asyrst Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Hei! Kom bare til å tenke på en ting her.. For å lage et OS må man ha et OS til å lage det OS'et på. Hvordan gjorde man det når man laget det første som liknet på et OS? Da man ikke hadde noe OS å jobbe ut i fra.. kort sagt: Hvordan var overgangen fra hardware til software liksom? håper noen sjønner dette.. edit: ..dette ble mange 'OS' på et innlegg. Er oppe i sju 'OS' nå Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Det er bios som sørger for overgangen mellom hardware til software(eller omvendt), eller er jeg helt på jordet.. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 upps, trykkte visst en gang for mye Lenke til kommentar
asyrst Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 ..noen ingeniører hær? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 OS-er skrives vel i BASIC? Lenke til kommentar
It's me Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Det var et faktisk et veldig interresant spørsmål, men du burde endre tittelen på topicet. Først lagde de alle komponentene til den første pcen, men hva gjorde de så? De må jo ha laget software på en eller annen måte... Lenke til kommentar
asyrst Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 OS-er skrives vel i BASIC? hvordan skal man klare å skrive noe som helst i basic uten et operativsystem? ...les bedre gutt (...eller jente for den saks skyld) Lenke til kommentar
klure Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Blir nesten som hva som kom først av høna og egget dette. Bortsett fra at her har vel noen svaret. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Jeg mente dagens OS... DE første "os-ene" ble jo hullkortprogrammert, sånn at det ikke var noe skille mellom hardware og software, omtrent som om vi skulle sitte med mikropinsett og programmert hvert 1-tall og null på harddisken i dag! Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Kan du ikke bare ringe Bill Gates å spørre... Lenke til kommentar
asyrst Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Jeg mente dagens OS... DE første "os-ene" ble jo hullkortprogrammert, sånn at det ikke var noe skille mellom hardware og software, omtrent som om vi skulle sitte med mikropinsett og programmert hvert 1-tall og null på harddisken i dag! ...okey :oops: hvordan funket det da? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Det som i dag er lesehodet på harddisken, var en nål som kjente etter fordypninger i kort som så ut som sånne nøkkelkort man kan se på enkelte hoteller. Dette systemet er fakrisk over 200 år gammelt, og bler brukt i DAMPDREVNE! datamaskiner! Lenke til kommentar
alfern Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Operativsystemet (windows) er bygd opp av basic og C. Disse språkene er igjen bygd opp med Assembler, som igjen er bygd opp av binærkode. Ved å bruke binærkode (som tilsvarer 0 og 1, eller av/på verdier) bygde man opp et litt enklere språk -> Assembler. Assembler ble igjen grunnlaget for de programmeringsspåk vi benytter i dag, som f.eks BASIC og C. Microsoft brukte en tidlig versjon av Basic til å lage den første versjonen av DOS, og i 1983 la de for første gang til det grafiske windows grensesnittet. Første verjon av Windows var ikke større enn at man kunne installere det på en diskett. Lenke til kommentar
asyrst Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Operativsystemet (windows) er bygd opp av basic og C. Disse språkene er igjen bygd opp med Assembler, som igjen er bygd opp av binærkode. Ved å bruke binærkode (som tilsvarer 0 og 1, eller av/på verdier) bygde man opp et litt enklere språk -> Assembler. Assembler ble igjen grunnlaget for de programmeringsspåk vi benytter i dag, som f.eks BASIC og C. Microsoft brukte en tidlig versjon av Basic til å lage den første versjonen av DOS, og i 1983 la de for første gang til det grafiske windows grensesnittet. Første verjon av Windows var ikke større enn at man kunne installere det på en diskett. var ikke det jeg spurte om da... Lenke til kommentar
alfern Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 hva spør du egentlig om da? :-? Lenke til kommentar
Navyshark Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Godt spm affern. syns spørsmålet var litt dårleg formulert. Er du ute etter eit årstal? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Mitt første program på min første maskin (1978) ble satt inn i binærkode ved hjelp av et frontpanel med brytere. Man trenger altså egentlig ikke noe lagringsmedium for å komme i gang. Hullkort og papirtape var nok blandt de første permanente lagringsmedium. Og kode kan skrives på slikt medium med mekaniske hjelpemidler, altså uten en computer. De første makinene hadde ikke OS i det hele tatt, de bare kjørte enkle programmer som ble assemblert for hånd. Man lagde programmer som kunne lese og skrive til papirtape, og siden har ting bare utviklet seg videre. Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Det første operativsystemet blei skrevet direkte på bios! ( biosen har jo eit operativsystem. Det første operativsystemet blei brent inn på bios ( i operativsystemet la dei også med eit programeringsspråk. ))! ( Eg håpar dykk skjønte dette! ) Lenke til kommentar
alfern Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 ( Eg håpar dykk skjønte dette! ) Ja skjønte det...har jo hatt nynorsk på skolen :=) Men brukernavnet ditt var litt værre å forstå..! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 det var de tider man måtte kjøpe ny maskin hvis maskinen skulle bruke til noe annet. vell som skrevet så er windows lagt opp i flere lag, noe som kun er binært, et lag som styrer GUI etc og et lag som styrer kommunikasjon mellom dette her på et forståelig vis. dvs hvis jeg husker rett fra undervisningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå