmeringsspåk vi benytter i dag, som f.eks BASIC og C. Microsoft brukte en tidlig versjon av Basic til å lage den første versjonen av DOS, og i 1983 la de for første gang til det grafiske windows grensesnittet. Første verjon av Windows var ikke større enn at man kunne installere det på en diskett.

Lenke til kommentar
Operativsystemet (windows) er bygd opp av basic og C. Disse språkene er igjen bygd opp med Assembler, som igjen er bygd opp av binærkode.

Ved å bruke binærkode (som tilsvarer 0 og 1, eller av/på verdier) bygde man opp et litt enklere språk -> Assembler. Assembler ble igjen grunnlaget for de programmeringsspåk vi benytter i dag, som f.eks BASIC og C. Microsoft brukte en tidlig versjon av Basic til å lage den første versjonen av DOS, og i 1983 la de for første gang til det grafiske windows grensesnittet. Første verjon av Windows var ikke større enn at man kunne installere det på en diskett.

var ikke det jeg spurte om da... :roll:

Lenke til kommentar

Mitt første program på min første maskin (1978) ble satt inn i binærkode ved hjelp av et frontpanel med brytere. Man trenger altså egentlig ikke noe lagringsmedium for å komme i gang.

Hullkort og papirtape var nok blandt de første permanente lagringsmedium. Og kode kan skrives på slikt medium med mekaniske hjelpemidler, altså uten en computer.

De første makinene hadde ikke OS i det hele tatt, de bare kjørte enkle programmer som ble assemblert for hånd. Man lagde programmer som kunne lese og skrive til papirtape, og siden har ting bare utviklet seg videre.

Lenke til kommentar

Det første operativsystemet blei skrevet direkte på bios! ( biosen har jo eit operativsystem. Det første operativsystemet blei brent inn på bios ( i operativsystemet la dei også med eit programeringsspråk. ))!

( Eg håpar dykk skjønte dette! )

Lenke til kommentar

det var de tider man måtte kjøpe ny maskin hvis maskinen skulle bruke til noe annet. :)

vell som skrevet så er windows lagt opp i flere lag, noe som kun er binært, et lag som styrer GUI etc og et lag som styrer kommunikasjon mellom dette her på et forståelig vis.

dvs hvis jeg husker rett fra undervisningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...